۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷
گوشت و طعم تلخ گرانی؛ گله‌مندی مردم از بی ثباتی در بازار
بازار از لرستان گزارش می‌دهد؛

گوشت و طعم تلخ گرانی؛ گله‌مندی مردم از بی ثباتی در بازار

لرستان- افزایش قیمت گوشت، تحت تاثیر بالا رفتن قیمت نهاده‌ها و نیز قاچاق دام زنده به عراق بوده و سبب تلاطم بازار و نارضایتی مردم شده است.

بازار؛ گروه استانها: خیلی وقت است که دومینوی گرانی به سفره‌های مردم رسیده تا این بار جای خالی گوشت در سبد غذایی خانوار خودنمایی کند؛ ماجرا این است که بعد از شیوع کرونا و بسته شدن مرزها، واردات خوراک دام به کشور کمتر شد در نتیجه قیمت خوراک دام از ابتدایی سال رو به افزایش گذاشت و حتی ۴۰۰ درصد تاکنون رشد داشته است.

از آنجایی که ۸۰ درصد هزینه‌های تأمین گوشت قرمز مربوط به خوراک دام است، با افزایش نرخ نهاده‌ها قیمت گوشت نیز در بازار افزایش می‌یابد. از طرفی به دنبال بالا رفتن قیمت ارز، بحث صادرات گوشت و قاچاق دام زنده نیز افزایش یافت که این موضوع تعادل عرضه و تقاضا را در کشور بر هم زد و بازار را با کمبود مواجه کرد.

گرانی‌هایی که کاسه صبر مردم را لبریز کرده
مردم از بالا بودن قیمت گوشت و سایر اقلام اساسی گلایه دارند و از مسئولان می‌خواهند که مدیریت و نظارت بیشتری بر بازار داشته باشند، لیلا صارمی‌نژاد یکی از شهروندان خرم‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: گرانی‌های ادامه دار و ناتمام، امان مردم را بریده و کاسه صبر آنها را لبریز کرده است.

به دنبال گرانی گوشت قرمز حتی برخی افراد به خرید استخوان و اسکلت گاو و گوسفند روی آورده‌اند تا با این استخوان‌ها سوپ درست کرده یا غذا را مزه‌دار کنند

وی با بیان اینکه با افزایش قیمت گوشت، میزان مصرف آن را کاهش داده‌ایم، افزود: گرانی گوشت همزمان با بالا رفتن قیمت برنج، روغن، لبنیات، مرغ و ماهی سبب شده که سبد غذایی خانوارها کوچکتر شود.

صارمی‌نژاد عنوان کرد: این روزها مردم از نظر اقتصادی به شدت تحت فشار هستند و مسئولان فقط نظاره‌گر این معرکه هستند، گویا مردم را به حال خود رها کرده‌اند.

وی با بیان اینکه هر روز که چشم باز می‌کنیم با قیمت‌های نجومی کالاها غافلگیر می‌شویم، گفت: درد ما این است که گرانی فقط در به حوزه خوراک محدود نمی‌شود بلکه تمام بخش‌ها اعم از پوشاک، مسکن، لوازم‌خانگی، طلا و حتی خدمات را دربرگرفته است.

گرانی گوشت، نمکی بر زخم مردم
شهروند خرم‌آبادی تصریح کرد: بعد از شکست و ناکامی بسیاری از مردم در بورس که مقصر آن هم دولت بود، اندک سرمایه و پس‌انداز مردم هم از دست رفت ضمن اینکه بسیاری از مشاغل در بحران کرونا آسیب‌دیده‌اند و سطح درآمد و قدرت خرید مردم به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده است.

ستار بازرگان اظهار داشت: در چنین شرایطی افزایش قیمت گوشت مانند نمکی است که بر زخم مردم پاشیده می‌شود، وقتی مردم اینگونه در تنگنا هستند مسئولان باید تمام تلاش خود را برای کنترل تورم انجام دهند و مانع تشویش اذهان عمومی شوند.

وی، یک قصاب خرم‌آبادی در رابطه با وضعیت بازار گوشت به خبرنگار بازار گفت: امسال قیمت گوشت بین ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده که این مسئله به کاهش تقاضا و مصرف گوشت در استان منجر شده است.

افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت گوشت در لرستان
وی افزود: به دنبال گرانی گوشت قرمز حتی برخی افراد به خرید استخوان و اسکلت گاو و گوسفند روی آورده‌اند تا با این استخوان‌ها سوپ درست کرده یا غذا را مزه‌دار کنند.

این روزها مردم از نظر اقتصادی به شدت تحت فشار هستند و مسئولان فقط نظاره‌گر این معرکه هستند، گویا مردم را به حال خود رها کرده‌اند

بازرگان عنوان کرد: به نظر می‌رسد «افزایش قیمت نهاده‌ها» و «قاچاق دام به عراق» عامل اصلی گرانی گوشت در ماه‌های اخیر بوده که در صورت صحت این ادعا مسئولان باید با آن برخورد کنند و نظارت بیشتری داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: امروز مردم ما به دلیل کرونا و مشکلات اقتصادی به اندازه کافی در مضیقه و تگنا هستند بنابراین انتظار داریم مسئولان با بی‌برنامه‌گی‌ و قصورات خود شرایط را برای مردم سخت‌تر نکنند.

گرانی سرسام آور سایر اقلام
این قصاب خرم‌آبادی بیان کرد: اگر فقط گرانی در حوزه گوشت بود مردم می‌توانستند با آن کنار بیایند ولی وقتی در استانی مثل لرستان که رتبه اول فلاکت و تورم را در کشور دارد، نیمی از حقوق خانواده‌ها صرف اجارهبها می‌شود با باقیمانده آن چگونه می‌توانند سایر هزینه‌های زندگی مثل خوراک، پوشاک، شهریه، قسط و ... را مدیریت کنند. 

علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در کشور به خبرنگار بازار گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم گوسفند زنده در بازار تهران ۴۰ هزار تومان است که اگر وارد بازار عراق شود قیمت آن به ۹۰ هزار تومان می‌رسد.

وی افزود: این عامل باعث شده که شاهد خروج غیرمجاز دام زنده به بازار سلیمانیه عراق باشند، دو شهر «اشنویه» و «پیرانشهر» از نظر مسافت با مرز سلیمانیه عراق آنقدر نزدیک هستند که افراد می‌توانند پیاده دام زنده را به آن طرف مرز گسیل دهند.

افزایش قاچاق دام زنده از مرزهای غربی کشور به بازار عراق
رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی عنوان کرد: وقتی اختلاف ۵۰ هزار تومانی در دو بازار وجود داشته باشد طبیعی است که دامدار با پذیرش ریسک آن اقدام به فروش دام در بازار عراق می‌کند که این کار سبب کمبود عرضه دام زنده و به تبع گرانی گوشت قرمز در بازار داخلی می‌شود.

ملکی خاطرنشان کرد: میادین دام که در سطح شهرستان تشکیل می‌شد به واسطه شیوع کرونا و مسائل بهداشتی تعطیل شده بود، در نتیجه خرده فروشان نتوانستند دام خود را در میادین عرضه کنند و عمده فروشان هم در منازل خود معامله دام را انجام می‌دادند.

وی تصریح کرد: عمده فروشان تحت عنوان جابجایی دام عشایر، شبانه یا با شگردهای دیگری دام‌ها را به مرز می‌بردند و به طرف‌های عراقی عرضه می‌کردند و پول خوبی هم به جیب می‌زدند که راهکار اساسی برای رفع این مشکل، بازگشایی میادین دام زنده در مناطق دام خیز کشور البته با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی است.

۸۰ درصد هزینه‌های تولید گوشت قرمز به خوراک دام وابسته است
رئیس انجمن خوراک دام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: بیش از ۸۰ درصد هزینه‌های تولید محصولات پروتئینی از جمله گوشت قرمز مربوط به خوراک دام است که در کشور به دلیل مشکلاتی که در حوزه‌های آب، زمین کشاورزی و تکنولوژی داریم برای تولید خوراک دام با محدودیت مواجه هستیم.

مجید موافق قدیری با بیان اینکه ۸۰ درصد خوراک مورد نیاز دام از کشورهای دیگر وارد می شود، افزود: با این شرایط به نظر بنده در آینده‌ای نزدیک امکان خودکفایی در تولید گوشت قرمز وجود ندارد، بنابراین باید روی افزایش بهره وری کار کنیم.

وقتی اختلاف ۵۰ هزار تومانی در دو بازار وجود داشته باشد طبیعی است که دامدار با پذیرش ریسک آن اقدام به فروش دام در بازار عراق می‌کند

وی عنوان کرد: همچنین باید روی تولید محصولات پروتئینی جایگزین گوشت قرمز مثل ماهی و گوشت سفید تمرکز کنیم و برای تولید آن می توانیم از ظرفیت پشت سدها و دریاها استفاده کنیم که قیمتش هم کمتر است چون مصرف گوشت قرمز و تولید آن به دلایل آلاینده‌های زیست محیطی در حال کاهش است.

رئیس انجمن خوراک دام بیان کرد: به منظور حفظ مراتع و سایر منابع طبیعی باید چرای دام در مراتع و تولید گوشت قرمز را کاهش دهیم و عمده نیازمان را از طریق واردات تامین کنیم که این امر هم اکنون توسط وزارت جهاد نیز دنبال می شود.

بنا به اظهارات قصابان با توجه به افزایش ۳۰ درصدی قیمت گوشت، متأسفانه بسیاری از مردمی که از عهده خرید گوشت قرمز برنمی‌آید به خرید استخوان گاو و گوسفند، اسکلت، جگر و پای مرغ روی آورده‌اند، آنها برای مزه‌دار کردن غذا و تهیه سوپ ناچارند از استخوان‌ها استفاده کنند و این قصه پرغصه مردم لرستان است که از فقر و فلاکت رنج می‌برند لذا مسئولان باید با مهار تورم و کنترل عواملی که گرانی گوشت را در پی دارد به این وضعیت پایان دهند و بازار را به سامان برسانند.

کد خبر: ۵۱٬۶۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha