۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۹
برخورداری جمعیت شهری ایران از آب آشامیدنی بیشتر از میانگین جهانی است
وزیر نیرو:

برخورداری جمعیت شهری ایران از آب آشامیدنی بیشتر از میانگین جهانی است

اردکانیان، وزیر نیرو گفت: ۱۰۰ درصد جمعیت شهری کشور دسترسی به آب آشامیدنی پایدار دارند و این در حالی است که در دنیا برخورداری جمعیت شهری از آب آشامیدنی پایدار ۹۶ درصد است.

 به گزارش بازار، رضا اردکانیان ابراز داشت: ۵۳ درصد جمعیت روستایی دنیا از آب آشامیدنی سالم برخوردار هستند و این آمار در کشور ما بیش از ۸۲ درصد است.

وی تاکید کرد: احساس رضایت‌مندی در جامعه با بیان داشته‌ها تقویت می‌شود و باید این فرصت‌ها مغتنم شمرده و برای مردم اطلاع‌رسانی شود.

وزیر نیرو افزود: با دعای خیر مقام معظم رهبری و عنایت ایشان از محل صندوق توسعه ملی برای توسعه زیرساخت آب و برق اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: ۲۵۰ طرح تا پایان امسال با سرمایه‌گذاری ۵۰ هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد و اکنون با افتتاح طرح آبرسانی سرخه ۱۲۵ طرح از ۲۵۰ طرح با سرمایه‌گذاری ۱۲۲ میلیارد تومان افتتاح شده است.

وی یادآور شد: ۱۲۵ طرح از دیگر طرح‌های باقیمانده تا پایان امسال افتتاح می‌شود.

وزیر نیرو تصریح کرد: امسال اجرای هشت طرح آبرسانی برنامه‌ریزی شد و طرح سرخه ششمین برنامه آبرسانی است و ۲طرح دیگر آب و فاضلاب استانی نیز در سال ۹۹ به نتیجه خواهد رسید.

وی اضافه کرد: هشت طرح صنعت برق نیز امسال در زمینه‌های مختلف مانند حرارتی و نیروگاهی با اعتبار نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان افتتاح می‌شود.

وی ادامه داد:جمع‌آوری فاضلاب و احداث تصفیه خانه فاضلاب و تامین آب برای امنیت خاطر و آرامش جامعه و چرخش تولید و عمران ضروری است و خدمت در این بخش توفیق است.

وی بیان کرد: خدمت به مردم توفیق است و مسوولان باید بدون چشم‌داشت به مردم خدمت کنند و طرح‌های امیدبخش را به بهره‌برداری برسانند.

اردکانیان اظهار داشت: ۲ سال پیش برای آبرسانی به شهرستان سرخه قول داده شد تا طراحی و منابع مالی در این مدت انجام و در نتیجه سال گذشته عملیات اجرایی آغاز شد و با تلاش شبانه‌روزی بخش‌های مختلف به نتیجه رسید.

وی اضافه کرد: ادغام شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی نقشی مهم در تسهیل اجرای طرح‌ها و تسریع در رفع موانع اجرای آن‌ها دارد و آبرسانی به سرخه با مشارکت آب و فاضلاب تهران و سمنان نمونه‌ای از مزایای اجرای طرح ادغام است.

وزیر نیرو در ادامه سخنانش گفت: توزیع بارش از لحاظ زمانی و مکانی در تمام مناطق کشور یکسان نیست.

وی ادامه داد: یک سوم کشور از نعمت خدادادی آب سطحی و زیرزمینی برخوردار است و دو سوم کشور جزو مناطق خشک و نیمه خشک است و سیستم حکمرانی و همه ارکان نظام باید توزیع ناهمگونی زمانی و مکانی بارش را با تلاش، فعالیت، علم و فناوری به گونه‌ای مدیریت کنیم تا فعالیت در تمام بخش‌ها استمرار داشته باشد.

وی تاکید کرد: شهروندان اطمینان داشته باشند ارکان دولت از کوچ به دلیل نبود آب بر نخواهد تابید و دولت تمام تلاش خود را برای تامین آب به‌کار می‌گیرد.

وی افزود: آب مانند خون برای حیات لازم است، اما باید مواظبت کرد آب در مسیر انتقال از نقطه‌ای به نقطه دیگر دچار مشکل نشود.
اردکانیان بیان کرد: صرف خون‌رسانی و کم‌توجهی و بی‌توجهی به خونریزی داخلی فقط توان کادر درمان را می‌گیرد.

وی اضافه کرد: استفاده از فناوری نمک‌زدایی برای استفاده از آب دریا مورد بررسی قرار گرفته و اکنون مطالعات شامل ۱۷ استان کشور در مناطق حاشیه‌ای و مرکزی انجام شده است و در هر استان طرح سازگاری با کم‌آبی تدوین شده است.

وی افزود: خشکسالی در اقلیم کشور جزو حوادث غیر مترقبه نیست بلکه همزاد است و باید به جای مقابله با کم آبی خود را سازگار کنیم.

اردکانیان بیان کرد: نمی‌توان اصلاح نوع کشت نداشته باشیم، ولی دنبال تامین آب از نقاط دیگر باشیم.

وی افزود: کارگروه ملی سازگار با کم آبی اسفند ۹۶ از سوی دولت تشکیل شد و برنامه با کم‌آبی در این کارگروه تدوین می‌شود و بعد از تدوین و تصویب سند مجوز انتقال آب صادر می‌شود و تمام تخصیص آب از دریا با این پیش‌طرح بوده است و استان‌هایی هستند که طرح هنوز تصویب نشده است.

وی خاطرنشان کرد: تصویب سند سازگاری با کم‌آبی، تضمینی برای اجرای طرح بدون مشکل است.

به گفته اردکانیان، ۲۶ میلیارد متر مکعب استفاده از آب دریا تخصیص داده شده است که از این‌مقدار ۱۳ میلیارد متر مکعب در مصارف صنعت، نیروگاه و آبزی پروری بدون نمک زدایی، هشت میلیارد متر مکعب آب با مجوز نمک زدایی برای استان‌های ساحلی و غیر ساحلی برنامه‌ریزی شده است.

وزیر نیرو ابراز داشت: از هشت میلیارد متر مکعب استحصال آب با مجوز نمک زدایی برای استان‌های ساحلی و غیر ساحلی برنامه‌ریزی شده، از این میزان آب تخصیصی از دریا بعد از نمک‌زدایی حدود ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب شیرین استحصال می‌شود.

وی اضافه کرد: اکنون ۷۶۰ میلیون متر مکعب آب شور از دریا گرفته و ۲۲۵ میلیون متر مکعب آب شیرین برای استفاده در شرب و صنعت استحصال می‌شود.

وی یادآور شد: روند تخصیص آب دریا به گونه‌ای است که مجموع شرایط و پیش شرط طرح از جمله سند سازگاری با کم‌آبی باید تدوین، تصویب و رعایت شود و اکنون شرکت‌های آب منطقه استان‌های سیستان و بلوچستان، بوشهر، خراسان جنوبی و رضوی، کرمان، فارس و هرمزگان مجوز استفاده از آب دریا داده شد تا به سرمایه‌گذاران اعلام کنند.

وزیر نیرو افزود: پنجشنبه هفته جاری با حضور رییس جمهوری طرح انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی افتتاح می‌شود.

وی ابراز داشت: ۴۵۰ میلیون متر مکعب آب دریا در حدود یک سوم یعنی ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب شیرین برای استان‌های کرمان، هرمزگان و یزد برای شرب و صنعت به دست می‌آید.

اردکانیان اظهار داشت: برای اجرای ۳۵۰ کیلومتر خط انتقال از خلیج فارس به فلات مرکزی و ایستگاه پمپاژ وسیع سرمایه‌گذاری ۲۸۰ میلیون یورویی وپنج هزار میلیارد تومانی انجام شد که در پایان هفته جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، افزود: انتقال آب دریا و خرید آن از سوی صنعت توجیه اقتصادی دارد و قیمت هر متر مکعب حدود ۲ یورو خواهد بود که ۲ درصد هزینه تولید محصول صنعتی و مقدار کمی است.

کد خبر: ۵۱٬۵۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha