۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹
شهرک های صنعتی تهران مشکل آب و برق دارند/ زیرساخت ها برای واحدهای تولیدی فراهم نیست
مدیرعامل شهرک های صنعتی تهران در گفتگو با بازار:

شهرک های صنعتی تهران مشکل آب و برق دارند/ زیرساخت ها برای واحدهای تولیدی فراهم نیست

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان تهران، گفت: این شرکت برای تامین آب، برق و گاز مورد نیاز واحدهای تولیدی و صنعتی با مشکلاتی روبرو است.

سجاد صفری؛ بازار: «صابر پرنیان» در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که شهرک ها و نواحی صنعتی استان تهران چند واحد تولیدی راکد دارند و از ابتدای سالجاری، تاکنون، چند واحد تولیدی و صنعتی راکد به چرخه تولید بازگشته اند؟ اظهار داشت: در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان، تعداد ۹۹۸ واحد تولیدی و صنعتی راکد وجود دارد و طبق برنامه ریزی های انجام گرفته، مقرر شده که تا پایان سالجاری، تعداد ۱۲۵ واحد تولیدی راکد به چرخه تولید بازگردانده شوند.

وی افزود: از ابتدای سال ۹۹ تا تاریخ ۹ مهرماه ۹۹ تعداد ۸۱ واحد تولیدی و صنعتی راکد در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان به چرخه تولید بازگشته اند و میزان اشتغالزایی واحدهایی که به مدار تولید برگشته اند ۱ هزار و ۷۰۱ نفر است.

مشوق هایی برای سرمایه گذاران جدید
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان تهران در پاسخ به این پرسش که برای ورود سرمایه گذاران جدید برای سرمایه گذاری در عرصه تولید چه مشوق هایی مدنظر گرفته اید؟ به بازار، گفت: تلاش شرکت شهرک های صنعتی استان این بوده است که در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی، زیرساخت های لازم همچون آب و برق مورد نیاز برای استقرار واحدهای تولیدی و صنعتی جدید را فراهم کند.

پرنیان اظهار داشت: از ابتدای سالجاری، تاکنون، سرمایه گذاران جدید برای سرمایه گذاری در عرصه تولید استقبال مناسبی داشته اند و در ۵ ماه نخست سالجاری، میزان سرمایه گذاری انجام شده در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۵ برابر رشد داشته است.

وی افزود: یکی از مشوق هایی که برای سرمایه گذاران جدید مدنظر شرکت شهرک های صنعتی استان است این است که اراضی، جهت احداث واحدهای تولیدی و صنعتی، بصورت اقساطی به آنها واگذار می شود و همچنین، سرمایه گذارانی که زودتر از موعد مقرر واحد تولیدی خود را به بهره برداری برسانند درخصوص قیمت اراضی به آنها تخفیف هایی تعلق خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان تهران، تصریح کرد: مخترعان، نخبگان و شرکت های دانش بنیانی که قصد دارند در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان، واحد تولیدی و صنعتی، احداث کنند زمین با تخفیف به آنها واگذار می شود. در شهرک ها و نواحی صنعتی مستقر در سطح شرکت شهرک های صنعتی سراسر کشور، قیمت زمین، افزایش ۱۰۰ درصدی داشته است در صورتی که در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان تهران، مانع افزایش قیمت زمین، شده ایم و در سالجاری به نسبت سال گذشته، قیمت زمین ۲۰ درصد افزایش داشته است و بستر لازم برای ورود سرمایه گذاران جدید فراهم است و ۲۰ تا ۳۰ درصد قیمت اراضی از سرمایه گذاران جدید اخذ می شود و مابقی طی اقساط ۳۰ ماهه از آنها دریافت می شود.

پرنیان تاکید کرد: تا پایان سالجاری، در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان تهران، حدود ۱۲۰۰ قطعه زمین راکد که از سنوات گذشته تاکنون، بلا استفاده مانده اند تعیین تکلیف خواهند شد و به سرمایه گذاران جدید واگذار می شوند و همچنین طرح های صنعتی نیمه تمام تعیین تکلیف خواهند شد. افزایش ۹ درصدی مصرف برق و ۸  درصدی مصرف گاز، نسبت به سال گذشته، نشان از این دارد که تولید در سطح ها شهرک ها و نواحی صنعتی استان، علیرغم مشکلاتی که بیماری کرونا و تحریم های جدید آمریکا برای کشور بوجود آورد؛ رشد داشته است و میزان اشتغالزایی واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان در سالجاری به نسبت سال گذشته، حدود ۸ درصد افزایش داشته است.

وی در ادامه، بیان کرد: با قطع واردات کالاهای مصرفی مردم و کالاهایی که توان ساخت آنها در کشور وجود داشت و اتکا به نهضت ساخت داخل، تمایل به سرمایه گذاری و توسعه واحدهای صنعتی افزایش یافته است و ۹۵ درصد از مراجعات به شرکت شهرک های صنعتی استان تهران برای توسعه واحدهای تولیدی است. لذا اگر بروکراسی اداری کاهش یابد و بستر مناسب از لحاظ زیرساختی و صدور مجوزهای لازم برای تولیدکنندگان فراهم شود و همچنین، مسئولان مانع این شوند که مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان در دست دلالان بیفتد؛ تا پایان سالجاری، شاهد رشد قابل توجهی در میزان تولید کالاهای مصرفی مردم و تولیدات صادرات محور خواهیم بود.

پرنیان افزود: با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور و شرایط اقتصادی کشور که به دلیل تحریم های آمریکا بوجود آمده است صادرات محصولات تولیدی واحدهای صنعتی و تولیدی مستقر در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان تهران در ۶ ماهه نخست سالجاری، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد ۱۸ درصدی داشته است و این نشان می دهد که کیفیت و قیمت کالاهای داخلی، قابلیت رقابت با نمونه های خارجی و اروپایی را دارد. اگر فضای گفتمان حمایت از تولید و گفتمان و ادبیات ملی مشترک جهش تولید و ارزش گذاری به تولید ادامه داشته باشد باعث می شود اقتصاد کشور از وابستگی به نفت خارج بشود و به تولید صادرات محور و تولیدی که بتواند برای کشور ثروت ایجاد کند متکی شود.

شرایط تولید و آینده آن
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان تهران در پاسخ به این پرسش که بازار صادراتی واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان تهران، کدام کشورها هستند؟ به بازار، گفت: عراق، افغانستان، روسیه، کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای اروپایی، بازار صادراتی واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان تهران هستند.

پرنیان اظهار داشت: واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان در شش ماهه نخست سالجاری ۱ میلیارد یورو صادرات به خارج از کشور داشته اند که این میزان، نسبت به سال گذشته، ۱۸ درصد رشد داشته است.

وی تصریح کرد: با مدیریتی که در عرصه واردات کالاهای خارجی صورت گرفت که باعث شد واردات کالاهای خارجی مشابه تولید داخل به کشور ممنوع شود شاهد این هستیم حجم عظیمی از افرادی که قبلا در عرصه واردات و تولید غیر مولد فعالیت داشته اند به سرمایه گذاری در عرصه تولید ترغیب شوند و خود تولیدکننده شوند. لذا با سرمایه گذاری های عظیمی که در عرصه تولید در حال انجام است؛ اثرات تولید، تولید مولد و تولید صادرات محور که مبتنی بر شرکت های دانش بنیان است خود را نشان خواهد داد و بایستی این را درک کنیم که سرمایه گذاری غیرمولد در زمینه طلا، ارز و ملک گذرا خواهد بود و سرمایه گذاری در عرصه تولید ماندگار خواهد بود و همچنین، آینده خوبی از لحاظ سرمایه گذاری و سوددهی دارد.

پرنیان بیان کرد: عرصه تولید چون مزیت های متعددی از قبیل مواد اولیه تولید داخل، دانش، نیروهای دانشگاهی، شرکت های دانش بنیان، قشر جوان، موقعیت استراتژیک کشور در منطقه و دارا بودن بازار هدف ۵۰۰ میلیونی در منطقه، را در اختیار دارد لذا کشور، نه تحریم پذیر است و نه در حوزه تولید با مشکل مواجه خواهد شد. همانطور که در شرایط شیوع بیماری کرونا هیچ کالاهایی در کشور با کمبود مواجه نشد و هر چند در برخی کالاها به دلیل ورود دلالان در حوزه مواد اولیه و احتکار کالاها قیمت برخی از کالاها افزایش یافت ولی این افزایش قیمت ها موقتی بود؛ با ورود نهادهای نظارتی در بازار و تداوم تولید، افزایش قیمت کالاها کاهش خواهد یافت و در آینده شاهد روزهای خوبی در عرصه تولید خواهیم بود.

مشکلات اصلی واحدهای تولیدی و صنعتی
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان تهران در پاسخ به این پرسش که عمده، مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان تهران مربوط به چه بخشی است؟ به بازار، گفت: ناکافی بودن زیرساخت هایی همچون آب و برق برای واحدهای تولیدی و صنعتی، تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی چون تولیدکنندگان مجبور هستند مواد اولیه را بصورت نقد خریداری کنند و این، باعث شده میزان نیاز به سرمایه در گردش، افزایش یابد و نیاز است میزان سرمایه گردش به اندازه کافی و به موقع در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد، واحدهای تولیدی و صنعتی در زمینه تهیه مواد اولیه با مشکلاتی روبرو هستند و نیاز است در خصوص تامین مواد اولیه، نظارت ها بیشتر شود تا مواد اولیه، سریعتر در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد، در خصوص اعطای مجوزها به تولیدکنندگان، پروسه بروکراسی اداری طولانی است که نیاز است در این زمینه، تجدیدنظرهای صورت بگیرد؛ این چهار مورد عمده، مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان تهران است.

پرنیان در خصوص تامین زیرساخت های واحدهای تولیدی و صنعتی، اظهار داشت: طبق ماده ۵۴ قانون دائمی احکام توسعه و ماده ۸۱ برنامه ششم توسعه، شرکت های زیرساختی موظف هستند که آب، برق و گاز را در درب واحد تولیدی و صنعتی به تولیدکنندگان تحویل بدهند ولی متاسفانه، شرکت های خدمات رسان در این خصوص به وظیفه خود عمل نمیکنند و حتی انشعابات آب، برق و گاز را در درب شهرک ها و نواحی صنعتی به مشترکان، تحویل نمی دهند؛ لذا شرکت شهرک های صنعتی استان تهران برای تامین آب، برق و گاز مورد نیاز واحدهای تولیدی و صنعتی با مشکلاتی روبرو است و نیاز است که تامین زیرساخت های واحدهای تولیدی و صنعتی جزو برنامه دولت قرار بگیرد تا مشکلات تولیدکنندگان در این زمینه، مرتفع شود.

کد خبر: ۵۱٬۱۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha