۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۸
گفتگوی اختصاصی بازار با ۱۲ استاد و مقام آمریکایی/ کلیددار کاخ سفید؛ ترامپ یا بایدن؟
کرونا و اقتصاد، مهمترین دغدغه رأی دهندگان؛

گفتگوی اختصاصی بازار با ۱۲ استاد و مقام آمریکایی/ کلیددار کاخ سفید؛ ترامپ یا بایدن؟

اساتید و مقامات آمریکایی در گفتگو با «بازار» تأکید کردند که بحران سلامت و مدیریت نادرست دولت ترامپ در رابطه با اپیدمی کرونا مهمترین دغدغه مردم و تاثیرگذار بر انتخابات پیش روی امریکا است.

تهمینه غمخوار-فاطمه محمدی پور؛ بازار: چند ساعتی بیشتر به رای‌گیری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا باقی نمانده است.

شهروندانی که به دلیل گستردگی ویروس کرونا از گزینه‌های رای دادن حضوری زودهنگام، یعنی پیش از روز رسمی رای‌گیری یا رای دادن غیابی از طریق پست استفاده کرده‌اند، از ۹۰ میلیون نفر فراتر رفته و پیش بینی می شود که بالغ بر ۱۵۰ میلیون نفر در این انتخابات که بالاترین نرخ مشارکت در تاریخ انتخاباتی امریکا خواهد بود، شرکت کنند.  

در این میان، دونالد ترامپ، جو بایدن و شرکای انتخاباتی‌ هر دو رقیب، در این ساعات آخر تبلیغات به ایالتهای سرنوشت ساز در شمال، مرکز و جنوب آمریکا سفر کرده‌اند تا با سخنرانی در میان هواداران، آن ها را به شرکت در انتخابات ترغیب کنند.  

این انتخابات ریاست‌جمهوری در سال جاری به دلایل مختلفی جلوه تاریخی به خود گرفته و پیروزی در ایالت های سرنوشت ساز برای هر دو نامزد از اهمیت حیاتی برخوردار است.  

همچنین مسائل مختلفی مانند عوامل خارجی و سیاست خارجی کشور از جمله وجود کشورهای رقیب و تنشهای تجاری همانند جنگ تجاری با چین به همراه شرایط داخلی از جمله موضوع بهداشت و مقابله با گستردگی ویروس کرونا به همراه موضوع تبعیض نژادی و دیگر مسائل که کشور این روزها با آن روبروست، همگی بر نتیجه انتخابات تاثیر خواهند داشت.

بر همین اساس، «بازار» در گفت و گو با اساتید و مقامات آمریکایی به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه می خوانیم:

پروفسور «کوین ریچاردز» رئیس دانشکده هنر دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا است که «دریدای دوباره چارچوب‌بندی شده» از جمله آثار او است.

پروفسور «فرانک فن هیپل» استاد دانشگاه پرینستون و معاون اسبق کاخ سفید. حوزه تحقیقاتی «فن هیپل» در زمینه علوم و فناوری شامل مواردی چون کنترل تسلیحات اتمی و منع اشاعه هسته‌ای، انرژی و توازن سیاست گذاری در عرصه‌های تکنولوژی است.

پروفسور «نادر انتصار» رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما آمریکا است. وی از کارشناسان برجسته حوزه مطالعات خاورمیانه، مطالعات ایران و اقتصاد سیاسی بین‌الملل است.

پروفسور «شیرین طهماسب هانتر»  استاد ایرانی-آمریکایی در دانشگاه جورج تاون است که در زمینه مقالات سیاسی به فعالیت مشغول است. او متخصص مسائل سیاسی ایران، خاورمیانه و اسلام سیاسی است. وی به زبان‌های فارسی، انگلیسی، فرانسه و ترکی صحبت می‌کند. وی همچنین عضو شورای روابط خارجی آمریکا است.

پروفسور «آرشین ادیب مقدم»، رئیس مرکز مطالعات ایران در مدرسه مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن است.

«رابرت استیل» افسر سابق سازمان سیا. «رابرت دیوید استیل» افسر پیشین اطلاعاتی سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) و بنیانگذار مؤسسه «فعالیت اطلاعاتی سپاه دریایی آمریکا» است. وی نامزد نوبل صلح و نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ بوده است.

«ریچارد مورفی» دیپلمات پیشین و کهنه کار آمریکایی با ۳۴ سال فعالیت در حوزه خاورمیانه و کشورهای عربی، در سال‌ های جنگ ایران و عراق سفیر آمریکا در عربستان سعودی بود و سپس معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه شد. مورفی اینک با شرکت در شبکه‌های «بی‌بی‌سی»، «سی‌ان‌ان»، «فاکس نیوز» به تحلیل درباره رویدادهای جهان به ویژه خاورمیانه می ‌پردازد. وی عضو هیئت امنای دانشگاه آمریکایی «بیروت» در لبنان نیز هست.

پروفسور «رابرت شاپیرو» استاد دانشگاه کلمبیا آمریکا و عضو انجمن پیشبرد علوم آمریکا است.

پروفسور «نیکلاس اونف» بنیانگذار نظریه اجتماعی روابط بین‌الملل (سازه‌انگاری) و استاد بازنشسته دانشگاه فلوریدای آمریکاست. او در دانشگاه‌های مطرحی چون پرینستون، امریکن و کلمبیا تدریس کرده است. اونف مفهوم سازه‌انگاری را از علوم اجتماعی وارد این حوزه مطالعاتی کرد و این مفهوم بعدها توسط افرادی چون «الکساندر ونت»، «کاتزنشتاین» و سایرین بسط و توسعه داده شد.

پروفسور «ریچارد فالک» استاد برجسته حقوق بین‌الملل در دانشگاه پرینستون و گزارشگر ویژه سازمان ملل است. ریچارد فالک رئیس تیم آمریکایی بود که به همراه «رمزی کلارک» دادستان پیشن آمریکا چند روز پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در نوفل لوشاتو فرانسه با امام خمینی(ره) دیدار کرد. وی همچنین روزی که محمد رضا شاه پهلوی از ایران فرار کرد در دفتر کار شاپور بختیار حضور داشت و شاهد وقایع انقلاب اسلامی از نزدیک بود.

پروفسور «پیتر اونف» استاد بازنشسته دانشگاه «ویرجینیا» است که عمده آثار وی به بررسی آراء و اندیشه ‌های سیاسی «توماس جفرسون» اختصاص دارد. وی در خصوص فدرالیسم و اقتصاد سیاسی صاحب آثار مهمی از جمله «ملتها، بازار، جنگ: تاریخ مدرن و جنگهای داخلی آمریکا»، «تاریخ حقوق بین الملل» و «یاد توماس جفرسون» است.

«استفن لندمن» نظریه پرداز آمریکایی و دانش آموخته دانشگاه هاروارد آمریکاست.

*مهمترین موضوع تأثیرگذار بر انتخابات آمریکا چیست (اقتصاد؛ سیاست خارجی؛ سیاست داخلی)؟

پروفسور «کوین ریچاردز»: پاسخ به همه گیری ویروس کرونا و عدالت اجتماعی، احتمالاً مهمترین موضوعاتی هستند که تعیین کننده رأی مردم در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستند.

پروفسور «فرانک فن هیپل»: من فکر می کنم مهمترین مسئله، مدیریت نادرست دولت ترامپ در مورد اپیدمی کرونا است که منجر به مرگ بیش از ۲۰۰ هزار نفر و مرگ حداقل ۷۰۰ نفر در هر روز شده است.  

پروفسور «نادر انتصار»: در انتخابات ریاست جمهوری امسال آمریکا، مسائل داخلی بیش از هر چیز نتیجه رقابت ریاست جمهوری را تعیین می کند. مطمئناً سیاست خارجی نقش خواهد داشت، اما نقش آن در مقابل نقشی که مسائل بی شمار داخلی بازی می کنند، فرعی و فرعی خواهد بود.

 پروفسور «شیرین هانتر»: بیماری همه گیر کرونا و تأثیر آن بر اقتصاد ایالات متحده آمریکا و معیشت مردم در انتخابات پیش رو برجسته خواهد شد.

پروفسور «آرشین ادیب مقدم»: علوم سیاسی جواب ما را می دهد. مهمترین عامل سیاسی در هر کشور فرهنگ سیاسی و سیستم نهادی است که آن را به پیش می برد. در این چارچوب است که همه چیز تفسیر و فیلتر می شود، کووید ۱۹، چالش های سیاست خارجی و غیره

«رابرت استیل»:مهمترین مسئله در انتخابات کنونی آمریکا مسئله روح، ضمیر، آگاهی و آزادی است. این انتخابات در واقع انتخاب شیطان است، بین کسانی که طرفدار ایمان، خانواده و آزادی هستند و کسانی که طرفدار مارکسیسم فرهنگی، مرزهای باز، تخریب خانواده و سانسور کامل هستند.

«ریچارد مورفی» اختلافات سیاسی عمیق و سیاست های اقتصادی در داخل کشور و موضوع اشتغال و تجارت به همراه کاهش مالیات شرکت‌ها، تحول وضع تجاری موجود و احیای تولید داخل از مسائل اساسی تاثیر گذار بر انتخابات پیش رو هستند.

پروفسور «رابرت شاپیرو»: اقتصاد همیشه مهمترین مسئله انتخابات ریاست جمهوری آمریکا - چه در حوزه داخل و چه در حوزه خارج - بوده است. مهمترین مسئله سیاست خارجی که بر انتخابات ۲۰۲۰ امریکا تاثیر گذار است نیز رابطه با چین می باشد.

پروفسور «نیکلاس اونف»: مهمترین موضوع در انتخابات آمریکا شخص خود رئیس جمهور کنونی است. موضوع مهم دیگر چگونگی مدیریت کرونا توسط ترامپ است که توسط سیستم عدالت مورد پیگیری قرار می گیرد.   سیاست خارجی در انتهای لیست اولویتهای رأی دهندگان آمریکایی در انتخابات ریاست جمهوری دارد.  

پروفسور «ریچارد فالک»: برای رای دهندگان در آمریکا مهمترین موضوعات در این زمان مدیریت بحران سلامت توسط ترامپ و تأثیر آن بر بهبود اقتصاد ایالات متحده آمریکاست.

پروفسور «پیتر اونف»: موضوعات مختلفی با این مسئله مرتبط هستند. اما مهمترین آن ها شامل موضوعاتی چون تضمین دولت مشروطه آینده،  بازگرداندن حس اعتماد مردم آمریکا به دولت و توانایی دولت برای مقابله با چالش های وجودی در داخل و خارج است.

استفن لندمن: مهم نیست که کدام جناح راست حزب جنگ ایالات متحده  آمریکا، کاخ سفید و یا کنگره را کنترل می کند، مهم این است که تجارت کثیف طبق معمول توسط انتخابات مسخره تضمین شده است. این مهم هم برای سیاست داخلی و هم برای سیاست خارجی صدق می کند.

* از نظر شما مهمترین مسائل داخلی امریکا از جمله بحران کرونا، دیوان عالی، اقتصاد،  تبعیض نژادی و دیگر مسائل، چه تاثیری بر انتخابات آتی امریکا دارد؟

پروفسور «کوین ریچاردز»: عدالت اجتماعی و نحوه واکنش به بیماری همه گیر کووید ۱۹، بیشترین تأثیر را در انتخابات آینده دارد. با توجه به پاسخ به درخواست های عدالت اجتماعی، واضح است که رئیس جمهور فعلی قصد ندارد هیچ کاری برای ایجاد تغییر انجام دهد که این تفاوت بارز وی با کاندیدای حزب دموکرات است.  

پروفسور «فرانک فن هیپل»:  کرونا و پریشانی اقتصادی مرتبط با آن از مهمترین موضوعات داخلی تأثیرگذار بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستند.

پروفسور «نادر انتصار»:  بهداشت و درمان در طی بحران کرونا و دوران پس از بیماری همه گیر کووید ۱۹ قطعاً یک مسئله اصلی داخلی خواهد بود که بر نتایج انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا تأثیر می گذارد. به همان اندازه  مسائل اقتصادی  و به میزان کمتری، روابط نژادی در آمریکا مهم خواهد بود.

 پروفسور «شیرین هانتر»: مدیریت کرونا، احیای مجدد اقتصاد و ایجاد مشاغل به علاوه یک سیستم مراقبت های بهداشتی مناسب، عمده ترین خواسته رای دهندگان است. با این حال، مسائل قانون و نظم و همچنین عدالت نژادی نیز برای بسیاری از رای دهندگان مهم است.

پروفسور «آرشین ادیب مقدم»: در حال حاضر باید بیماری کوید_۱۹ باشد که کشور را به ویرانی کشانده است.

«رابرت استیل»:  مهمترین مسئله سیاست داخلی، بازگرداندن ایمان، خانواده و آزادی در سطح محلی است.

«ریچارد مورفی»بحران کرونا، بحث مالیات و بیمه، حقوق و دستمزد و موضوع اشتغال به همراه مسائل نژادی مهمترین عامل است.

پروفسور «رابرت شاپیرو»: قطعا کرونا و نحوه مقابله دولت ترامپ با آن مهمترین موضوع تاثیر گذار بر انتخابات از لحاظ داخلی بوده و مسائل نژادی نیز در پی تظاهرات ضدنژادپرستانه در این کشور از اهمیت برخوردار شده اند.

پروفسور «نیکلاس اونف»: چگونگی مدیریت کرونا توسط ترامپ است که توسط سیستم عدالت مورد پیگیری قرار می گیرد.

پروفسور «ریچارد فالک»:  مدیریت بحران سلامت توسط ترامپ و تأثیر آن بر بهبود اقتصاد ایالات متحده آمریکاست که در این مرحله موجی از انتقادات متوجه رهبران فعلی ایالات متحده با توجه به بیماری همه گیر ویروس کرونا وجود دارد زیرا بی توجهی عمدی به مشورتها و راهنمایی های متخصصان بهداشت، اطمینان های غیر صادقانه و غیر مسئولانه به چشم می خورد.

پروفسور «پیتر اونف»: از نظر من افزایش نابرابری و کاهش فرصت ها توسط بسیاری از ناکامی های دولت، تشدید و روشن می شوند.

استفن لندمن: سختگیری نئولیبرال سیاست رسمی ایالات متحده آمریکاست. همه چیز در مورد تأمین منافع طبقه ممتاز به طور انحصاری و با هزینه مردم عادی در داخل و خارج از کشور است.

 *مهمترین موضوع سیاست خارجی تأثیرگذار در انتخابات آمریکا چیست؟

پروفسور «کوین ریچاردز»: جالب است بدانید که سیاست خارجی به عنوان عامل اصلی انتخابات ریاست جمهوری امریکا در سال ۲۰۲۰ مطرح نبوده است. رئیس جمهور فعلی بایدن و خانواده اش را به معاملات فاسد تجاری با روسیه و چین متهم کرده است. با این حال، به نظر می رسد بیشتر شواهد و مدارک حاکی از روابط تجاری و مالی خود ترامپ با روسیه و چین است.

پروفسور «فرانک فن هیپل»: چین مهمترین موضوع سیاست خارجی تاثیرگذار بر انتخابات آمریکاست. ترامپ چین را جهت گرفتن مشاغل ایالات متحده با یارانه دادن به رقبای چینی مقصر می داند. ترامپ همچنین چین را مقصر پنهان کاری در مورد خطر ویروس کرونا می داند و معتقد است پکن تا زمانی که ویروس کرونا به سایر کشورها سرایت نکرد اطلاعات خود را در مورد این ویروس مخفی نگه داشت.

پروفسور «نادر انتصار»: روابط ایالات متحده و چین مهمترین مسئله سیاست خارجی در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر در ایالات متحده خواهد بود.  

 پروفسور «شیرین هانتر»: سیاست خارجی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چندان مهم نیست.   تا آنجا که به مسائل سیاست خارجی مربوط می شود می توان به روابط واشنگتن با روسیه و به ویژه چین و چگونگی برنامه ریزی ایالات متحده آمریکا برای مدیریت روابط با چین در حال رشد اشاره نمود.  

پروفسور «آرشین ادیب مقدم»: مهمترین مسئله سیاست خارجی چین و خیزش اجتناب ناپذیر آن است.

«رابرت استیل»: مهمترین مسئله سیاست خارجی متمرکز بر پایان جنگ با توافق بین دونالد ترامپ، شی جین پینگ، ولادیمیر پوتین و احتمالاً رهبر معظم ایران است.

«ریچارد مورفی»:  چین مهمترین موضوع سیاست خارجی تأثیرگذار در انتخابات است، زیرا چین با نظمی که پیش می‌ رود تا نیمه دهه جاری به قدرت اول اقتصادی جهان تبدیل شده و برنده این جنگ تجاری با امریکا خواهد شد.

پروفسور «رابرت شاپیرو»: رابطه با چین و جنگ تجاری با این کشور مهمترین موضوع سیاست خارجی تاثیر گذار بر انتخابات امسال بوده و از دیگر موضوعات مهم در عرصه سیاست خارجی می توان به رابطه ترامپ با پوتین و نقش امریکا در منطقه خاورمیانه اشاره کرد.

پروفسور «نیکلاس اونف»: سیاست خارجی در انتهای لیست اولویتهای رأی دهندگان آمریکایی در انتخابات ریاست جمهوری دارد. جمهوری خواهان به دنبال این هستند تا «چین» را به عنوان یک موضوع مهم و برجسته در نزد افکار عمومی جلوه دهند اما این موضوع اثری نخواهد داشت. حداقل تا حدی به دلیل اینکه رئیس جمهور بیش از حد مشغول ایجاد مشکل برای خودش است.

پروفسور «ریچارد فالک»: علاقه کمی به سیاست خارجی به استثنای روابط اقتصادی بین المللی و تنش های ژئوپلیتیکی با چین وجود دارد. به نظر می رسد هر دو کاندیدای ریاست جمهوری مواضع ضدچینی را اتخاذ کرده اند، اما بایدن کمتر از ترامپ نظامی گرا و تحریک کننده به نظر می رسد.  

پروفسور «پیتر اونف»: ارائه درجه بندی و میزان مشکلات در این رابطه دشوار است. اما آنچه این مسائل را به هم پیوند می دهد، ناتوانی آشکار دولت فعلی در ایجاد و اتخاذ هرگونه سیاست منسجم است.

استفن لندمن: در مورد سیاست خارجی در چهار سال آینده - همانند سیاست های قبلی - چین، روسیه و ایران همچنان دشمنان اصلی اختراع شده واشنگتن هستند. این خصومت به علت استقلال حاکمیت آنهاست، نه برای هر تهدیدی که آنها ممکن است ارائه دهند.

* شانس پیروزی کدام نامزد بیشتر است (ترامپ یا بایدن)؟

پروفسور «کوین ریچاردز»:  بایدن باید آراء عمومی را با اختلاف بسیار زیادی کسب کند، حتی بسیار بیشتر از کلینتون در سال ۲۰۱۶. با این حال، همانطور که متأسفانه بسیار آگاه هستیم، کلینتون رای کالج انتخابات را به دست نیاورد.

پروفسور «فرانک فن هیپل»:  در حال حاضر، به نظر می رسد بایدن با اختلاف زیاد (بیش از ۱۰ درصد) در نظر سنجی ها پیشتاز است. اگر حاشیه کم شود، ترامپ می تواند به دلیل تلاش های مختلف جمهوری خواهان جهت سرکوب آرا دموکرات ها فرصتی پیدا کند.

پروفسور «نادر انتصار»: بر اساس نظرسنجی ها و افکار عمومی، جو بایدن را باید در این زمان محبوب دانست تا ماه آینده در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود. به دلیل سیستم دارای انحراف و منسوخ شده - می توان گفت سیستم غیر دموکراتیک کالج انتخاباتی، بایدن می تواند در انتخابات شکست بخورد حتی اگر آرای مردم به او بیشتر از ترامپ باشد.

 پروفسور «شیرین هانتر»: به نظر می رسد در حال حاضر «جو بایدن» در نظرسنجی ها پیشتاز است.   اما اگر نظرسنجی ها به همین طریق ادامه دهند و بایدن اشتباه مهمی مرتکب نشود احتمال پیروزی او تا حدی بیشتر از ترامپ است. اما نباید پیروزی ترامپ را منتفی دانست.

پروفسور «آرشین ادیب مقدم»: به نظر من شانس هر دو نامزد ریاست جمهوری ۵۰ – ۵۰ است. در این مرحله هیچ کس نمی تواند پیش بینی قابل اعتمادی انجام دهد.

«رابرت استیل»: ترامپ پیروز انتخابات آمریکا است و در دور دوم «مایک پنس» معاون ترامپ نخواهد بود.  

«ریچارد مورفی»جو بایدن، نامزد از حزب دموکرات در نظرسنجی های افکار عمومی پیشتاز است، اما ترامپ با قدرت قابل توجه ای سعی دارد تا طرفداران خود را حفظ نماید

پروفسور «رابرت شاپیرو»: طبق گزارشات منتشر شده بایدن در ایالت های مهم امریکا از حمایت بیشتری برخوردار بوده و دونالد ترامپ به علت سیاست های نژادپرستانه، نحوه مقابله با بیماری همه گیر کووید ۱۹ و غیره مورد انتقاد بسیاری از مردم امریکا قرار گرفته است. بنابراین می توان گفت اکنون بایدن شانس بیشتری جهت پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ نسبت به ترامپ دارد.

پروفسور «نیکلاس اونف»: با توجه به شرایط کنونی، بایدن پیروز خواهد شد اگر رئیس جمهور ترامپ و طرفدارانش اجازه دهند همه آرای پستی شمارش شوند که ممکن است این شمارش آراء هفته ها طول بکشد

پروفسور «ریچارد فالک»: از هم اکنون به نظر می رسد که بایدن در انتخابات به صورت بسیار قاطعانه پیروز خواهد شد، اما در سال ۲۰۱۶ نیز چشم اندازی مشابه توسط نظرسنجی های عمومی ترسیم شده بود.

پروفسور «پیتر اونف»: از نظر من جو بایدن. بر اساس نظرسنجی ها منتشر شده احتمال پیروزی بایدن بیشتر است. البته در این خصوص کالج الکترال نقش تعیین کننده دارد که باید در محاسبات به طور ویژه مورد توجه باشد.

استفن لندمن: براساس اعداد و ارقام نظرسنجی که ممکن است دقیق نباشند، بایدن به احتمال زیاد جانشین ترامپ خواهد شد.

کد خبر: ۵۱٬۵۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha