۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
پشت کدام فرمان با خیال آسوده  بنشینید!
بازار به معرفی سه خودرو ایمن سال می‌پردازد

پشت کدام فرمان با خیال آسوده بنشینید!

فولکس واگن گلف، فورد پوما و نیسان جوک با پنج ستاره در لیست ایمن ترین خودروهای یوروانکپ قرار گرفتند.

بازار؛ گروه خودرو: «نجات جان سرنشینان داخل کابین محبوس شده مهم‌ترین پارامتر است»  این عبارت به نسبت کوتاه بیش از دو دهه است که سرلوحه طراحی و تولید خودروسازان شده است. با در نظر داشتن این موضوع هر روز با ورود محصولات جدید کمپانی‌های مطرح به بازار، شاهد تکامل ایمنی خودروها نیز هستیم. سازمان‌های مختلفی از جمله یوروانکپ، موسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌IIHS و سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه آمریکا NHTSA در راستای ارزیابی و بررسی محصولات جدید خودروسازان می‌پردازند، تا تایید نهایی ورود بی دردسر به بازار و آسوده نشستن سرنشینان در کابین را بدهند.

یوروانکپ یکی از سازمان‌های است که مطابق گفته‌ای دبیرکل این سازمان، هر دو سال قوانین جدید و سخت‌ گیرانه‌ای وضع می‌کند تا ایمن‌ ترین خودروها را به جهان معرفی کند. از این رو دریافت پنج ستاره کامل ایمنی برای شرکت‌ها به مثابه دست ‌یابی و استفاده رومزه از سرعت نور برای جا به‌ جایی انسان‌ها به کهکشان ‌های دور از دسترس است تا نتیجه طراحی و مهندسی نوین ‌شان را با موفقیت دریافت کنند. با این وجود محصولات جدید اغلب خودروسازان برای رونمایی و عرضه به مشتریان به دلیل شرایط فعلی ویروس کووید ۱۹ به تعویق انجامیده، بر اساس بررسی یوروانکپ به خودروهای تولیدی اواخر ۲۰۱۹ منوط می‌شود که در ادامه به سه گزینه از ایمن‌ترین‌ها یعنی فولکس‌واگن گلف، فورد پوما و نیسان جوک خواهیم پرداخت.

فولکس واگن گلف؛ قیمت پایه ۲۳ هزار دلار
نسل هشتم یکی از پرفروش‌ترین هاچ‌بک‌های جهان و البته محصول موفق و محبوب فولکس‌واگن در اکتبر سال ۲۰۱۹ معرفی شد. گلف یا همان پرفروش‌ترین خودروی کامپکت و البته هاچ‌بک دنیای خودرو در نسل جدیدش استایلی متفاوت، اسپرت و تهاجمی به خود گرفته که چنین چهره‌ای خبر از تغییرات محسوس در زیر پوسته و تحولاتی گسترده در بخش فناوری‌های نوین می‌دهد.

همانند قبل مهندسان فولکس‌واگن چندین قوای محرکه بنزینی، دیزلی و هیبریدی برای گلف تدارک دیده‌اند. مدل‌های پایه بنزینی با موتور ۱.۵ TSI با قدرت ۱۲۸ و ۱۴۸ اسب‌بخاری و مدل دیزلی با ۱۱۳ اسب‌بخاری عرضه بازار می‌شوند که قیمت نهایی نیز از ۲۳ هزار دلار آغاز می‌شود.

در چهار بخش از تست تصادف، ایمنی سرنشینان، ایمنی کودک، ایمنی عابرپیاده و سیستم‌های ایمنی کمکی، فولکس واگن گلف به ترتیب ۹۵، ۸۹، ۷۶ و ۷۸ درصد از ۱۰۰ درصد را به خود اختصاص داده است و با در نظر داشتن عملکرد ایربگ‌های اصلاح یافته، سیستم شناسایی عابرپیاده و پیشگیری از برخورد و ارزیابی موقعیت کودک، موفق به کسب ۵ ستاره کامل از سازمان یوروانکپ شده تا به عنوان یکی از ایمن‌ترین خودروهای سال شناخته شود

اما مدل‌های هیبرید GTE و نسخه‌های پرفورمنسی R و GTI به میزان آپشن‌های و لیست بلندی از سطح امکانات رفاهی و ایمنی به بهایشان اضافه می‌شود و تا بیش از ۳۵ هزار دلار نیز پیش بینی می‌شود. اما آنچه گلف نسل هشتم موسوم به MK۸ را متمایز می‌خواند، سیستم‌های هوشمند به‌روزی است که برای نخستین بار روی این هاچ‌بک کامپکت نصب شده است.

سیستم‌های نظیر کمکی رانندگی پیشرفته، کروز کنترل پیشرفته تطبیقی، ترمز خودکار اضطراری، راه‌ اندازی اتودرایو، شناسایی عابر پیاده و دوچرخه ‌سوار، هشدار نقاط کور، پیشگیری از برخورد از جلو و عقب و سیستم کنترل فواصل و آنالیز وضعیت ترافیکی آنلاین از مهم‌ترین فناوری جدید گلف به شمار می‌آیند که در تست و ارزیابی یوروانکپ عملکرد بسیار خوبی را از آن خود کرده است.

سبک و مقاوم‌سازی در سازه شاسی و بدنه گلف منجربه شده تا حدود ۱۷ درصد استحکام پیچشی و ۱۰ درصد استحکام ایستایی و حدود ۷ درصد استحکام ناشی از بار دینامیکی به شاسی بهبود یابد. در چهار بخش از تست تصادف، ایمنی سرنشینان، ایمنی کودک، ایمنی عابر پیاده و سیستم‌های ایمنی کمکی، این خودرو به ترتیب ۹۵، ۸۹، ۷۶ و ۷۸ درصد از ۱۰۰ درصد را به خود اختصاص داده است و با در نظر داشتن عملکرد ایربگ‌های اصلاح یافته، سیستم شناسایی عابر پیاده و پیشگیری از برخورد و ارزیابی موقعیت کودک، موفق به کسب ۵ ستاره کامل از سازمان یوروانکپ شده تا به عنوان یکی از ایمن‌ترین خودروهای سال شناخته شود.

فورد پوما؛ قیمت پایه ۲۹ هزار و ۹۹۰ دلار
فورد با مدل پوما محصولی جذاب و البته خاص را به بازار کراس‌ اوورهای کامپکت عرضه کرد. این ریزجثه به نسبت بلند قامت اواخر سال ۲۰۱۹ پس از رونمایی آن با توجه به طراحی بی‌نظیرش که زبان جدید طراحی فورد در آن نمود دارد، مجموعه‌ای از خطوط نرم، سطوح و فرم‌های منحنی و تناسب عالی کارکتری موقر و در عین حال استایلی زیبا و چشم‌نواز برای پوما به ارمغان آورده تا علاقمندان به کراس ‌اوورها و حتی اسپرت ‌دوستان جوان را به خود جلب کند.

قلب تپنده این کراس‌اوور کامپکت را یک موتور بنزینی سه‌سیلندر توربوشارژ با هماهنگی سیستم ۴۸ ولتی توانی برابر ۱۲۳ اسب‌بخار و گشتاور ۱۷۰ نیوتون‌ متری را تشکیل می‌دهد، البته در نسخه‌های پرفورمنسی ST-line با وجود سیستم ۴۸ ولتی هیبرید ملایم و البته تغییراتی در موتور بنزینی حداکثر قدرت را به ۱۵۳ اسب‌بخار و گشتاور را به ۲۴۰ نیوتون ‌متر می‌رساند.

دو گیربکس ۶ سرعته دستی و ۷ سرعته دوکلاچه در کنار رینگ‌های ۱۸ اینچی آلیاژی ۱۰ پره برای مشتریان قابل سفارس است. از امکانات رفاهی پوما می‌توان به صفحه نمایشگر ۸ اینچی لمسی با قابلیت اتصال به اپل‌کارپلی و اندروید اتو، کلاستر ۱۲.۳ اینچی دیجیتالی، سیستم صوتی به همراه ۱۰ بلندگو و ماساژورهای صندلی اشاره کرد.

طراحی سازه بدنه از آلومینیوم و استفاده از سیستم‌های ایمنی غیرفعال هوشمند و بهره‌گیری از سیستم‌های کنترل و هدایت سبب این شده تا فورد پوما در تست‌های انجام شده از سوی سازمان یوروانکپ در چهار بخش ایمنی سرنشینان، ایمنی عابرپیاده، ایمنی کودک و سیستم‌های ایمنی کمکی به ترتیب ۹۴، ۷۷، ۸۴ و ۷۴ درصد از ۱۰۰ درصد را دریافت و به ۵ ستاره درخشان ایمنی نائل آید

سیستم‌های الکترونیکی با وجود نصب قطعات جدید چون دوربین توسعه یافته برای ارتقا دقت پایش عابر پیاده و دوچرخه ‌سوار در کنار نقاط کور، دارا بودن سنسورهای لیزری و راداری اصلاح شده برای سیستم CoPilot(رانندگی خودکار)، سیستم حفظ حرکت بین خطوط، تحلیل میزان سطح ترافیک، ترمز خودکار اضطراری، کروز کنترل هوشمند و سامانه پیشگیری از برخورد با موانع و خودرو منجر به شده تا قیمت پایه پوما ۲۹ هزار و ۹۹۰ دلار باشد و در مدل‌های ST-line و ST-line V به ۳۲ هزار و ۳۴۰ و ۳۵ هزار و ۵۴۰ دلار برسد.

طراحی سازه بدنه از آلومینیوم و استفاده از سیستم‌های ایمنی غیرفعال هوشمند و بهره‌گیری از سیستم‌های کنترل و هدایت منجربه شده تا در تست‌های انجام شده از سوی سازمان یوروانکپ در چهار بخش ایمنی سرنشینان، ایمنی عابرپیاده، ایمنی کودک و سیستم‌های ایمنی کمکی به ترتیب ۹۴، ۷۷، ۸۴ و ۷۴ درصد از ۱۰۰ درصد را دریافت و به ۵ ستاره درخشان ایمنی نائل آید و در لیست ایمن‌ ترین‌های سال قرار گیرد. در تست ریپورت‌های مربوطه عملکرد سیستم‌های الکترونیکی هوشمند در سطح عالی بیان شده و سیستم پیشگیری از برخورد با عابرپیاده و ترمز اضطراری خودکار در تست‌ها پیش از رسیدن به موانع و عابرپیاده کاهش سرعت را به ارمغان و ایمنی را بهبود بخشیده است.

نیسان جوک؛ قیمت پایه ۲۰ هزار و ۹۴۶ دلار

کمپانی نیسان پیش از آغاز سال جاری میلادی برای مترفع ساختن نیازهای مشتریان خود و روانه کردن محصول متفاوت در سال ۲۰۲۰، از نسل دوم کراس ‌اوور کامپکت خود پرده برداشت. جوک در نسل جدیدش رشد ابعادی را تجربه کرده که با وجود بهره گرفتن از خطوط تیز و شکسته روی بدنه و المان‌های زبان طراحی جدید نیسان، استایلی جذاب ‌تر و البته منطقی نسبت به نسل اولش به خود گرفته تا هم چهره‌ای تهاجمی داشته باشد و هم با وجود رینگ ‌های ۱۹ اینچی و دو رنگ بودن سقف و استفاده از رنگ مشکی پیانویی جذابیت بصری را دوچندان کند.

این چنین تغییر و تحول در طراحی استایل جوک به منظور ارتقا بخش فنی برای بهبود پرفورمنس نیز است، چراکه مهندسان نیسان از یک موتور سه ‌سیلندر یک لیتری توربو شارژ سود جسته اندتا با اصلاحاتی در سیستم اگزوز و به ‌کارگیری DIG-T(پاشش مستقیم سوخت-توربوشارژ) حداکثر ۱۱۵ اسب‌ بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتون ‌متر را به ارمغان آورد.

نیسان جوک در ارزیابی چهار تست ایمنی سرنشینان، ایمنی کودک، ایمنی عابر پیاده و سیستم‌های کمکی ایمنی در برخورد از جلو، برخورد از کناره، برخورد با جسم نا متقارن و تست سیستم ترمز اضطراری خودکار و شناسایی عابر پیاده و در نهایت به ۹۴ درصد، ۸۵ درصد، ۸۱ درصد و ۷۳ درصد از ۱۰۰ درصد را در چهار بخش برای جوک ۲۰۲۰ به دست آمده است

البته برای رانندگی اسپرت و تسریع در شتاب دو گیربکس ۶ سرعته دستی و ۷ سرعته دوکلاچه DCT نیز فراهم شده است. تجهیزاتی چون استفاده از سیستم تهویه مطبوع دوگانه، نمایشگر ۸ اینچی با قابلیت اتصال اپل ‌کارپلی و اتو اندروید در میان داشبورد، دوربین ۳۶۰ درجه و باز شدن در عقب به صورت اتوماتیک برای رفاه و به ‌روزتر نشان دادن جوک تعبیه شده است.

نیسان نسخه پایه جوک ۲۰۲۰ را با ۲۰ هزار و ۹۴۶ دلار راهی بازار می‌کند تا مدل اسپرت و پرفورمنسی آن N-Design با امکانات بیشتر و البته ظاهری اسپرت‌تر در رده قیمتی ۳۰ هزار و ۸۷۵ دلار قرار گیرد. اما آنچه نسل جدید جوک را متمایز می‌کند، سیستم‌های نظیر سامانه خودران پروپایلوت، سیستم ترمز اضطراری هوشمند، پایش ترافیک، سیستم هشدار نقطه کور به همراه شناسایی عابر پیاده، کروز کنترل تطبیقی و سیستم حفظ خطوط است که به ارتقای ایمنی و نهایتا موفقیت جوک در این زمینه منتهی شده است.

کاهش ۲۳ کیلوگرمی در نسل جدید جوک به منظور بهبود ایمنی بالا و تغییراتی در سازه شاسی است. در کنار سازه سبک وزن اما مستحکم سیستم‌های الکترونیکی هوشمند به خوبی ایفا نقش کرده‌اند تا در ارزیابی چهار تست ایمنی سرنشینان، ایمنی کودک، ایمنی عابرپیاده و سیستم‌های کمکی ایمنی در برخورد از جلو، برخورد از کناره، برخورد با جسم نامتقارن و تست سیستم ترمز اضطراری خودکار و شناسایی عابر پیاده نهایتا به ۹۴ درصد، ۸۵ درصد، ۸۱ درصد و ۷۳ درصد از ۱۰۰ درصد را در چهار بخش مذکور برای جوک ۲۰۲۰ به دست آمده است تا با اختصاص دادن چنین امتیازهای بالای ۵ ستاره ایمنی کامل را از سازمان یوروانکپ دریافت و بتواند در میان ایمن ‌ترین‌های سال جا گیرد.

کد خبر: ۵۱٬۱۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha