۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۶
جذابیت بسیار برای سرمایه گذاری مجدد در بورس
تحلیل روزانه بورس/ کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد؛

جذابیت بسیار برای سرمایه گذاری مجدد در بورس

آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه معتقد است که هیچ ارتباط معقول، منطقی و اقتصادی بین نتیجه انتخابات آمریکا در بازار سرمایه ایران وجود ندارد اما باز هم جو روانی بر بازار تاثیر می گذارد.  

حمیدرضا پیرهادی؛ بازار: در جریان معاملات امروز بورس؛ شاخص کل با رشدی ۱.۳ درصدی مجددا کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی را پس گرفت و در پیش گشایش بازار از ۶۱۵ نماد حدود ۸۹ نماد با صف خرید و حدود ۲۸۷ نماد نیز با صف فروش رو به رو بودند.  

همچنین بر اساس آمارهای معاملاتی، در نیمه اول بازار در روز جاری بیشتر شاخص‌های بورس با افزایش مواجه بودند. شاخص کل با ۲۲۶۶۸ واحد افزایش معادل ۱.۷۶ درصد به یک میلیون و ۳۱۰ هزار و ۹۹۸ واحد، شاخص‌ قیمت وزنی - ارزشی با ۵۹۲۸ واحد افزایش معادل ۱.۷۶ درصد به ۳۴۲ هزار و ۸۶۰ واحد، شاخص کل هم وزن با ۱۹۴۸ واحد افزایش معادل ۰.۵۲ درصد به ۳۷۸ هزار و ۹۱۷ واحد رسیدند.

امروز ۷ نمادهای فولاد، فملی، کگل، وبملت، خودرو، تاپیکو و وغدیر جزء تاثیرگذارترین نمادها بر شاخص کل بورس در نیمه اول بازار بودند. برخی از کارشناسان علت افزایش شاخص کل را ارزنده بودن قیمت سهام به دلیل روند نزولی هفته های اخیر و برخی دیگر ناشی از صبر سهامداران برای مشخص شدن نتایج آمریکا می دانند. فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه اما معتقد است که هیچ ارتباط معقول، منطقی و اقتصادی بین نتیجه انتخابات آمریکا در بازار سرمایه ایران وجود ندارد اما باز هم جو روانی بر بازار تاثیر می گذارد.با این حال مدتی است که بازار قابل پیش بینی نیست و تنها سلاح سهامداران و حتی نوسان گیران بازار «صبر» است.

افزایش ۱.۷ درصد شاخص کل به دلیل افت های پیاپی روزهای گذشته است
فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به روند سبز شاخص کل امروز بیان کرد که مهم ترین دلیل رویکرد مثبت بازار در روز جاری افت های پیاپی در روزهای قبلی بوده است. در اصول اولیه بازار تاکید می شود که بورس باید نوسانی حرکت کند. بنابر این طبیعی بود که بعد از ریزش های متوالی در هفته های اخیر، حداقل یک یا دو روز مثبت داشته باشیم.

وی یادآور شد: هرچند روز چهارشنبه در نهایت شاخص منفی بسته شد. اما در ساعات پایانی تقریبا بازار مثبتی را شاهد بودیم و خرید و فروش و حجم معاملات بالا بود.

آقابزرگی در واکنش به تحلیل های اخیر و موثر بودن انتخابات آمریکا بر بازار، افزود: به نظر من هیچ ارتباط معقول، منطقی و اقتصادی بین نتیجه انتخابات آمریکا در بازار سرمایه ایران وجود ندارد. تنها عاملی که می تواند تا حدودی بازار سرمایه را متاثر کند پیش بینی افت قیمت ارز است که آن هم با یک فرضیه ناصحیح و درصد اشتباه بالا مطرح شده است که می گوید: "در صورت پیروزی یکی از کاندیداها گشایش های مالی و ارزی در مراودات بین‌الملی ایران توسط آمریکا ایجاد شده و موجب افت قیمت دلار می شود. "

این کارشناس بازار سرمایه اما معتقد است که با توجه به پیشینه‌ای که از دموکرات ها چه در زمان کلینتون و چه در زمان اوباما شاهد بودیم، فرضیه مذکور احتمال بسیار ضعیفی دارد.

او تاکید می کند که بازار به لحاظ ذهنی و جو روانی به صورت هوشمند تمام این تاثیرات را پذیرفته است و به همین دلیل شاخص از یک میلیون و هفتصد، به یک میلیون و سیصد هزار واحد رسید و بخش عمده ای از اصلاحات در این مدت انجام شده است. درنهایت پس از این هر اتفاقی هم پیش بیاید روند منفی آرام تر رخ خواهد داد.

آقا بزرگی ادامه داد که ثبات و استدلالی که موجب مثبت شدن کامل بازار می شود در سرمایه گذران دیده نمی‌شود و این موضوع در ابتدا و انتهای معاملات بیشتر سهم‌ها کاملا مشهود است. این مسئله به معنای وجود تردید در فعالان بازار است که کماکان منتظر هستند تا وضعیت انتخابات و شرایط ارزی ایران مشخص شود.

جذابیت فراوان برای سرمایه گذاری در بورس
این کارشناس بازار سرمایه تاکید می کند که بیش از ۵۰ درصد سهام موجود در بورس و فرابورس اصلاحات لازم خود را انجام دادند و جذابیت کافی برای سرمایه گذاری مجدد ایجاد شده است.

او خاطرنشان کرد که تردید سرمایه گذاران، بازار را به وضعیت فعلی دچار کرده باشد. نگاهی که در بیشتر سرمایه گذاران دیده می شود این است که شاید حرکت مثبت و شارپی خاصی تا پایان سال نداشته باشیم که باعث می شود حتی در یک روز معاملاتی برخی سهم ها مثبت، منفی یا تلاطم بسیار زیادی داشته باشند که این نشان از تردید فعالان است.

آقابزرگی علت تردید سرمایه داران را ضرر هنگفت تازه‌واردان در مرداد و شهریور ماه دانست و گفت که طبیعی است سهامداران از این پس دست به عصا جلو بروند.

وی با پیش بینی روزهای آتی بازار سرمایه اظهارکرد: به احتمال فراوان بازار در ۴، ۵ ماهه پایانی سال به ثبات نسبی با شیب ملایم می رسد. با این حال شاخص کل هم اکنون با بازدهی حداقل ۱۶۰ درصدی به ثبت رسیده است که برای جمع بندی کل بازار سرمایه کارنامه خوبی است.

هیجان تنها دلیل ریزش بی دلیل بورس در هفته‌های گذشته 
آقا بزرگی در واکنش به این سوال خبرنگار بازار "که علت منفی بودن و نوسانات پرشتاب بازار سرمایه در هفته های اخیر در حالی که گزارشات ۶ ماهه شرکت ها مثبت و سودشان قابل توجه بوده است؟ " تصریح کرد که در تمام بازارهای مالی جهان یک پیش فعالی نسبت به اطلاعات جاری حادث می شود و این موارد در ایران بیش از حد خودشان در بازار بروز پیدا می کنند. کما اینکه در ابتدای سال شاهد بودیم که با تمام خوش بینی ها شاخص تا ۲ میلیون و ۶۰ هزار واحد رسید و هم اکنون اتفاقی که افتاده به مرور زمان با ارائه گزارش شرکت ها و ارزیابی و تحلیل وضعیت شرکت ها این است که p/e  شرکت ها اصلاح می شود.

نسبت قیمت به درآمد عالی برخی شرکتها
این کارشناس افزود: این بدین معناست که قیمت پایاپا حرکت خود را کرده است و فقط با افزایش سود شرکت ها p/e  اصلاح می شود. اگر دقت کرده باشید معدل تقریبی p/e در یک ماه پیش حدود ۲۴ بود که امروز به محدوده ۲۰ رسیده است.

آقابزرگی در پایان گفت: این روند نشان می دهد که سود عملکرد شرکت ها تا حدودی حرکت کرده است اما همسو با قیمت شرکت ها کاهش پیدا می کند و باعث اصلاح می شود و دلیل این که رشد خاصی ایجاد نمی‌شود نیز این است که این موارد درگذشته در گزارشات محاسباتی و تحلیلی دیده شده است.
 

کد خبر: ۵۱٬۰۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha