۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۱
مازندران با میگو و مروارید جهانی می‌شود؛ ضرورت ایجاد سایت
بازار گزارش می‌دهد؛

مازندران با میگو و مروارید جهانی می‌شود؛ ضرورت ایجاد سایت

بهشهر- پنج سالی از پرورش آزمایشی گونه وانامی میگو در مازندران می گذرد و تولید این گونه در کنار خاویار، خزر را جهانی می سازد اما پرورش این گونه اقتصادی و درآمد زا در آرزوی ایجاد سایت تخصصی است.

بازار؛ گروه استان ها: میگو از گونه ها مهم شیلاتی بوده که ظرفیت ارز آوری بالایی دارد و بسیاری از کشورهای اروپایی و روسیه برای خرید آن صف می کشند و این پروژه از پنج سال پیش در مازندران کلید خورد.

پرورش آزمایشی گونه وانومی میگو پنج سال پیش در سواحل بهشهر کلید خورد و آن سال بیش از ۱۰ تن میگو در این منطقه تولید شد و امروز شیلات مازندران درتلاش است تا با ایجاد سایت تخصصی میگو، این گونه مهم را به اقتصاد استان برگرداند.

وجود هزار و ۷۰۰ هکتار اراضی بلااستفاده در شرق مازندران، ضرورت برنامه ریزی برای ایجاد سایت تخصصی میگو را در منطقه الزامی می سازد و این درحالی است که تاکنون مازندران از داشتن چنین ظرفیتی محروم مانده است.

میگوی وانامی در واقع بومی ساحل آمریکا لاتین و در اقیانوس آرام است و این گونه میهمان پس از بومی سازی در سواحل مازندران قرار است دوباره به کشورهای غربی و آمریکایی صادرات شود. پرورش میگو در کنار توسعه ماهیان خاویاری می تواند دوباره مروارید سیاه دریای خزر را در جهان پرآوازه و به ظرفیت ارزآوری استان و رونق صادرات شیلاتی کمک کند.

پرورش میگو در کنار توسعه ماهیان خاویاری می تواند دوباره مروارید سیاه دریای خزر را در جهان پرآوازه کند و به ظرفیت ارزآوری استان و رونق صادرات شیلاتی کمک کند

از سوی دیگر روند کاهشی صید آنواع آبزیان به دلایلی نظیر بهم خوردن وضعیت اکولوژی رودخانه ها برای پرورش و مهاجرت ماهیان، صید غیرمجاز و آلودگی دریا لزوم توجه و برنامه ریزی برای پرورش دیگر گونه های آبزیان نظیر میگو و خاویار را در مازندران الزامی و ضروری می سازد.

قیمت بالای میگو در بازارهای داخلی و جهانی، کوتاه بودن دوره پرورش و سازگاری آن با آبهای شور و شیرین و وجود اراضی مستعد و بکر در مازندران برای ایجاد سایت تخصصی، برنامه ریزی برای توسعه تولید میگو را در استان ضروری می سازد.

در حال حاضر بیشتر در مناطق جنوبی کشور به پرورش میگو مشغول هستند و از آنجایی که این گونه در مناطق گرمسیر پرورش داده می شود نیازمند هوادهی بیشتری در استخرها برای افزایش دمای آب است.

مازندران نیازمند سایت میگو است
حسن اسحاقی مدیرکل شیلات مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار بازار میزان تولید آبزیان طی سال گذشته را بیش از ۸۱ هزار تن اعلام کرد و گفت: طبق برنامه ریزی امسال میزان تولید جهش خواهد یافت و به بیش از ۱۰۰ هزار تن خواهد رسید.

وی با اظهار اینکه توسعه فعالیت های آبزی پرورش از برنامه های مهم جهش تولید در استان به شمار می رود، تصریح کرد: باید از ظرفیت بخش های مختلف برای رونق آبزی پروری در استان استفاده کنیم.

مدیرکل شیلات مازندران پرورش میگو را از جمله ظرفیت‌ها برای توسعه اقتصاد شیلاتی بیان کرد و گفت: باید از اراضی بدون استفاده شرق مازندران برای پرورش ای گونه استراتژیک بهره گیری کنیم.

اسحاقی با اظهار اینکه پرورش میگو دارای بازارپسندی است، ادامه داد:احداث سایت میگو از جمله برنامه های ستاد تسهیل موانع در استان است.

مدیرکل شیلات مازندران یادآور شد: سایت میگو در ۵۰۰ هکتار از اراضی بدون استفاده شرق مازندران راه اندازی می شود و اجرای این طرح در توسعه اقتصادی استان موثر خواهد بود.

لزوم سرمایه گذاری برای توسعه تولید ماهیان خاویاری و میگو برای رونق تولید در استان
توسعه پرورش میگو و ایجاد سایت تخصصی در مازندران در حال حاضر با موانعی از جمله مسائل زیست محیطی روبرو است و رفع این مسائل نیازمند تلاش دستگاه های مختلف اجرایی در استان مازندران هستیم. احمد حسین زادگان استاندار مازندارن در حاشیه جلسه ستاد رفع موانع تولید در گفتگو با خبرنگار بازار بر لزوم سرمایه گذاری برای توسعه تولید ماهیان خاویاری و میگو برای رونق تولید در استان تاکید کرد و گفت: باید از ماهیان خاویاری و میگو به عنوان ثروت جایگزین نفت استفاده کنیم.

وی با اشاره به قابلیت ها و ظرفیت های مازندران برای تولید انواع آبزیان در استان اظهار داشت: استان مازندارن ظرفیت های بالایی درزمینه شیلاتی اعم از ماهیان گرم آبی،؛ سردآبی، ماهیان درقفس، ماهیان خاویاری دارد و پرورش میگو نیز به عنوان ظرفیت جدید محسوب می شود.

وی ادامه داد: برای تحقق توسعه تولید میگو در استان قرار شد سایتی در شرق استان درنظر گرفته شود و عملیاتی شدن آن نیازمند برنامه جامع و اصولی با مشارکت دستگاه های متولی است.

حسین زادگان اظهار امیدواری کرد با توسعه تولید انواع آبزیان سهم ارز آوری استان از محصولات شیلاتی و آبزیان ارتقاء یابد و در این راستا مهلتی برای رفع موانع پرورش میگو در استان به دستگاه های متولی داده شده است.

هرکیلو میگو ۱۰ تا ۱۵ دلار
بررسی بازار قیمت میگو نشان می دهد که هرکیلوگرم آن حدود ۱۰ تا ۱۵ دلار قیمت دارد که در مقایسه با گونه های دیگر ماهی رشد را نشان می دهد. ماهی خاویاری نیز ظرفیت مهم مازندران و دریای خزر است که سالهاست پرورش آن در سواحل استان از جمله جویبار و کلارآباد آغاز شده است.

درحال حاضر صید انواع ماهیان خاویاری در دریای خزر ممنوع است و امید می رود با توسعه تولید ماهیان خاویاری پرورشی مازندران دوباره بتواند نام خود را در جهان پرآوازه کند.

در حال حاضر سالانه بیش از ۳۰ میلیون دلار محصولات شیلاتی از مازندران به کشورهای مختلف صادر می شود و توسعه تولید میگو به ارزآوری استان کمک خواهد کرد.

کد خبر: ۵۱٬۶۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha