۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۵
تلاطم بازار این بار با نایاب شدن روغن رقم خورد/ سودای گرانی در روغن خوراکی
بازار گزارش می‌دهد؛

تلاطم بازار این بار با نایاب شدن روغن رقم خورد/ سودای گرانی در روغن خوراکی

اردبیل- این روزها نبود روغن نباتی در مراکز فروش به یک دغدغه بزرگ برای شهروندان اردبیلی تبدیل شده است.

بازار؛ گروه استان ها: تورم و رکود اقتصادی این روزها به یکی از عوامل مهم تنش‌ فکری در خانواده های ایرانی ها تبدیل شده و زندگی مردم را درگیر خود کرده است.

چند ماهی است نوسانات ارزی، بازار کالاهایی اساسی را متلاطم کرده و گرانی گریبان زندگی مردم را گرفته و قیمت‌ها سر به فلک کشیده اند. طبق مشاهدات در چند روز گذشته روغن خوراکی نیز با افزایش ۴۰ درصدی قیمت و البته کمیاب شدن، همه شهروندان را غافلگیر کرده و چالش جدیدی از گرانی را هدفگیری کرده است.

طبق بررسی های انجام شده چند روزی است که نبود روغن خوراکی در بازار و مراکزفروش و سوپرمارکت‌های اردبیل مردم را بامشکل جدی برای تهیه آن مواجه کرده است بطوریکه می توان گفت توزیع آن در استان به صفر رسیده است.

نبود روغن نباتی در مراکز فروش به یک دغدغه بزرگ تبدیل شده و بسیاری از مردم وقتی برای خرید به بازار و مراکز فروش و سوپر مارکت ها مراجعه می‌کنند با پاسخ «روغن تمام شده و نداریم»  مواجه می شوند.

فرصت‌طلبی سودجویان، افزایش تقاضا در مقابل کمبود عرضه،  عدم تامین مواد اولیه، نوسانات ارزی و تزریق قطره چکانی روغن از سوی کارخانجات، پاسخ‌هایی است که در برابر چرایی کمبود و عدم توزیع انواع روغن در اردبیل مطرح می‌شود.

البته عده ای نیز دلیل اصلی کمبود این محصول را نبود روغن خام و عدم تامین ارز توسط بانک مرکزی برای روغن خام و گران شدن هزینه‌های تولید، عنوان کردند و عده‌ای نیز این ناپدید شدن‌ ناگهانی کالاها را روشی برای افزایش قیمت عنوان کردند، آنها معتقند وقتی کالایی می خواهد گران شود به ناگهان ناپدید شده و بعد از چند روز با قیمت گزاف در بازار عرضه می شود.

کمبود برخی کالاها در بازار مقطعی و به دلیل برخی سودجویی‌ها است
اما این کمبودها در حالی اتفاق افتاده که رئیس صمت استان اردبیل از توزیع ۹۰ هزار تن روغن جامد در سطح استان خبر داده است.

رامین صادقی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در روزهای گذشته گله‌مندی مردم را از کمبود روغن نباتی جامد در سطح بازار شاهد بودیم، اظهار داشت: گزارش‌های متعددی در این مورد به سامانه ۱۲۴ ارائه شده بود که قطعا کمبود برخی از کالاها در بازار مقطعی و به دلیل برخی سودجویی‌ها است.

وی همچنین افزود: برای حل مشکل مردم در تأمین روغن نباتی جامد با رایزنی انجام شده مقرر شد تا سهمیه استان اردبیل در بخش توزیع خانوار و همچنین صنوف مورد نیاز مورد توجه قرار گرفته و توسط مباشران تأمین و حمل بار به مقصد استان انجام شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل بیان کرد: از طریق ذخایر استراتژیک و با هدف رفع نیاز مردم مقرر شده ۵۰ هزار تن سهمیه روغن نباتی جامد به مقصد استان اردبیل تأمین و حمل شود که با انتخاب مباشر و معرفی آن در هفته آینده شاهد توزیع این روغن‌ها در بین مردم خواهیم بود.

انبار دپوی روغن نباتی در مشگین شهر کشف شد
البته ناگفته نماند که در این میان برخی افراد نیز از شرایط اقتصادی موجود و نابسامانی های اخیر سوء استفاده کرده و با احتکار و تغییر قیمت ها می خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند بطوریکه در همین خصوص و در پی خبر امیدوار کننده رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برای مردم درمورد توزیع روغن نباتی، نیروی انتظامی استان اردبیل از کشف انبار دپوی روغن نباتی در شهرستان مشگین‌شهر خبر داد.

فرمانده انتظامی استان اردبیل در این خصوص اظهار داشت: ۲ هزار و ۱۶۰ کیلوگرم روغن فاسد و تاریخ گذشته به ارزش ۳۸۸ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال در عملیاتی توسط ماموران نیروی انتظامی کشف و ضبط شد.

سردار هوشنگ حسینی تصریح کرد: کارآگاهان پلیس آگاهی با اطمینان یافتن از صحت گزارش‌ها با همراهی نمایندگان اداره تعزیرات حکومتی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و شبکه بهداشت به محل اعزام شدند که در بازرسی انجام شده ۴۳۲ قوطی ۵ کیلویی روغن جامد فاسد و تاریخ گذشته که در بین سایر روغن‌های نباتی جاسازی شده بود؛ کشف کردند که در این رابطه یک متهم دستگیر شد.

وی تصریح کرد: این صاحب مغازه قصد فروش روغن‌های نباتی با قیمت غیرواقعی پس از تغییر تاریخ و قیمت آن را داشته است.

در هر حال گرانی‌ اخیر کالاها از یک طرف وکمبود ونبود برخی کالاها از جمله روغن نباتی در اردبیل از طرف دیگر، خانواده‌ها را تحت فشار قرار داده و شهروندان را بانگرانی بزرگ روبه‌رو کرده است بطوریکه روغن نباتی هم اکنون دراردبیل به یک گمشده بزرگ تبدیل شده و مردم برای پیدا کردن این گمشده راه به جایی نبرده‌اند.

به دنبال نایاب شدن روغن خوراکی در روزهای اخیرانتظار می‌رود با وعده رئیس سازمان صمت استان این نارسایی‌ها برطرف شده و  هرچه زودتر مسئولان متولی راز نایاب بودن روغن نباتی را برای مردم آشکار کنند و برای برطرف کردن دغدغه‌های مردم درتامین کالاهای مورد نیاز اقدامات اساسی انجام دهند.

کد خبر: ۵۱٬۳۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha