۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
توسعه اقتصاد گردشگری در روستاهای آذربایجان شرقی
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی خبر داد

توسعه اقتصاد گردشگری در روستاهای آذربایجان شرقی

تبریز- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی توسعه گردشگری روستایی را گامی موثر در ارتقا سطح کیفی گردشگری استان عنوان کرد و از توسعه اقتصاد گردشگری در روستاهای استان خبر داد.

به‌گزارش خبرنگار بازار، احمد حمزه زاده امروز در جمع خبرنگاران در محل این اداره کل، با اشاره آثار شیوع ویروس کرونا در حوزه‌ی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اظهار داشت: از ۱۰ رسته‌ی آسیب پذیر اعلام شده توسط هیات دولت، چهار رسته‌ شامل آژانس‌های مسافرتی، واحدهای اقامتی و پذیرایی (هتل، هتل آپارتمان، مهمانپذیر و واحدهای بوم‌گردی) و فعالان و هنرمندان صنایع دستی از جمله مشاغل و حوزه‌هایی بودند که بیشترین آسیب‌پذیری را پس از شیوع ویروس کرونا، داشتند.

او با بیان اینکه با تداوم دوره‌ی بیماری و محدودیت‌های ناشی از آن، آسیب‎ها در حوزه‎ی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم بیشتر می‎شود، گفت: سال گذشته نزدیک به ۴۳۰ هزار گردشگر خارجی به آذربایجان شرقی سفر کرده بودند، اما امسال این عدد تقریبا نزدیک به صفر است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی ادامه داد: عدم مواجعه گردشگران، عدم برگزاری نمایشگاه صنایع دستی و جشنواره‌ها اثراتش را در حوزه‌ی صنایع دستی هم که اغلب در قالب کالای همراه مسافر و تجارت چمدانی حمل می‎شد، نشان داده است و فروش صنایع دستی نیز با تبعیت از آن کم‌تر شده، از این رو با راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی در این حوزه و به فروش رساندن اینترنتی صنایع دستی، تلاش می‌شود تا هنرمندان این حوزه کم‌تر متضرر شوند.

حمزه‌زاده خاطرنشان کرد: کار کردن مراکز اقامتی با ظرفیت ۳۰ درصدی از نظر علم اقتصاد، زیان‌ده بوده و از نقطه‎ی سر به سر هم پایین‌تر است، طی هفته‎های گذشته بسته‎ای حمایتی توسط هیات دولت مصوب شد که در آن استمهال وام‌های بانکی و مالیات‌ها تا پایان سال، پرداخت تسهیلات ویژه با سود بانکی ۱۲ درصدی و در نظر گرفتن دوره‌ی تنفسی تا پایان اردیبهشت ماه سال آتی، لحاظ شده ‎است.

او خاطرنشان کرد: تسهیلات در گذشته به ازای افراد تحت پوشش بیمه اعطا می‎شد، اما در این بسته‎ی حمایتی، تسهیلات بر اساس واحدها و درجه‌بندی آن‌ها اعطا می‎شود، مهلت ثبت نام برای اخذ این تسهیلات تمدید شده است و متقاضیان می‌توانند در صورت تمایل نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی ادامه داد: تمامی این اقدامات برای سر پا ماندن واحدهای اقامتی و حفظ وضعیت موجود و بازیابی توان و از سرگیری‌ فعالیت‌ها در دوران پساکرونا انجام می‌شود.

حمزه‌زاده با بیان اینکه تابستان سال گذشته، دوران طلایی گردشگری در آذربایجان شرقی بود، اظهار کرد: میانگین درصد اشغال تخت‌ هتل‌ها در این سال به بیش از ۹۰ درصد رسید و وضعیت در شهرستان‌ها هم به همین منوال بود، اگر کرونا شیوع پیدا نکرده بود، فرصت مناسبی ایجاد می‌شد.

او با اشاره به تاثیر کرونا بر بازدید از موزه‌ها، اظهار داشت: میزان فروش موزه‌ها به زیر ۱۰ درصد رسیده است؛ به نظر می‌رسد کرونا رفتارهای گردشگران را حتی در دوران پساکرونا نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: تمایل گردشگران در پسا کرونا به بومگردی و حضور در موزه‌های طبیعی و فضاهای باز گردشگری افزایش خواهد یافت، به همین منظور برنامه‌ریزی‌ها در استان را نیز به این سمت پیش خواهیم برد که در این مورد نیز به فکر ایجاد موزه‌هایی در فضای باز و همخوان با محیط طبیعی نیز هستیم.

حمزه زاده در خاتمه با اشاره به شعار سازمان جهانی گردشگری در سال ۲۰۲۰، خاطرنشان کرد: انتخاب شعار "گردشگری و توسعه‌ی روستایی" اهمیت توجه به بومگردی و موزه‌های طبیعی را گوشزد می‌کند که این اداره کل نیز عمده هدف خود در سال جاری را بر توسعه گردشگری روستایی متمرکز کرده است.

کد خبر: ۵۱٬۲۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha