۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
جلوی واردات کالاهای لوکس گرفته شود/ باید صرفه‌جویی ارزی کنیم
عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع مجلس:

جلوی واردات کالاهای لوکس گرفته شود/ باید صرفه‌جویی ارزی کنیم

رحیمی، عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به لزوم صرفه جویی ارزی گفت: وزارت صمت در جلوگیری از ورود کالاهای لوکس تعلل به خرج داده، با این حال به روز شدن سامانه جامع تجارت، مانع واردات غیرضرور می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، این روزها درباره صرفه‌جویی در مصارف ارزی مواردی مطرح می‌شود، اما به اندازه شنیده‌ها شاهد رفتار متناسب با آن نیستیم. در واقع صرفه‌جویی ارزی معنای افزایش تولید داخلی را می‌دهد، اما سال ها است که با واردات بی رویه به خصوص در زمینه کالاهای لوکس مواجه هستیم.

واردات کالاهای لوکس همواره منابع ارزی زیادی را به خود اختصاص می‌دهد، علی الخصوص با توجه به وضعیت اقتصادی امروز یعنی اعمال تحریم‌های ناعادلانه و خارج از موازین بین‌المللی آمریکا علیه کشورمان، زیان آن بیش از دیگر سال‌ها لمس می‌شود. بنابراین مدنظر قرار گرفتن اقداماتی در راستای ایجاد محدودیت بابت ورود کالاهای لوکس بیش از همیشه نیاز است، اما این مسئله از سوی کدام نهاد باید به صورت رسمی مورد پیگیری قرار گیرد؟ وزارت صمت مهم ترین نهادی است که از آن انتظار می‌رود در این زمینه بسیار کوشا باشد.

عبدالناصر همتی در حاشیه افتتاحیه رسمی سامانه ارتباطات مردمی بانک مرکزی گفته است: «با نظارت وزارت صمت صادرکنندگان می‌توانند واردات در قبال صادرات را انجام دهند، ولی آنها باید موظف باشند گردش ریالی و نرخ ارز مبادله شده را در سامانه تجارت به صورت برخط به بانک مرکزی اطلاع دهند.»

علاوه بر ورود کالاهای لوکس، بحث قاچاق ارز هم مطرح است که بسیار جدی باید مورد توجه قرار گیرد.

بهزاد رحیمی از اعضای هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره راهکار صرفه‌جویی ارزی گفت: صرفه‌جویی ارزی بیشتر باید در رابطه با اقلام غیرضروری صورت گیرد. متاسفانه توانایی تولید برخی کالاهای وارداتی در داخل وجود دارد، اما در تامین مواد اولیه آن به عمد یا غیرعمد کُندی صورت می‌گیرد، بنابراین انجام واردات اقلام مشابه داخلی با توجیهات منطقی‌تری انجام می‌پذیرد. علاوه بر این مسئله بسیاری از واردات به کالاهای لوکس و غیرضروری اختصاص پیدا کرده که بسیار جای تاسف دارد، زیرا در شرایط موجود ارز را باید بابت اقلامی هزینه کنیم که حتی شاید نبود آن بهتر از بودنش است.

وی در این رابطه که دلیل عدم ایجاد ممانعت برای ورود کالاهای لوکس ابراز کرد: تمام مسئولان در حوزه واردات در اینباره که باید ‌جلوی ورود کالاهای لوکس به کشور گرفته شود، یک صدا هستند، ثبت سفارش آنها هم به راحتی صورت نمی‌گیرد، اما متاسفانه جریاناتی سبب می‌شود این تلاش‌ها بی‌نتیجه باقی بماند.

این عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع مجلس در ادامه افزود: یک نمونه از کالاهای لوکس همین خودروهای آنچنانی هستند و سوال همیشگی چگونگی ورود آنها به کشور است. در حالی که برخی از اقلام ضروری در گمرک انتظار مجوز ورود به داخل  را می‌کشند، اما کالاهایی مانند همین خودروها وارد می‌شوند که هر یک از آنها مسبب خروج ارز فراوانی را از کشور  فراهم می‌سازد.

رحیمی در رابطه با وظیفه وزارت صمت برای جلوگیری از ورود کالاهای لوکس و غیرضروری بیان کرد: وزارت صمت در بحث جلوگیری از ورود کالاهای لوکس تعلل به خرج داده، اما با این حال  سامانه‌ای در این وزارتخانه تحت عنوان سامانه جامع تجارت در حال به روز شدن است که اجرای آن مانع بزرگی برای واردات غیرضرور خواهد بود.

این نماینده مجلس درباره پدیده قاچاق در کشور اظهار داشت: قاچاق از جمله مسائلی است که کسی مسئولیت آن را برعهده نمی‌گیرد، خلاءهایی در این زمینه وجود دارد که برکسی پوشیده نیست.

کد خبر: ۵۱٬۱۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha