۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
قیمت گوشت قرمز در بازار قزوین همچنان صعودی است
گزارش خبری؛

قیمت گوشت قرمز در بازار قزوین همچنان صعودی است

قزوین- در حالی که به گواه آمار  هر ساله بخش قابل توجهی از تولید گوشت و مرغ استان قزوین به استانهای همجوار ارسال می شود و به عبارتی تولید گوشت و مرغ در قزوین چندین برابر نیاز استان است امسال افزایش قیمت گوشت و مرغ نارضایتی های زیادی را در بین مردم ایجاد کرده است.

مریم کشاورز مسعودیان؛ بازار: اگرچه شروع امسال برای پرورش دهندگان دام و طیور در سراسر کشور روزهای سختی بود و محاسباتشان برای افزایش یکباره فروش در ایام نوروز غلط از آب درآمد اما افزایش قیمت ها در ماه های بعدی توانست داد مردم را از این روند صعودی درآورد.

قیمت مرغ و گوشت قرمز که در مقایسه با ابتدای امسال رشد قابل توجهی داشته همچنان در حال افزایش است و روندی صعودی پیش گرفته است این در حالی است که به گفته بسیاری از فعالین این بخش افزایش قیمت سود چندانی را به جیب تولیدکننده وارد نمیکند، به عبارتی حالا باید مشخص شود سهم اصلی از این افزایش قیمت به چه کسانی می رسد.

امسال ۹۰  هزار تن گوشت سفید و قرمز در استان قزوین تولید می شود
علی شاپورزاده معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در این خصوص اظهار داشت: تولید گوشت سفید و قرمز استان قزوین سالانه نزدیک به ۲۰ درصد افزایش دارد که با توجه به فعالیت واحدهای مرغداری و دامداری فعال در استان قزوین امسال بیش از ۹۰ هزار تن گوشت سفید و قرمز در استان قزوین تولید می شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر در استان قزوین ۹۸۳ راس گاو، ۷۰۰ هزا رراس گوسفند و ۱۴۰ هزار راس بز و ۴۲۲ واحد مرغداری گوشتی با ظرفیت ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه در حال فعالیت است که نیاز استان را تامین میکند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین افزود: تولیدات واحدهای مرغداری و دامداری در استان قزوین بیشتر از نیاز استان قزوین است و بخشی از این تولیدات به استان های همجوار ارسال می شود.

سهم دلالان در افزایش قیمت گوشت و مرغ چقدر است؟
هدایت الله جمالی پور استاندار قزوین در این باره معتقد است دلالان و سودجویان اصلی ترین متهمان افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازار ها هستند چرا که براساس آمارها نگرانی برای تامین کالاهای اساسی وجود ندارد و بیشتر تشنج ایجاد شده و جو روانی سنگین حاکم بر بازارها نگرانی را برای مردم ایجاد کرده است.

افزایش قیمت کالاهای اساسی اگرچه در چند ماه اخیر به مسئله اصلی فعالین اقتصادی و دولتمردان تبدیل شده است امروز نیز به عنوان موضوع جلسه تنظیم بازار استان قزوین با حضور مسئولین استانی مورد بررسی قرار گرفت.

جلسه ای که نظارت بیشتر بر بازارها، جلوگیری از گران فروشی و کم فروشی و همراهی تولیدکنندگان برای تامین نیاز بازار از مهم ترین محورهای آن بود

خروج دام زنده از قزوین ممنوع شد
هدایت الله جمالی‌پور، استاندار قزوین در این جلسه با اشاره به افزایش نارضایتی های مردم از افزایش قیمت گوشت و مرغ در بازارهای استان قزوین گفت: تا زمان متعادل شدن قیمت ها باید از خروج دام زنده از استان جلوگیری شود.

وی اظهار داشت: افزایش ناگهانی و غیر معقول قیمت گوشت در استان قزوین به واسطه حضور دلالان و سوء استفاده برخی از افراد از آشفتگی موجود در بازار است که از این رو بارها به نهادهای نظارتی تاکید شده است تا با دقت بازار را بررسی کنند.

استاندار قزوین گفت: قزوین با منابعی که در بخش های مختلف تولید وپرورش دام و طیور دارد منطقی نیست که دچار کمبود کالا در این بخش باشد به علاوه این که در زمینه تامین کالاهای اساسی در استان قزوین نیز مشکلی نیست ولی با دخالت برخی از سودجویان قیمت ها افزایش جدی یافت هاست.

جمالی پور بیان کرد: تا زمان متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در قزوین از خروج دام زنده از استان جلوگیری به عمل خواهد آمد و با اجرای سیاست های کنترلی قطعا به زودی شاهد متعادل شدن قیمت ها خواهیم بود.

معیار مشخص تعیین قیمت گوشت در قزوین تدوین شود
وی عنوان کرد: مدیریت بازار نیازمند معیاری دقیق برای ارزیابی قیمت است از این رو لازم است تا جهاد کشاورزی استان قزوین و سازمان صنعت، معدن و تجارت با تعیین شاخص های واضح معیاری برای قیمت گوشت در استان مطرح کنند.

استاندار قزوین خاطرنشان کرد: استان قزوین که سهم قابل توجهی در تامین امنیت غذایی کشور دارد نباید مشکلی نظیر کمبود این کالاها را در بازار داشته باشد از این رو باید با ایجاد کنندگان مشکل در بازار برخورد جدی صورت گیرد.

جمالی پور افزود: مسئولین استان وظیفه دارند با چند قیمتی، افزایش خودسرانه قیمت ها و تخلف در بازار برخورد جدی کنند و گزارشات خود را به استانداری تحویل دهند.

مبارزه با متخلفین آرامش را به بازار باز میگرداند
عزیزالله افضلی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به افزایش قیمت و ایجاد جو متشنج ناشی از این افزایش قیمت ها در بازار اظهار داشت: نظارت دقیق بر بازار، کنترل قیمت ها و جلوگیری از چند قیمتی و تخلف به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است و قطعا مبارزه با متخلفین میتواند آرامش را به بازار بازگرداند.

وی خاطرنشان کرد: با برنامه ریزی های انجام شده توزیع کالاهای تنظیم بازار به زودی در استان آغاز می شود که خواهد توانست بخشی از مشکلات ایجاد شده را کنترل کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین گفت: فروش اجباری کالاها به بهانه کمبود برخی از کالاهای اساسی در استان مشاهده شده است که با همراهی تعزیرات و دستگاه های نظارتی به شدت برخورد می شود.

افضلی گفت: نظارت بر عمده فروشی ها، بنکداری ها و فروشگاه های زنجیره ای نیز با جدیت آغاز شده است تا زمینه سوء استفاده از بین برود.

وی خاطرنشان کرد: قطعا تامین و توزیع مایحتاج مردم و کالاهای اساسی مهم ترین اولویت ماست و تلاش میکنیم تا بازار را کنترل کنیم.

افزایش قیمت ها فشار اقتصادی بر گروه های آسیب پذیر جامعه است
افزایش قیمت برخی از کالاها به دلایل فصلی، افزایش قیمت مواد اولیه و حتی خوراک دام وطیور تا حدی از نظر مردم منطقی و قابل پذیرش است، اما دخالت برخی از عوامل، بازیگردانی تولید کنندگان و همراهی دلالان در این میدان میتواند موجی از افزایش قیمت ناعادلانه و نارضایتی را در بین مردم ایجاد کند.

موجی که قطعا به ضرر اکثریت جامعه کارگری و اقشار ضعیف تمام می شود، از این رو نیاز است تا مسئولین با مدیریت دقیق اوضاع از ایجاد فشارهای اقتصادی بیشتر بر قشر ضعیف و متوسط جامعه جلوگیری کنند.

کد خبر: ۵۱٬۰۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha