۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۸
نمایی از یک استان پیش رو در طرح اقدام ملی مسکن؛ اسکان قمی‌ها در حوالی اراک!
بازار گزارش می‌دهد؛

نمایی از یک استان پیش رو در طرح اقدام ملی مسکن؛ اسکان قمی‌ها در حوالی اراک!

قم - با توجه به اقدامات مطلوب صورت گرفته، اسکلت سازی برخی واحدهای طرح اقدام ملی مسکن ۲۵ درصد پیشرفت داشته است و در این طرح قم جزو استان‌های پیشرو است.

بازار؛ گروه استان‌ها: طی سالیان اخیر دولت‌ها برای رفع مشکل مسکن مردم و با هدف خانه‌دار شدن اقشار مختلف طرح‌های مختلفی را اجرا کرده‌اند که هرکدام نتوانسته است آن طور که باید و شاید آرزوی مردم را برای خانه‌دار شدن برآورده سازد.

اکنون دولت طرحی را با نام «طرح  اقدام ملی مسکن» در سراسر کشور در حال اجرا دارد که این طرح در زمستان سال گذشته مطرح شد و به موجب آن دولت باید ۴۰۰ هزار واحد مسکونی که ۲۰۰ هزار واحد آن در شهرهای جدید است با مشارکت بخش خصوصی و ۱۰۰ هزار واحد در مناطق بافت فرسوده از سوی شرکت بازآفرینی شهری و ۱۰۰ هزار واحد دیگر با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بسازد.

در استان قم چهار هزار و ۴۰۰ نفر در طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کردند که از این تعداد فقط ۴ هزار نفر برای قم و مابقی برای دیگر بخش‌های استان هستند؛ بنیاد مسکن قرار است دو هزار واحد مسکونی را طبق تعهد بسازد و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) نیز دو هزار واحد مسکونی را عهده دار شده است.

جانمایی این واحدهای مسکونی در منطقه پردیسان بوده ولی آن چه که جای سئوال در اجرای این طرح در قم دارد جانمایی زمین‌هایی در شهر جدید امیرکبیر که در ۷۰ کیلومتری قم و در استان مرکزی قرار دارد خواهد بود که اندکی جای تأمل دارد؛ آن طور که مدیر اداره فنی و عمرانی استانداری قم خبر می‌دهد پیشرفت ۲۵ درصدی اسکلت برخی واحدها در منطقه پردیسان است که استان قم در اجرای موفق این طرح جزو استان‌های پیشرو در کشور است.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قم هم متعهد شده است در ۶۰ بافت فرسوده منطقه خاکفرج بیش از سه هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی احداث کند و در طرح اقدام ملی مسکن هم ۳۰ درصد هزینه طرح اقدام ملی مسکن از طریق تسهیلات و ۷۰ درصد نیز آورده متقاضیان خواهد بود.

«قم» پیشروترین استان در اجرای طرح اقدام ملی مسکن
مدیرکل دفتر فنی استانداری قم با اشاره به موفق بودن اجرای این طرح در استان قم می‌گوید: دولت تدبیر و امید برای حوزه مسکن یک طرح مهم و اساسی به نام طرح اقدام ملی مسکن را در دست اقدام دارد که خوشبختانه قم در زمینه اجرای این طرح جزو استان‌های پیشرو و نخستین استان‌هایی است که این طرح را در منطقه پردیسان اجرا و دولت زمین‌هایی را در اختیار بنیاد مسکن برای ساخت و ساز قرار داده است.

مرتضی رحمانیان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار می‌کند: در برخی قسمت‌ها طبقه سوم واحدها تمام شده و اسکلت آن تا بالای ۲۵ درصد هم پیشرفت داشته است؛ زمین ۱۷ هکتاری در اختیار راه و شهرسازی و بنیاد مسکن قرار گرفته و یک هزار و ۱۰۰ واحد هم آماده سازی شده است؛ در پروژه ۱۷ هکتاری خیابان ۲۴ متری هم در نظر گرفته شده است و دارای موقعیت مکانی مطلوبی است.

به گفته وی، ۱۶۴ واحد طرح اقدام ملی شامل ۲۱ هزار متر مربع در هفت بلاک و ۹۲ واحد دیگر در ۱۲ هزار زیربنا اختصاص یافته است و در طرح اقدام ملی زیتون ۹ و ۱۰ برای ۲۵۶ واحد مسکونی در پلاک مجاور کنار هم نیز در نظر گرفته شده است که این عرصه ۱۲ هزار متر و ۶ هزار متر و هم چنین ۲۲ هزار متر مربع و ۱۲ هزار مترمربع دیگر در پلاک مجاور در دست اقدام است.

مدیرکل دفتر فنی استانداری قم در ادامه شرح وضعیت طرح اقدام ملی مسکن در قم بیان می‌کند: در طرح اقدام ملی زیتون در قسمت بوستان یلدا زمین واگذار شده در محدوده بلوار امام علی(ع) سه هزار و ۵۰۰ متر مربع اختصاص یافته یعنی ۲۸ درصد سطح اشغال و در مجموع شامل ۹۶ واحد در نظر گرفته شده است.

وی می‌افزاید: در طرح اقدام ملی در مجموعه‌های زیتون هفت و هشت که مجاور یکدیگر جانمایی شده است ۹۶ واحد مسکونی و عرصه سه هزار و ۵۰۰ متری و سه هزار و ۴۸۰ متر زیربنا در نظر گرفته شده است به عبارتی شش هزار و ۷۴۵ واحد در دو بلاک اختصاص یافته است که دارای پارکینگ شش طبقه بر روی پیلوت است این امر باعث کاهش تردد و ترافیک و ازدحام در این منطقه خواهد شد این واحدها دارای فضای سبز و حیاط هم هستند.

مقرر شده است بنیاد مسکن در ۶۰ هکتار از بافت فرسوده منطقه خاکفرج، ۳ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی بازسازی نماید

به گفته رحمانیان، این واحدها در حال حاضر از سوی بنیاد مسکن که ورود خوبی در این طرح داشته در دست ساخت است؛ برای اجرای این طرح استاندار و معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مدیریت و نظارت خوبی دارند هم‌چنین شهرداری و ادارات خدمات رسان مانند شرکت آب و برق و گاز و هم چنین شرکت مخابرات و دیگر دستگاه‌های دیگر هم برای پیشرفت کار همکاری دارند.

وی می‌گوید: در بلوار ابوالفضل نجات خواه ۲۸ قطعه زمین واگذاری شده که با تراکم کم و در دو طبقه بر روی پیلوت و در ۱۰۰ واحد برای طرح اقدام ملی مسکن برنامه‌ریزی شده است، در محدوده پردیسان موقعیت دیگری با هم در خیابان دهلاویه ۱۸۰ واحد مسکونی پیش بینی کردیم که یک قطعه یک هکتاری است تقریباً آماده سازی و یا در حال انجام کار هستند و طبق شرایط دولت طرح پایان می‌یابد.

مدیرکل دفتر فنی استانداری قم در بخش پایانی گفت‌وگوی خود در پاسخ به این سئوال که این طرح در چه بازده زمانی تحویل و مورد بهره برداری قرار می‌گیرد، عنوان می‌کند: بسته به شرایط دولت تدبیر و امید این طرح یا تا پایان کار دولت و به دولت جدید تحویل داده می‌شود همان طور که در مسکن مهر ۶۹۰ واحد از دو هزار واحد تکمیل و مابقی هم تحویل دولت تدبیر شد.

جانمایی منطقه پردیسان و بافت فرسوده قم برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، با اشاره به وضعیت طرح اقدام مسکن در قم خاطرنشان می‌کند: در ادامه طرح اقدام ملی مسکن، علاوه بر ساخت واحدهای جدید در شهرک پردیسان قم، در قالب همین طرح می‌توان در بافت فرسوده شهر هم واحدهای مسکونی ساخت.

داریوش بلدی عنوان می‌کند: تفاهم‌نامه‌ای برای مشارکت دستگاه‌های ذیربط در ساخت واحدهای مسکونی در بافت فرسوده آماده شده و مقرر شده است بنیاد مسکن در ۶۰ هکتار از بافت فرسوده منطقه خاکفرج، سه هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی بازسازی کند.

به گفته وی، شهرداری و شورای اسلامی شهر قم عوارض ساختمانی این واحدها را در این منطقه رایگان اعلام کرده، هزینه خدمات نظام‌مهندسی نیز با ۵۰ درصد تخفیف و تسهیلات بافت فرسوده و ودیعه مسکن نیز از سوی بانک به متقاضیان ارائه می‌شود.

ضرورت نوسازی بافت فرسوده
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قم با اشاره به‌ضرورت نوسازی بافت فرسوده، می‌گوید: به دلیل پایین بودن کیفیت مسکن در هسته مرکزی شهر، این مناطق در حال خالی شدن از جمعیت و از سوی دیگر سکونت اتباع خارجی در این مناطق در حال افزایش است.

این که ۱۱ هزار و ۷۳۹ نفر متقاضی مسکن در استان قم را برای شهر امیرکبیر در نزدیکی اراک ثبت‌نام می‌کنند نشان‌دهنده ضعف در جانمایی است

وی عنوان می‌کند: تا کنون حدود ۷۵۰ نفر از متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن برای احراز هویت دعوت و ۳۵۰ نفر احراز هویت شده‌اند.

به گفته بلدی، ۳۰ درصد هزینه طرح اقدام ملی مسکن از طریق تسهیلات و ۷۰ درصد نیز آورده متقاضیان است.

اما آن چه که جای سئوال دارد جانمایی شهر جدید امیرکبیر در ۷۰ کیلومتری قم و در استان مرکزی است که برای قمی‌های متقاضی طرح اقدام ملی در نظر گرفته است که اعتراض‌هایی هم در این زمینه از سوی متقاضیان هم صورت گرفته است.

جانمایی شهر امیرکبیر اراک برای طرح اقدام ملی مسکن قم
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم هم با اشاره به جانمایی شهر جدید امیرکبیر برای طرح اقدام ملی مسکن قم، می‌گوید: این که ۱۱ هزار و ۷۳۹ نفر متقاضی مسکن در استان قم را برای شهر امیرکبیر در نزدیکی اراک ثبت‌نام می‌کنند نشان‌دهنده ضعف در جانمایی است؛ در جانمایی طرح اقدام مسکن ملی باید به تأمین زیرساخت‌ها و کاهش هزینه‌ها توجه داشت، همچنین بر اساس قانون باید اقدامات لازم صورت پذیرد تا گرفتار برخوردهای سلیقه‌ای نشویم.

محسن بهشتی می‌افزاید: ایجاد شهرک جدید در تأمین زیرساخت‌ها هزینه بسیاری به همراه دارد تا جایی که گاهی گران‌تر از قیمت زمین، با هزینه زیرساخت‌ها مواجه می‌شویم از این‌ رو تقویت شهرهای کوچک و استفاده از بافت فرسوده و الحاق به قم در اولویت تأمین مسکن در قم قرار بگیرد.

به گفته وی، می‌توان چند شهر کوچک در قم را به لحاظ تأمین مسکن تقویت کرد و جمعیت‌پذیری آن شهرها را افزایش داد، اینکه ۱۱ هزار و ۷۳۹ نفر در استان قم برای شهر امیرکبیر در نزدیکی اراک ثبت‌نام می‌کنند نشان‌دهنده ضعف در جانمایی است.

کد خبر: ۵۱٬۰۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha