۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱
هیجان بی معنی قبل از انتخابات امریکا ارز و سکه را گران کرد/ رشد یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی سکه/ بانک مرکزی در ساماندهی بازار تنهاست
«بازار» گزارش می دهد؛

هیجان بی معنی قبل از انتخابات امریکا ارز و سکه را گران کرد/ رشد یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی سکه/ بانک مرکزی در ساماندهی بازار تنهاست

قیمت انواع ارز و سکه امروز در بازار افزایش یافت، رشد قیمتی که سکه را به کانال ۱۴ میلیون تومان رساند و هر دلار آمریکا نیز با ۷۰۰ توان افزایش نسبت به دیروز ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان شد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: امروزو درآخرین روز معاملات ارز و سکه قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بازار هیجانی شد و قیمت ها بر مدار رشد قرار گرفتند. بازار ارز امروز درحالی با افزایش میزان تقاضا همراه بود که خیلی ها با پذیرفتن ریسک نوسان قیمت، خریدارسکه و ارز شدند.  

هر چند امروز خیلی ها درصدد خرید ارز و سکه بودند و این موضوع باعث شد که قیمت هادر این بازار افزایش یابد اما دیروز همتی رئیس کل بانک مرکزی هشدار داد؛ «ممکن است تغییرات مهمی درانتظار بازار ارز باشد، فکر می‌ کنم طی روزهای آینده این بازار به سمت ثبات برود.»

اظهارت رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر حرکت بازار ارز بسمت ثبات در روز های آینده در حالی مطرح است که به قول کارشناسان فعالان این بازار دیگر چون گذشته توجه آنچنانی به پیش بینی ها و برنامه های وی ندارند. این در حالی است که بانک مرکزی به عنوان متولی بازار ارز به راحتی می تواند با اجرای سیاست های ارزی بازار را متحول کند.

بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز در بازار تنهاست
ایمان اسلامیان کارشناس اقتصادی در گفتگو با «بازار» درباره سرنوشت قیمت ها در بازار ارز پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا، گفت:‌ هرچند تکانه های سیاسی و تحولات بین المللی بر بازار ارز تاثیر گذاراست اما باید پذیرفت که بانک مرکزی در ساماندهی بازار ارزو کنترل قیمتها تنهاست.

وی با بیان اینکه ساماندهی بازار ارز نیازمند اتخاذ سیاستهای جمعی از سوی همه مردان اقتصادی دولت است، گفت:‌ تصمیم گیری برای ثبات بازار ارز و ساماندهی آن بدون هماهنگی وزرای اقتصادی دولت امکان پذیرنیست  چرا که تصمیمات باید هماهنگ و همسو با سیاست گذاری بانک مرکزی باشد.

تصمیم گیری برای ثبات بازار ارز و ساماندهی آن بدون هماهنگی وزرای اقتصادی دولت امکان پذیرنیست  چرا که تصمیمات باید هماهنگ و همسو با سیاست گذاری بانک مرکزی باشد

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: رئیس کل بانک مرکزی بارها به فعالان بازار ارز هشدار داده است که قیمت ارز در بازارغیر واقعی است و رشد بی منطق قیمت ها حاصل هیجانات بازار است و در صورت ورود جدی بانک مرکزی قیمت ها در بازار متعادل می شود اما متاسفانه بازار به جایی توجه به خطوط سیاستی ناظر پولی کشوربر اساس غریزه خودعمل می کند تا قیمت ها با نوسان همراه شوند. اسلامیان با تاکید بر اینکه نرخ واقعی دلار کمتر از ۲۲ هزار تومان است افزود:‌ ازآنجایی که خود مردم به تورم انتظاری دامن میزنند این کالا نیزهمچو سایر کالاها در بازار با افزایش غیر واقعی قیمت همرا شده و قیمت آن تا بیش از ۳۰ هزار تومان هم رفته است.  

متاسفانه بازار به جایی توجه به خطوط سیاستی ناظر پولی کشور بر اساس غریزه خودعمل می کند تا قیمت ها با نوسان همراه شوند

هر دلار امریکایی بیش از ۱۰ هزار تومان حباب دارد
وی با بیان اینکه هر دلار امریکایی که اکنون حدود ۲۹ هزار تومان است و در ماه گذشته به ۳۲ هزار تومان نیز رسید ۹ تا ۱۰ هزار تومان حباب دارد گفت:‌ قیمت ذاتی دلار با احتساب نرخ تورم بالاست و چنانچه نرخ تورم در کشور کاهش نیابد و همچنان بالا ۴۰ درصد باشد بی شک قیمت دلار همچنان بالا خواهد بود.

اسلامیان اظهارداشت: تا زمانی که فرماندهی حکمرانی اقتصاد کشور در دست بانک مرکزی نباشد باید شاهد ناهماهنگی بخش های اقتصادی و بازار پول باشیم به طور مثال برای حفظ ارزش پول ملی بانک مرکزی اصولان توان این مهم را ندارد چرا که به تنهایی نمی تواند در این زمینه کاری را به پیش ببرد. از طرفی تصمیمات در بخش های مختلف اقتصادی باید هم افزا، همتراز و هماهنگ باشد. طوری که با افزایش نرخ ارز در بازار هر آنچه بانک مرکزی برای تعدیل قیمت به بازار ارز تزریق کند اما به دلیل ناهماهنگی های بین سازمانی این روند به نفع عده ای خاص و به زیان بنیه مالی کشور تمام خواهد شد و در عمل تاثیر چندانی نیز بر کاهش قیمت ها در بازار نمی گذارد.

افزایش تقاضا برای خرید ارز و سکه در بازار
بنا به این گزارش، بازار ارز امروز به موجب هیجانات برگزاری فردای انتخابات امریکا حال و هوای دیگری داشت، طوری که تقاضا برای خرید ارز و سکه در بازار بالا رفته بود و این امر به افزایش قیمت ها در بازار انجامید. در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار ۲۸ هزار ۳۰۰ تومان، یورو ۳۲ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شده است. این در حالی است که با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، قیمت خرید و فروش ارز در صرافی های بانکی نیز افزایش یافته است.

برهمین اساس هم اکنون قیمت فروش دلار در صرافی ها با افزایش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل ۲۷ هزار و ۴۹۰  تومان و قیمت فروش یورو نیز با کاهش  معادل ۳۱ هزار و ۸۹۰ تومان اعلام شده است. این در حالی است که نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی های بانکی و بازار متشکل ارزی متغییر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می کند.

سکه ۱۴ میلیون ۵۰۰ هزار تومان شد
با افزایش قیمت ارز در بازار، قیمت طلا و سکه نیز افزایش یافت. طوری که هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۳۱۵ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم ۱۳ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان است. علاوه بر این قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

همچنین قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌میلیون و ۶۴۸ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است. هر چند سکه و ارز امروز در بازار با رشد قیمت همراه بودند اما با توجه به وعده بانک مرکزی در ساماندهی قیمت ها در این بازار، بی تردید برنامه هایی از سوی بانک مرکزی و سیاست گذاران ارزی در دست اقدام است تا قیمت این کالاها در بازار تعدیل و مانع از رشد بی منطق و غیر واقعی قیمتها شود.

حباب قیمتی در بازار سکه و ارز
طبق گفته کارشناسان اقتصادی و بازار، قیمت انواع ارز و سکه بی منطق و همراه با حباب در بازار افزایش یافته است. در ابتدای هفته جاری قیمت سکه و ارز کاهش یافت طوری که نرخ دلار به حدود ۲۶ هزار تومان نزدیک و قیمت سکه نیر تا ۱۳ میلیون تومان آمد. اما باتوجه به نزدیک شدن به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا، طی ۲ روز اخیر قیمت ارز و سکه افزایش یافته است.  این در حالی است که کارشناسان هشدار می دهند سرمایه گذاری بر روی ارز بسیار پرریسک است و معلوم نیست قیمت این کالا ساعت دیگر چه رقمیمی شود.

کد خبر: ۵۱٬۵۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha