۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
ترامپ حرفهای نسنجیده زیادی زد/ بایدن در صورت تعهد ایران به برجام تحریمها را برمی‌دارد
معاون سابق کاخ سفید در گفتگو با بازار:

ترامپ حرفهای نسنجیده زیادی زد/ بایدن در صورت تعهد ایران به برجام تحریمها را برمی‌دارد

پروفسور «فرانک فن هیپل» معتقد است که ترامپ و سایر مقامات کاخ سفید در طول دوره ریاست جمهوری حرفهای نسنجیده زیادی علیه ایران زده اند.

بازار؛ گروه بین الملل: دولت آمریکا بخش نفت ایران را مشمول قوانین ادعایی «مبارزه با تروریسم» قرار داد و نهادها، اشخاص و نفت‌کش‌های جدیدی را در همین ارتباط به فهرست SDN (فهرست ویژه اشخاص و نهادهای مشخص شده) اضافه کرد. «بیژن نامدار زنگنه»، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران یکی از اشخاصی است که نامش به فهرست مذکور اضافه شده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد «بازیگران کلیدی در بخش نفت ایران» را به دلیل حمایت از نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحریم کرده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا در این بیانیه تصریح کرده «وزارت نفت ایران»، «شرکت ملی نفت‌کش ایران» و «شرکت ملی نفت ایران» را به دلیل حمایت از نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مشمول مفاد فرمان اجرایی شماره ۱۳۲۲۴ قرار می‌دهد.

این تحریمها در حالی است که «رابرت اوبراین» مشاور امنیت ملی کاخ سفید اخیرا در اظهاراتی عنوان کرد که ایالات متحده تاکنون تحریمهای زیادی علیه ایران و روسیه اعمال کرده است و واشنگتن گزینه‌های کمتری برای محدودیتهای جدید علیه این دو کشور در اختیار دارد.

رسانه بازار در گفتگوی اختصاصی با «فرانک فن هیپل» استاد دانشگاه پرینستون و معاون اسبق کاخ سفید این موضوع که با تغییر برچسب تحریمهای سابقاً هسته ای آیا تغییری در روند رفع آنها از سوی دولت آمریکا به وجود خواهد آمد را به بحث و گفتگو گذاشته که در ادامه آمده است.

حوزه تحقیقاتی «فن هیپل» در زمینه علوم و فناوری شامل مواردی چون کنترل تسلیحات اتمی و منع اشاعه هسته‌ای، انرژی و توازن سیاست گذاری در عرصه‌های تکنولوژی است.

*آمریکا برچسب تحریمهای صنعت نفت ایران را ذیل برچسب مبارزه با تروریسم قرار داد. برداشته شدن این تحریمها آیا نیاز به مجوز کنگره دارد یا شخص رئیس جمهور آمریکا قادر به برداشتن آنها است؟

اگر تحریمهای اخیر علیه ایران بر اساس فرمان اجرایی اعمال شده باشد در این صورت با فرمان اجرایی رئیس جمهور آمریکا نیز برداشته می شوند.

*آمریکا همچنین اخیرا در ارتباط با تحریمهای تسلیحاتی ایران از عبارت «تحریمهای پیش دستانه» استفاده کرد و اعلام کرد هر کشور و شرکتی که «قصد» معامله با ایران را داشته باشد مورد تحریم ثانویه قرار خواهد گرفت. به نظر می رسد این عبارت دست این کشور را برای تحریم بسیار بگشاید. نظر شما چیست؟

اگر تسلیحات به ایران توسط روسیه و چین به فروش رفته باشد من فکر نمی کنم که این شرکتها در خصوص تحریمهای ثانویه آمریکا نگرانی داشته باشند. آنها در داخل آمریکا هم قادر به فروش سلاح نیستند.

*«رابرت اوبراین» مشاور امنیت ملی کاخ سفید اخیرا در اظهاراتی عنوان کرد که ایالات متحده تاکنون تحریمهای زیادی علیه ایران و روسیه اعمال کرده است و واشنگتن گزینه‌های کمتری برای محدودیتهای جدید علیه این دو کشور در اختیار دارد. دلیل این اظهار نظر چیست؟ چرا بعد از این اظهار نظر تحریمهای جدیدی علیه صنعت نفت ایران وضع شد؟

من با اظهار نظر «اوبراین» موافق هستم. در این انتخابات، ترامپ و برخی از مقامات آمریکایی سخنان غلط و نادرستی برای اثرگذاشتن بر رأی دهندگان آمریکایی اظهار داشتند که تأثیر چندانی هم نداشت.

*آمریکا برچسب تحریمهای هسته ای ایران را ذیل برچسب مبارزه با تروریسم، سلاحهای کشتار جمعی و ... قرار داده است. با توجه به این موضوع حتی اگر بایدن هم به برجام باز گردد در عمل قادر نخواهد بود تحریمهایی که قبلا ذیل برچسب هسته ای بود را بردارد. ارزیابی شما چیست؟

من فکر می کنم بایدن تحریمهایی که بعد از خروج آمریکا از برجام علیه ایران وضع شده را برمی دارد. او در صورتی این کار را خواهد کرد که ایران نیز به تعهدات کامل خود ذیل برجام باز گردد.

فرمان اجرایی که بر اساس آن سپاه پاسداران انقلابی اسلامی ایران نیز به عنوان گروه تروریستی شناخته شد نیز می تواند ملغی اعلام شود. اما این موضوع از جنبه سیاسی کمی سخت و دشوار است و اولویت بایدن ممکن است نباشد.

کد خبر: ۵۱٬۰۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha