۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۱
تغییر الگوی تولید فولاد آسیا در سال ۲۰۲۰
در نتیجه همه گیری کرونا اتفاق افتاد؛

تغییر الگوی تولید فولاد آسیا در سال ۲۰۲۰

کرونا باعث شد تا صنایع مختلف با تغییرات زیادی روبرو شوند و صنعت فولاد هم از این قاعده مستثنی نبود. مطالعات نشان می دهد همه گیری کرونا باعث تغییر الگوی تولید در قاره کهن شد ولی همچنان چین به پیشگامی در این بازار ادامه می دهد.

بازار؛ گروه بین الملل: صنعت فولاد هم در نتیجه همه گیری کرونا با چالشهای زیادی روبرو شده است و مطالعات انجام شده توسط اتحادیه بین المللی آهن و فولاد نشان از کاهش تولید در ۹ ماه اول سال جاری دارد.

۹ ماهی که بخش زیادی از آن صنایع در دنیا تعطیل بودند و تولید در بسیاری از واحدهای فولادسازی متوقف شده بود. اما در این بازه زمانی صنعت فولاد در آسیا با انقلابی بزرگ روبرو شد و هم توانست حجم تولید را بیشتر کند و هم کیفیت را ارتقا دهد. مطالعات انجام شده توسط اتحادیه بین المللی آهن و فولاد نشان می دهد چین توانسته است رکورد افزایش تولید نسبت به سال گذشته را بشکند و در مقابل تولید در کشور ژاپن روند کاهشی داشته است.

 طبق گزارش اخیر این اتحادیه در نه ماه اول سال ۲۰۲۰ تولید فولاد در دنیا ۳.۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن کاهش داشت و به مرز ۱.۳۵ میلیارد تن رسید. در ۹ ماه اول سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۱.۳۹ میلیارد تن فولاد در دنیا تولید شده بود و سهم چین در این بازار بالغ بر ۵۰ درصد بود.

 نکته جالب گزارش این است که در نه ماه اول امسال با وجود اینکه تولید فولاد در دنیا کاهش پیدا کرده است ولی تولید در کشور چین روند افزایشی داشت. چین در این بازه ۹ ماهه ۷۸۲ میلیون تن فولاد تولید کرد که ۴.۵ درصد بیش از مدت مشابه سال قبل بود.

در ۹ ماه اول سال ۲۰۱۹ میلادی حدود ۷۴۸ میلیون تن فولاد در کشور چین تولید شد و بخش زیادی از این فولاد برای تامین نیاز داخلی کشور صرف شد. آمارها نشان می دهد در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۰ کشور چین۹۲.۵ میلیون تن فولاد تولید کرد که ۱۰.۹ درصد بیش از مدت مشابه سال قبل بود. در سپتامبر سال ۲۰۱۹ حجم فولاد تولید شده در چین برابر با ۸۳.۴ میلیون تن بود.

تولید فولاد در کشورهای آسیایی با تغییرات زیادی روبرو شد
از آنجا که آسیا بزرگترین تولیدکننده فولاد در دنیا است، بررسی روند تولید در این قاره برای فعالان اقتصادی اهمیت زیادی دارد. مطالعات انجام شده توسط اتحادیه بین المللی آهن و فولاد نشان می دهد در 9 ماه اول امسال تولید فولاد در کشور ویتنام بالاترین نرخ رشد را داشته است. در نه ماه اول امسال تولید فولاد در ویتنام برابر با ۱۴.۸ درصد بود و توانست ۱۷.۷ میلیون تن فولاد را وارد بازار کند. این کشور در 9 ماه اول سال قبل تنها ۱۵.۴ میلیون تن فولاد تولید کرده بود.

مجموع فولاد تولید شده در قاره آسیا در 9 ماه اول امسال تغییر زیادی نسبت به سال قبل نداشت. در نه ماه اول سال ۲۰۲۰ حدود یک میلیارد تن فولاد در آسیا تولید شد در حالیکه در 9 ماه اول سال گذشته تولید فولاد در آسیا برابر با ۹۹۹ میلیون تن بود. بالاترین نرخ کاهش تولید فولاد در کشور ژاپن مشاهده شده است. تولید فولاد در ژاپن در نه ماه اول امسال ۱۹.۱ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت و به مرز ۷۰.۲ میلیون تن رسید.

صنعت فولاد آسیا متحول شد
استوارت برنس، تحلیل گر بازار فولاد در موسسه مطالعاتی متال ماینر بر این باور است که بررسی داده ها نشان از  انقلابی در صنعت فولادسازی دنیا به خصوص در کشورهای جنوب شرقی آسیا دارد. وی در این مورد گفت: «ژاپن در جریان همه گیری کرونا آسیب زیادی متحمل شد و تولید فولاد در این کشور کاهش زیادی پیدا کرد ولی در کشورهایی مانند ویتنام و چین ما رشد زیادی در توان تولید را تجربه کردیم. بخشی از افزایش توان تولید به دلیل افزایش تقاضای فولاد در کشورهای آسیایی بود. چین اصلی ترین کشور تولید کننده فولاد در آسیا است و کشوری است که هم از نظر اقتصادی آسیبی متحمل نشده است و هم تولید فولادش رشد کرده است. این کشور به تنهایی می تواند موتور رشد صنعت فولاد باشد.»

وی در ادامه مصاحبه گفت: «وضع تعرفه های گمرکی روی محصولات فولادی چین توسط امریکا زمینه ساز انقلاب در این صنعت شد. کشورهای آسیایی دریافتند برای داشتن صنعتی پویا و توانمند باید بستر را برای رشد تقاضای داخلی فراهم کنند و به همین دلیل است که طرح توسعه زیرساختها در چین مطرح شد. طرحی که قرار است از ابتدای سال ۲۰۲۱ اجرا شود و بالغ بر ۵ سال طول خواهد کشید. با اجرای این طرح سهم زیادی از فولاد تولید این کشور در داخل مصرف می شود.»

نکته دیگر ارتقای کیفی محصولات تولیدی در قاره آسیا است که به آنها قدرت رقابت بالایی برای عرصه به بازارهای اروپایی و امریکایی را می دهد. تولید کننده های آسیایی در این روزهای بحرانی در جهت افزایش ظرفیت تولید سرمایه گذاری کردند و همزمان تکنولوژی های لازم برای ارتقای تکنولوژیکی را نیز فراهم کرده اند. نتیجه این طرح تولید محصولاتی با کیفیت و قابل رقابت با بزرگترین تولیدکنندگان دنیا است.

کد خبر: ۵۱٬۳۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha