۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷
رقابت نفس گیر میوه در ماراتن رشد قیمت ها؛ گلایه های مردم خراسان جنوبی از گرانی
بازار گزارش می دهد؛

رقابت نفس گیر میوه در ماراتن رشد قیمت ها؛ گلایه های مردم خراسان جنوبی از گرانی

بیرجند- بازار میوه و تره بار مملو از میوه و سبزی است، اما این روزها با افزایش ۴۰ درصدی قیمت برخی محصولات بسیاری از مردم قدرت خرید ندارند و در خصوص نبود نظارت های موثر گلایه مند هستند.

بازار؛ گروه استان ها: یکی از اقلام مصرفی خانوار، میوه، سبزی و صیفی است که بنا به گفته محققان، مصرف ناکافی میوه و سبزی ها علت ۳۱ درصد بیماری ­های ایسکمیک قلب و ۱۱ درصد سکته های مغز در دنیا است. همچنین میوه ها و سبزی ها به علت داشتن ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و فیبرها نقش مهمی در پیشگیری از انواع بیماری ها دارند.

این شرایط در حالی است که افزایش روز افزون قیمت میوه در کنار دیگر کالاهای اساسی باعث حذف آن از سبد مصرفی خانوارها شده است.

بنا به گفته شهروندان، افزایش قیمت میوه و تره بار و قیمت بالای برخی اقلام مانند موز، گوجه و نارنگی باعث شده تا مردم فقط تماشگر این میوه ها در ویترین مغازه ها باشند.

در شرایطی که پزشکان بر استفاده از میوه و سبزیجات و تامین ویتامین های مورد نیاز بدن برای مقابله با کرونا تاکید می کنند، روا نیست که قیمت انواع مختلف میوه ها به حدی افزایش یابد که شهروندان به دنبال ته بساطی ها باشند و دست آخر هم بدون خرید به منزل بازگردند.

برای بررسی وضعیت قیمت ها سری به چند میوه فروشی زدیم. شرایط پیش روی بازار میوه نه تنها گلایه شهروندان را در پی داشت بلکه صدای اعتراض کسبه را هم بلند کرده بود.

نوسان قیمت میوه
خانمی وارد میوه فروشی می شود. با نگاهی اجمالی لیست قیمت های نصب شده بر دیوار را چک کرده و به سراغ نارنگی ها می رود. 

چند عدد نارنگی در نایلون ریخته و به سراغ سبد انار می رود. سه عدد انار کوچک جدا کرده و به همراه چند عدد خیار داخل نایلون می ریزد.

قیمت میوه هایش ۵۰ هزار تومان می شود. با نگاهی آمیخته با گلایه مبلغ را پرداخت کرد و گفت: در شرایط کنونی نمی توان میوه هم خرید.

وی با بیان اینکه با وضعیت کنونی مردم از مصرف میوه هم پشیمان می شوند، گفت: کاش افزایش قیمت ها تنها به یک کالا محدود می شد چرا که در حال حاضر نه می توان برنج و روغن خرید و نه میوه.

این بانوی بیرجندی ادامه داد: چرا مسئولان فکری برای شرایط کنونی بازار بر نمی دارند مسئولان فقط منتظر هستند تا مردم ناراضی شوند بعد وارد میدان نظارتی شوند؟

یکی دیگر از شهروندان بیرجندی که در یکی از روز بازارهای شهر در حال خرید است، او به بازار گفت: قیمت ها را در میوه فروشی سر کوچه که مشاهد کردم باور نداشتم که قیمت ها این میزان بالا رفته باشد.

اسماعیلی عنوان کرد: اما اکنون در روز بازار هم که قیمت انواع میوه را رصد کردم دیدم خیر مثل اینکه آسمان همه جا رنگ گرانی دارد.

وی با اشاره به نوسان بالای قیمت ها عنوان کرد: چهار روز پیش گوجه را به قیمت ۸ هزار تومان بعد از گرانی ۱۴ هزار تومانی ۱۰ روز گذشته نخریدم و امید داشتیم که نرخ این محصول همچنان کاهش پیدا خواهد کرد اما اکنون که برای خرید آمده ام قیمت دوباره به ۱۲ هزار تومان رسیده است.

در استان گلخانه‌های زیادی وجود دارد و با وجود گلخانه‌ها و تولید محصولات گلخانه‌ای سرما زدگی محصولی در استان دیگر توجیه درستی برای گرانی آن در بازار نیست

 وی با اشاره به اینکه مساله که می گویند علت گرانی گوجه سرمازدگی محصول کشاورزان در استان فارس است، ادامه داد: در استان گلخانه‌های زیادی وجود دارد و با وجود گلخانه‌ها و تولید محصولات گلخانه‌ای سرما زدگی محصولی در استان دیگر توجیه درستی برای گرانی آن در بازار نیست.

وی با اشاره به اینکه مجبوریم به جای میوه ها درجه یک میوه های درجه سه و چهار را خریداری کنیم، گفت: خرید میوه برای یک تا دو روز یک خانوار چهار نفری بیش ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان آب می خورد.

اسماعیلی ادامه داد: داریم به این باور می رسیدم که خرید میوه هم مانند گوشت برایمان به رویا تبدیل خواهد شد.

مردم توان خرید ندارند
رضا سرچاهی، یکی دیگر از شهروندان بیرجندی در گفت و گو با بازار اظهار کرد: روزانه ۴۵ هزار تومان درآمد کارگری ام است و نمی دانم با این مبلغ چگونه باید شکم خانواده را سیر کرد.

وی با بیان اینکه مردم توان خرید هر کیلو موز به قیمت ۱۹ هزار تومان را ندارند، افزود: کاش در کنار این افزایش ها، حقوق کارگران هم زیاد شود تا شرمنده زن و بچه مان نباشیم.

سرچاهی با بیان اینکه اگر کرونا ما را نکشد، افزایش قیمت ها ما را نابود می کند، افزود: کرونا بسیاری از مشاغل را با مشکل رو به رو کرده و مشکلات کارگران را چند برابر کرده است.

وی با اشاره به قیمت پیاز بیان کرد: در گذشته مردم هیچ که نداشتند با نان و پیاز و سیب زمینی حداقل سیر بودند اما امروز قیمت هر کیلو پیاز هم ۷ هزار تومان است.

یکی دیگر از شهروندان هم در گفت و گو با بازار با بیان اینکه از سویی مرغ و تخم و مرغ و از سوی دیگر گوجه گران می شود، افزود: امروز از املت هم به عنوان غذای اشرافی یاد می شود.

زهرا یعقوبی با اشاره به ضربه کرونا به بسیاری از خانوارها بیان کرد: مسئولان باید به دنبال راهکاری اساسی برای رفع مشکل فعلی بازار باشند.

وی با بیان اینکه هر کیلو انار بالای ۸ هزار تومان به فروش می رسد، افزود: همچنین نارنگی که میوه فصل بوده کمتر از ۹ هزار تومان پیدا نمی شود.

یعقوبی با بیان اینکه بسیاری از شهروندان برای تامین میوه به دنبال ته بساطی هستند، افزود: متاسفانه قیمت ته بساطی ها هم به گونه ای بوده که برخی خانوارها قدرت خرید ندارند. وقتی هم گلایه مند از نرخ ها می شوی می گویند که در بازار کدام یک از اقلام گران نشده که میوه گران نباشد؟ آیا در کشوری که اقلیم چهار فصل را دارد و انواع میوه ها تولید می شود باز باید گرانی میوه را هم به تحریم ها گره بزنند؟

 وی با تاکید بر اینکه اگر  نظارت‌ها قوی‌تر باشد گرانی این میزان تاخت و تاز نمی کند، گفت: واقعا مسئولان از کجا خرید می کنند که مطلع از این افزایش نرخ ها نمی شوند؟

آشفته بازار میوه
یک فروشنده میوه و تره بار بیان کرد: در حال حاضر بازار میوه آشفته بوده و نمی توان قیمتی یکسان برای آن ها تعیین کرد.

رضا افروخته با بیان اینکه در حال حاضر قیمت هر کیلو نارنگی بسته به کیفیت از پنج تا ۱۱ هزار تومان است، افزود: همچنین قیمت هر کیلو موز ایرانی ۱۶ هزار تومان و موز خارجی ۱۹ هزار تومان است.

وی قیمت هر کیلو لیمو شیرین را ۹ هزار تومان و لیمو ترش را ۱۶ هزار تومان دانست و گفت: ما هم از وضعیت کنونی گلایه مند هستیم چرا که خومان هم به عنوان شهروند متضرر شده ایم.

افروخته بیان کرد: قیمت هر کیلو خرمالو ۱۲ هزار و ۵۰۰، پیاز پنج تا هفت هزار تومان و گوجه هم هشت تا ۱۱ هزار تومان است.

افت قیمت میوه نداریم
رئیس اتحادیه میوه و تره بار بیرجند هم در گفت و گو با بازار بیان کرد: در حال حاضر پیش بینی ها برای کاهش قیمت میوه خطا می زند و افت قیمت نداریم.

محمد حیدری با بیان اینکه قیمت میوه ها بالا بوده اما ثابت مانده است، افزود: طی روزهای اخیر با افزایش قیمت نارنگی مواجه بوده ایم.

سرمای هوا در فارس علت افزایش قیمت گوجه و دپوی پیاز در انبارها توسط تولیدکنندگان هم باعث افزایش قیمت این محصول شده است

بنا به گفته وی در حال حاضر هر کیلو نارنگی با توجه به کیفیت، از پنج هزار تومان تا ۱۱ هزار تومان به فروش می رسد.

حیدری با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی قیمت گوجه بیان کرد: اگرچه این محصول در ابتدا از افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت برخوردار بود اما امروز هر کیلو گوجه هشت تا ۱۱ هزار تومان به فروش می رسد. 

وی سرمای هوا در فارس را علت افزایش قیمت گوجه دانست و اظهار کرد: دپوی پیاز در انبارها توسط تولیدکنندگان هم باعث افزایش قیمت این محصول شده است.

حیدری از نظارت بر بازار و جلوگیری از گران فروشی خبر داد و گفت: شهروندان هم می توانند در صورت مشاهده تخلف، مراتب را از طریق ۱۲۴ گزارش دهند.

همواره شاهد گلایه های کشاورزان از قیمت پایین خرید محصولات شان بوده ایم و بارها در اخبار رسانه های مختلف اذعان شده که کشاورز سودی اصلی را از دسترنج یکساله اش نمی برد و جای سوال است که چرا باید قیمت انواع مختلف میوه از مزرعه تا بازار به گونه‌ای باشد که خرید آن از عهده قشر متوسط جامعه هم بر نیاید و حتی برخی خانواده‌ها توان خرید یک کیلو میوه را در این شرایط نداشته باشند؟ غالب مردم این سوال را از مسئولان دارند که چرا نظارت بیشتری بر بازار صورت نمی‌گیرد؟

کد خبر: ۵۱٬۴۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha