۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
سرمایه گذاری در بازار ارز، طلا و مسکن در شرایط فعلی پرریسک است/ بورس؛ بهترین گزینه سرمایه گذاری در آبان ماه
مدیرعامل کارگزاری بانک آینده مطرح کرد:

سرمایه گذاری در بازار ارز، طلا و مسکن در شرایط فعلی پرریسک است/ بورس؛ بهترین گزینه سرمایه گذاری در آبان ماه

برای بررسی روند بازار ۱۱ آبان ماه با مدیرعامل کارگزاری بانک آینده به گفت‌وگو پرداختیم. او معتقد است که سهامداران باید صبر کنند و سهام خود را زیر ارزش ذاتی خود نفروشند.

حمیدرضا پیرهادی؛ گروه بورس: درحالی‌که بورس شنبه را مثبت سپری کرده بود اما دیروز با افت ۲۵ هزار و ۹۹۷ واحد روبرو شد و در نهایت شاخص کل بازار بر مدار ۱ میلیون و ۲۷۹ هزار و ۹۰۲ ایستاد. با توجه به این‌که کارشناسان بازار سرمایه نوسانات کوتاه و مقطعی را برای هفته جاری پیش‌بینی کرده بودند، یکی از علل اصلی این مسئله را تأثیر بازار از انتخابات آمریکا می‌دانند.

با توجه به معاملات دیروز می‌توان گفت که سهامداران اکنون در سردرگمی و نگرانی هستند و بازار نیز از این حس تأثیر گرفته است. با این‌حال انتظار می‌رود بازار دیگر شاهد رشد یا ریزش شارپی نباشد و به محور تعادل نزدیک شود. فعالان بازار سرمایه معتقدند که هرکدام از نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا، انتخاب شوند بازار پس از واکنش مقطعی، در ماه‌های پایانی به تعادل می‌رسد. بااین‌حال برخی دیگر می‌گویند که شاخص کل تا ۹۰۰ هزار واحد هم افت می‌کند و اگر توانسته این حد از ریزش را تا تاب بیاورد، بیشتر از این هم می‌تواند.

تاکنون شاخص کل بورس حدود ۲۰۰ هزار واحد بیشتر از حد حمایتی پیش‌بینی‌شده، ریزش داشته است.برای بررسی روندِ بازار ۱۱ آبان ماه با مدیرعامل کارگزاری بانک آینده به گفت‌وگو پرداختیم. او معتقد است که سهامداران باید صبر کنند و سهام خود را زیر ارزش ذاتی خود نفروشند. زیرا اگر دلار هم‌روند کاهشی بگیرد بازار تغییر آن‌چنانی نخواهد داشت زیرا به‌اندازه کافی افت کرده است. اشتیاقی می‌گوید ارزش دلار در اقتصاد کشورمان زیر ۲۰ هزارتومان نیست اما اکنون سهام با دلار زیر ۲۰ هزارتومان معامله می‌شوند بنابراین اگر دلار بعد از مشخص شدن نتایج انتخابات آمریکا به زیر ۱۸ هزارتومان برسد ممکن است بورس کمی ریزش داشته باشد اما بازهم مثبت خواهد شد زیرا اقتصاد ما تحمل دلار زیر ۲۰ هزارتومان را ندارد.

رفتار محتاطانه سهامداران متأثر از انتخابات آمریکاست
احمد اشتیاقی، مدیرعامل کارگزاری بانک آینده به خبرنگار بازار می‌گوید: با توجه به این‌که بازار در این مدت اصلاح زیادی انجام داده و اکنون در حال نزدیک شدن به انتخابات آمریکا هستیم، تقریباً از روز چهارشنبه دیدگاهی در بازار حاکم شد مبنی بر اینکه فعالان بازار در صورت پیروزی بایدن در انتخابات پیروز دلار را با یک رفت‌وبرگشت روی ۲۲ هزار تومان حساب کردند و فعالان بازار بر سهم‌های eps  محور در گروه فلزات، معدنی و پتروشیمی خریدهای خوبی انجام دادند.

وی ضمن اشاره به انتخاب احتمالی بایدن افزود: با فرض پیروزی بایدن سهم‌های خودرویی و بانکی هم می‌تواند شرایط خوبی داشته باشد. حتی روز گذشته نیز شاهد بودیم که این سهم‌ها با اقبال بازار مواجه شد.

اشتیاقی تأکید کرد که خریدهای اخیر در گروه‌های eps محور با نگاه نوسان گیری انجام‌نشده و نگاه بیشتر سرمایه‌گذاران سهام‌داری بوده است. همان‌طور که روز گذشته عمده خریدها تکمیل شد و امروز شاهد بودیم که آن گروه دیگر خریدی نداشتند.

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده در واکنش به اینکه پیش‌بینی می‌شود اگر دلار روند کاهشی داشته باشد بازار با ریزشی مجدد روبرو خواهد شد، گفت: حتی با پیروزی بایدن هم نمی‌توانیم در این شرایط دلار را زیر ۲۰ تومان متصور باشیم. اما با توجه به ریزش دلار در روز گذشته خریدهای امروز تا حدودی محتاط‌تر و متوقف شد تا مشخص شود که با فرض پیروزی بایدن چه رخدادهایی قرار است پیش بیاید.

او با اشاره به ایجاد صف‌های فروش در معاملات روز گذشته گفت: با توجه به اینکه بازار نمی‌تواند تعادلی برخورد کند، یعنی یا باید صف خرید باشد یا صف فروش، در نتیجه مدتی است که این موضوع بازار را رنج می‌دهد. همین مسئله موجب شد تا امروز هم شاهد صف فروش در سهم‌ها باشیم. به نظر بنده درمجموع روند بازار فعلاً به دلیل انتخابات آمریکا در فاز احتیاطی رفته است. زیرا بازارهای موازی هم با بازار سرمایه هم‌جهت شده‌اند.

این فعال بازار سرمایه اضافه کرد که با پیروزی بایدن مقداری از تورم فروکش و به‌صورت کلی انتظار ریزش دلار و بازار به وجود می‌آید بنابراین بیشتر سرمایه‌گذاران منتظر هستند تا ببینند دلار چه مسیری را در پیش می‌گیرد چراکه اگر دلار به زیر ۲۰ هزار تومان برسد و نرخ آن در این قیمت‌ها دوام داشته باشد بازار نمی‌تواند روند مثبتی را طی کند.

اشتیاقی ادامه می‌دهد که اگر در مقابل دلار با رفت‌وبرگشتی نسبی در محدوده قیمتی ۲۲ هزار تومان ثابت شود، انتظار فعالان بازار که بیشتر روی همین نرخ است موجب می‌شود تا شرکت‌های دلاری در ایران شرایط خوبی پیدا کنند. آن‌ها اکنون p/e هایشان با همین نرخ دلار روی ۶ یا ۷ است و در این محدوده جذابیت خرید دارند.

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده یادآور شد که عده‌ای با این تحلیل روز چهارشنبه و شنبه به استقبال خرید این شرکت‌ها رفتند و امروز خرید کمتری انجام شد.

با انتخاب بایدن ریزش بازارهای موازی در بازار سرمایه اتفاق نمی‌افتد
وی افزود که درمجموع با فرض پیروزی بایدن ریزشی که در بازارهای موازی رخ خواهد می‌دهد در بازار سرمایه اتفاق نمی‌افتد زیرا بازار سرمایه اصلاح خود را انجام داده است. اکنون معاملاتی که در بورس انجام می‌شود با دلار ۱۸ هزارتومان است. بنابراین ما ریزش محسوسی را احساس نخواهیم کرد.

اشتیاقی در پاسخ به این‌که اگر دلار به نرخ ۱۸ هزارتومان برسد آیا ریزش بازار قطعی است؟ گفت: اگر دلار به نرخ ۱۸ هزار تومان برسد و دوام داشته باشد، ممکن است بازار یک افت مقطعی تا حدود ۱۰ درصدی داشته باشد. به همین دلیل برخی از فعالان بازار فعلاً با این توجیه خریدهای خود را به تعویق انداخته‌اند تا ببینید چه اتفاقی قرار است بیفتد. اما اکثر فعالان بازار با این تحلیل جلو نمی‌روند.

این فعال بازار سرمایه ضمن اشاره به رفتار محتاط سهامداران در معاملات روز جاری تصریح کرد که امروز شاهد بودیم به دلیل همین احتیاط در مقابل فروش سهام، خریدار آن‌چنانی وجود نداشت و به همین دلیل بازار ازنظر بنیادی در این شاخص مشکلی ندارد و ازنظر بنده قاعدتاً بازار با یک رفت‌وبرگشت مسیر افزایشی به خود می‌گیرد. این روند افزایشی شارپی نخواهد بود اما با فرض پیروزی بایدن با مسیر تعادلی رو به بالا حرکت خواهد کرد.

با انتخاب ترامپ بازار تا دو الی سه هفته روند افزایشی خواهد داشت
اشتیاقی اظهار کرد که با انتخاب ترامپ بازار تا دو سه هفته مسیر افزایشی به خود می‌گیرد و در همان نقطه متوقف می‌شود. اما چیزی که باعث رشد مستمر و حداقل یک‌ساله بازار می‌شود پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا است که موجب می‌شود بازار در یک نقطه مشخص تثبیت شود و از آن نقطه به دلیل خوش‌بینی رفع تحریم‌ها و حداقل تشدید نشدن آن‌ها فروش شرکت‌ها به‌تدریج تحت‌الشعاع قرار نخواهد گرفت و حرکت رو به بالا آغاز می‌شود.

او اضافه کرد: به همین دلیل نیازی نیست که فعالان بازار سرمایه نگران پیروزی بایدن باشند. چراکه این موضوع می‌تواند هم برای اقتصاد کشور و هم  بازار سرمایه موقعیت‌های خوبی رقم بزند. بنابراین مسئله‌این است که ریزش‌ها در بازارهای موازی بیشترین لطمه را می‌زنند.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سؤال که بهترین استراتژی برای سرمایه‌گذاران خرد در بازار سرمایه در این روزها چیست، گفت: به نظر بنده صبر می‌تواند بهترین استراتژی در این روزها باشد و اگر سهم‌هایشان جزء سهم‌های eps محور بازار است و در شش‌ماهه گذشته و حتی در مهرماه گزارش‌های خوبی از آن‌ها بیرون آمده است نباید به هر قیمتی فروشنده باشند. برای گروه‌های معدنی، فلزات و پتروشیمی p/e ۶ یا ۵ به دست میاید. بنابراین اگر نگاه سهام‌داری باشد و حضور در مجمع و دریافت سود باشد اصلاً نباید فروشنده باشند.

اشتیاقی تاکی کرد: مسئله‌ای که باید موردتوجه سرمایه‌گذاران قرار بگیرید این است که هر سهمی را خریداری نکنند و به این موضوعات دقت کنند که سهم موردنظر در سال ۹۹ قرار است نهایتاً چقدر سود بدهد و در سال ۱۴۰۰ قرار است چه وضعیتی داشته باشد. آن‌ها باید مبتنی بر نرخ دلار ۲۲ تومان که اهالی بازار پیش‌بینی کرده‌اند و سودآوری شرکت‌ها را با آن محاسبه می‌کنند پیش روند. به‌طور مثال باید قیمتی که امروز در تابلو است را تقسیم‌بر سود آن شرکت کنیم و اگر فرضاً عدد ۷ بود نتیجه می‌گیریم که آن سهم ارزنده است و فارغ از اینکه قیمتش چقدر بوده و به کجا رسیده ارزنده و برای نگه‌داری ارزشمند است.

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده گفت که اگر سرمایه‌گذار این سهام را نگه‌داری کند و با آن به مجمع برود از محل سود تقسیمی حداقل ۱۵ درصد عایدی کسب خواهد کرد.

کدام سهام ارزنده هستند اما کف قیمتی خود را شکسته‌اند؟
او ضمن بیان گروه‌ها و سهام ارزنده‌ای که حتی کف قیمتی خود را نیز رد کرده اظهار کرد: در گروه‌های فلزی: فولاد خوزستان، فولاد هرمز، فولاد ارفع همگی این خاصیت را دارند. در گروه‌های معدنی سهم‌های کچا، کگل نیز در این شرایط هستند.

اشتیاقی ادامه داد که در گروه‌های پتروشیمی سهم‌های آریاناسلد، پتروشیمی پردیس و پتروشیمی اراک و بسیار از سهم‌های دیگر نیز همین شرایط را داشتند.

وی تشریح کرد که در گروه‌های هلدینگ ها سهم‌هایی است که با p/ne ۵۰ درصد معامله می‌شوند. یعنی اگر ارزش پرتفوی هلدینگ ها و بعضی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری را در نظر بگیریم هم‌اکنون با ۵۰ درصد ارزش واقعی خود معامله می‌شوند. بنابراین واقعاً قیمت‌ها بسیار جذاب است.

این فعال بازار سرمایه عنوان کرد: پیشنهاد من برای سرمایه‌گذاران این است که به‌هیچ‌وجه در این قیمت‌ها فروشنده نباشند. چراکه به گفته همتی، رئیس بانک مرکزی افزایش سود بانکی نخواهیم داشت و به قطعیت می‌گویم با توجه به شرایطی که در آن هستیم دلار به زیر ۲۰ هزار تومان نخواهد آمد.

اشتیاقی تأکید کرد: نقطه تعادلی که تولید کشور انجام شود و هم‌زمان بتوانیم طرح‌های توسعه‌ای را اجرا کنیم و به تولید و اشتغال هم آسیب نرسد، با نرخ دلار در محدوده‌ای ۲۰ تومان میسر است. بنابراین با این مختصات نباید این نگرانی برای فعالان سرمایه‌گذار وجود داشته باشد چراکه با این فضا بهترین تصمیم سهام‌داری است تا فروشنده بودند.

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده در انتها اظهار کرد: سرمایه‌گذاران می‌خواهند در صورت فروش نقدینگی خود را کجا ببرند؟ بازارهای موازی که این روزها به‌شدت ریزشی و پر ریسک هستند و به نظر بنده در این قیمت‌ها با نگاه سهام‌داری و حضور در مجمع‌ها مشکلی برای آن‌ها به وجود نمی‌آورد.

کد خبر: ۵۱٬۲۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha