۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷
مشتریان لوازم یدکی از فروشندگان فاکتور بخواهند/ نظارت بر تولید، برنامه جدید اتحادیه
سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی در گفتگو با بازار:

مشتریان لوازم یدکی از فروشندگان فاکتور بخواهند/ نظارت بر تولید، برنامه جدید اتحادیه

کاظمی، سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی با اشاره به اینکه تولید قطعات خودرو زیر نظر دو انجمن قطعه سازی انجام می‌شود گفت: در تلاش هستیم، پس از کرونا بتوانیم تولیدات لوازم یدکی را زیر نظر اتحادیه لوازم یدکی بیاوریم.

بازار؛ گروه خودرو: لوازم‌ یدکی و تامین آن یکی از دغدغه‌های اصلی مالکان خودروها در این روزها است. با افزایش قیمت قطعات و دسترسی سخت به آن‌ها به ویژه لوازم یدکی مصرفی مانند لنت، زمینه لازم برای تقلب و تولید بی کیفیت توسط سودجویان در سایه نبود نظارت‌های جدی به تولید شکل گرفته است. به تازگی نیز برخی از تولیدکنندگان قطعات مصرفی بیان دارند که این قطعات با تولید زیر پله‌ای و تعدد برند در بازار مواجه شده است. برای بررسی مشکلات این موضوع با مهدی کاظمی سخنگو اتحادیه لوازم یدکی به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه خواهید خواند.

* برخی از تولیدکنندگان لنت ‌ترمز و فروشندگان این قطعه، بیان می‌کنند که میزان عرضه این قطعه از نوع زیر پله‌ای در بازار بیشتر شده، با توجه به فوق ایمنی بوده این قطعه نظر شما چیست؟
تولیدات زیر پله‌ای یعنی ساخت قطعاتی که در معرض دید و بررسی استانداردی و فنی نباشد. ما در تلاش هستیم، پس از کرونا بتوانیم تولیدات لوازم یدکی را زیر نظر اتحادیه لوازم یدکی بیاوریم. در حال حاضر تولیدات زیر نظر انجمن‌های قطعه‌سازان یا وزارت صمت اداره می‌شود.

اگر تولید قطعات زیر پله‌ای وجود داشته باشد، در بازار لوازم یدکی چراغ برق و اطراف فروشنده‌ها نیست. آنچه که مسلم هست، اگر قطعه ایرانی بی کیفیت باشد به سرعت متوجه آن می‌شویم و جلو آن را خواهیم گرفت. همچنین تا کنون با موردی مواجه نشده ام که قطعه‌ای ایرانی عرضه شود که از کیفیت لازم برخوردار نباشد و خوشبختانه قطعات یدکی خودرو از نوع ایرانی از نوع چینی با کیفیت‌تر و مرغوب‌تر است.

با این حال شاهد این هستیم که تعدادی افراد اقدام به واردات کالا از چین کرده و عضو ما نبوده، قطعه چینی را در بسته‌بندی ایرانی قرار و عرضه کردند. زیرا برند ایرانی با کیفیت بوده و مشتریان نیز آن را شناخته و به راحتی خریداری آن را تهیه می‌کند. زمانی که بازخورد آن را فروشنده دریافت و به سازنده منتقل می‌کند که قطعه عملکرد مناسبی ندارد، تولیدکننده با بررسی متوجه می‌شود که قطعه متعلق به او نیست. در این شرایط اقدام به پیگیری کرده و مانع از عرضه آن خواهیم شد.

* به نظرتان  چند درصد از بازار را این نوع از قطعات وارداتی بی‌کیفیت که در بسته بندی کالاهای ایرانی عرضه می شود تشکیل می‌دهد؟ آیا این مساله می‌تواند باعث نگرانی برای مشتریان شود؟
مسائلی که تاکنون درباره آن صحبت کردیم به بدان معنا نیست که به حد وفور در بازار، قطعات یدکی نامرغوب و بی کیفیت وجود دارد. اما فرض را بر این می گیریم که حتی وجود یک درصد قطعات بی کیفیت در بازار زیاد است. علاوه بر این هر فروشنده‌ای که به بازار قطعه عرضه می‌کند، فاکتور رسمی صادر کرده و همگی شناخته شده هستند.

البته گاهی نیز قطعات را دلالان به بازار عرضه کرده که تکلیف آن‌ها نیز مشخص است. متاسفانه برخی اوقات نیز این لوازم یدکی را به صورت سیار به شهرستان‌ها عرضه کرده که خریدار پس از تهیه و بررسی کیفیت بخواهد آن را مرجوع کند، فروشنده را نمی یابد.

* با توجه به اینکه اشاره کردید که قصد دارید تولیدات لوازم یدکی را زیر نظر اتحادیه انجام دهید، به نظرتان انجمن‌های قطعه‌سازی که در حال حاضر این وظیفه را بر عهده دارند چه اقدامی را باید انجام می‌دادند که اکنون اتحادیه می‌تواند جای آن‌ها را بگیرد و مشکلات بازار را برطرف کند؟
تولیدات قطعات اگر زیر نظر اتحادیه قرار گیرد، اقدام به بررسی و نظارت در خصوص کیفیت‌ها کرده و از تولیدات آگاه خواهیم شد. همچنین این ظرفیت برای ما ایجاد خواهد شد که به کارخانه‌های قطعه‌سازی مراجعه و اقدام به بررسی آن‌ها خواهیم کرد. درحال حاضر نیز حدود ۳۰ تا ۴۰ واحد صنفی در بازار تولیدکننده هستند.

به طور مثال سوپاپ ساوه، کوشش رادیاتور و... تولیدکنندگانی هستند که به خارج از کشور محصول صادر می‌کنند. این تولید کننده‌ها به بیش از ۳۰ کشور دنیا محصول صادر کرده و مواد اولیه‌ای که از هر کشور دیگر تامین کرده، به همان کشور محصول صادر می‌کنند. برای چنین تولید کننده‌های باید تامین مواد اولیه، مشکلات صادرات و واردات را تامین و تسهیل کنند.

*بر خلاف آنچه که کمی قبل تر اشاره کردید که فروشندگان بازار لوازم یدکی در هنگام فروش قطعات به مشتری فاکتور ارائه می‌دهند، برخی مدعی هستند که در زمان خرید نتوانسته اند از فروشنده فاکتور بگیرند، با این مساله چطور برخورد می‌کنید و به نظرتان دلیل امتناع برخی از فروشندگان از ارائه رسید فروش چیست؟
در این رابطه هم فروشنده و خریدار مقصر هستند، خریدار زمان مراجعه تعجیل برای تحویل قطعه نداشته باشد. بلکه اقدام به تحویل فاکتور کنند، اگر پس از استفاده با مشکل مواجه شود به دنبال فاکتور خواهد بود.

هرچند که تعداد محدودی نیز از ارائه فاکتور پرهیز می‌کنند، اما در صورت مراجعه و مواجه با چنین مشکلی اگر با ما تماس گرفته شود، فروشنده را مجبور به ارائه فاکتور خواهیم کرد. درخواست دارم برای تهیه هر قطعه‌ای فاکتور از فروشنده تحویل بگیرند، در این مورد نیز باید مشتریان بسیار دقت کنند.

کد خبر: ۵۱٬۲۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha