۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵
معطلی ۸۰۰ تن برنج در گمرک بوشهر؛ کاهش قیمت نیازمند ترخیص واردات
گزارش بازار؛

معطلی ۸۰۰ تن برنج در گمرک بوشهر؛ کاهش قیمت نیازمند ترخیص واردات

بوشهر- در حالی شاهد افزایش قیمت برنج در بازار هستیم که بخش زیادی از برنج‌های وارداتی در گمرک معطل تخصیص ارز است.

بازار؛ گروه استان‌ها: طی ماه‌های اخیر شاهد افزایش قیمت کالاهای مختلف هستیم و قیمت برخی از کالاها چندین برابر شده است که خرید را برای مردم بسیار سخت کرده است و مردم ناچارند بسیاری از نیازهای خود را صرف‌نظر کنند.

بسیاری از خانواده‌ها در دخل و خرج خود مانده‌اند و درآمد آنها کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد؛ به ناچار برخی از هزینه‌های خود را کم می‌کنند ولی از کالاهای اساسی نمی‌توان صرف‌نظر کرد.

برنج یکی از غذاهای اصلی ایرانیان است که در اغلب خانواده‌ها به صورت روزانه مصرف می‌شود ولی در روزهای اخیر بسیاری از خانواده‌ها برای تامین این کالای اساسی مانده‌اند و نمی توانند از عهده تامین آن برآیند.

قیمت برنج طی چند ماه اخیر بیش از ۲۰۰ درصد افزایش داشته است و تامین برنج کیلویی ۲۰ تا ۳۰ هزار تومانی برای خانواده‌ها مشکل‌ساز شده است.

در حالی شاهد افزایش قیمت برنج در بازار هستیم که بخش زیادی از برنج‌های وارداتی در گمرک معطل تخصیص ارز است و در گمرک بوشهر بیش از ۸۰۰ تن برنج منتظر دریافت ارز نیمایی توسط بانک مرکزی است.

ترخیص برنج‌ها در انتظار تخصیص ارز
بر اساس اعلام روابط عمومی گمرک ایران، معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران گفت: بیش از ۲۰۰ هزار تن برنج از چندین ماه پیش در گمرک و بنادر دپو شده و مجوز ترخیص ندارد؛ آن هم در شرایطی که بنا بر اعلام مسئولان و صاحبانشان، این برنج‌ها در حال فاسد شدن هستند.

بیش از ۲۰۰ هزار تن برنج از چندین ماه پیش در گمرک و بنادر دپو شده و مجوز ترخیص ندارد؛ آن هم در شرایطی که بنا بر اعلام مسئولان و صاحبانشان، این برنج‌ها در حال فاسد شدن هستند

مهرداد جمال ارونقی اظهار کرد: با عدم پرداخت ارز به فروشنده، اعتبار بین‌المللی تجار زیر سوال رفته؛ در این بین سکوت دستگاه‌های مربوطه قابل تأمل است.

وی بیان کرد: معمولاً ۴۰ درصد کالاها بدون داشتن ثبت سفارش به بنادر جنوبی کشور وارد شده و پس از آن نسبت به دریافت مجوزهای مقرراتی مربوطه مانند ثبت سفارش وزارت صمت اقدام می‌شود اما در مرزهای زمینی حتماً ثبت سفارش باید وجود داشته باشد تا کالا اجازه ادامه مسیر پیدا کند.

 ۸۰۰ تن برنج در گمرک بوشهر معطل است
معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر به خبرنگار بازار گفت: در گمرک بوشهر ۸۰۰ تن برنج خارجی معطل تخصیص ارز نیمایی توسط بانک مرکزی است.

ابوالقاسم محمدزاده با اشاره به اینکه این برنج‌ها از پنج ماه پیش وارد گمرک شده است، ادامه داد: در صورت ترخیص این حجم برنج و برنج‌هایی که در دیگر گمرکات مانده است، احتمال کاهش قیمت برنج وجود دارد.

وی یکی از دلایل افزایش قیمت برنج در کشور را معطلی برنج در گمرک به خاطر کد تخصیص ارز در گمرک‌ها و نرخ ارز در سامانه نیما دانست و افزود: ممنوعیت واردات نیز در این زمینه تاثیرگذار بوده است.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر بیان کرد: با توجه به رسیدن خبرهایی مبنی بر کاهش قیمت برنج در مبدا و تعدیل نرخ ارز نیمایی شاهد کاهش قیمت برنج خواهیم بود.

خارج کردن برنج از سبد کالاهای مشمول ارز با نرخ ترجیحی
در همین حال روابط عمومی بانک مرکزی، در واکنش به موضوع «احتمال فاسد شدن ۲۰۰ هزار تن برنج وارداتی در گمرکات و بنادر کشور» عنوان کرد: «ستاد اقتصادی دولت کالای برنج را در سال جاری از سبد کالاهای مشمول ارز با نرخ ترجیحی خارج کرد و در گروه کالاهای اساسی با نرخ نیمایی قرار داد.

بر همین اساس، در حال حاضر تمام کالاهای برنج موجود در گمرکات کشور که واردکننده متقاضی ارز با «نرخ نیمایی» باشد، براساس فهرست اعلامی «وزارت صمت»، دارای تخصیص ارز از بانک مرکزی هستند. لذا از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۵۰۰ میلیون دلار بابت واردات برنج به نرخ نیمایی تأمین ارز شده است.

در سال جاری هیچ محلی به منظور تأمین ارز کالای برنج با نرخ یاد شده از سوی دولت به بانک مرکزی اعلام نشده است

با این وجود، برنج‌های رسوبی موضوع گزارش‌های چند روز اخیر، مربوط به مواردی است که واردکننده متقاضی ارز با نرخ ترجیحی (۴۲۰۰ تومانی) است. همان گونه که در ابتدا نیز اشاره شد، در سال جاری هیچ محلی به منظور تأمین ارز کالای برنج با نرخ یاد شده از سوی دولت به بانک مرکزی اعلام نشده است.

یادآور می شود، در سفر اخیر معاون اول رییس جمهوری به بندرعباس، با در نظر گرفتن تمهیداتی خاص، مجوز تخصیص ارز با نرخ ترجیحی برای این گروه از کالاها طی شرایطی ویژه به وزارت صمت و متعاقباً بانک مرکزی داده شد. از این رو، نیاز است وزارت صمت با توجه به شرایط در نظر گرفته شده از یک‌سو و از سوی دیگر متناسب با مقدار و محل منابع اعلامی بانک مرکزی برای واردات کالاهای اساسی با نرخ ترجیحی در ماه جاری، پس از رایزنی با واردکنندگان مربوطه، فهرست ثبت‌ سفارش‌های یاد شده منطبق با منابع اعلامی مذکور را در اختیار بانک مرکزی قرار دهد.

همچنین این بانک به محض دریافت فهرست منطبق با منابع اعلامی، برای تخصیص و تأمین ارز از محل منابع در دسترس و متعاقباً نسبت به صدور کد رهیگری مدنظر گمرک، اقدام خواهد کرد».

روابط عمومی بانک مرکزی در ادامه آورده است «ذکر این نکته ضروری است که علت اصلی مشکل به وجود آمده برای بازرگانان، ترخیص درصدی کالا توسط گمرک، بدون داشتن تخصیص ارز و کد رهگیری برای ثبت‌سفارش مرتبط با آن‌ها بوده است. بدیهی است، در صورتی که هنگام خروج کالاهای یاد شده از گمرک، «وجود تخصیص ارز» و «کدرهگیری بانک مرکزی» توسط گمرک کنترل می‌شد و بازرگانان نیز به درستی راهنمایی می‌شدند، برابر ضوابط، تأمین ارز به نرخ ترجیحی قابل انجام بود و ماندگاری کالا در گمرک و اتفاقات کنونی رخ نمی‌داد.

این مهم در حالی رخ داده است که بانک مرکزی در جلسات متعدد، توجه گمرک و وزارت صمت را به این موضوع جلب و بر رعایت کامل مصوبات مربوط به ترخیص درصدی کالاها با نرخ ترجیحی تأکید کرده است. همچنین پیش از این، بانک مرکزی در این باره هشدار لازم، مبنی بر متضرر شدن بازرگان در صورت تغییر مقررات توسط ستاد اقتصادی دولت، داده بود.

متاسفانه برخلاف مصوبات مربوطه و بدون توجه به نظرات و انجام استعلام‌های مرتبط از بانک مرکزی و «سامانه جامع تجارت» توسط گمرک، کالاها به صورت درصدی توسط گمرک ترخیص شده و شرایط فعلی را برای کالاهای باقیمانده و واردکنندگان رقم زده است.

در پایان تأکید می‌شود، بانک مرکزی به محض دریافت فهرست ثبت‌سفارش‌های منطبق با منابع اعلامی این بانک، اقدام به تأمین ارز با نرخ چهار و ۲۰۰ و صدور کدرهگیری خواهد کرد؛ لذا انتظار می‌رود رسانه‌ها پس از خروج برنج‌های یاد شده از گمرک، پیگیری لازم را در خصوص نحوه توزیع و قیمت فروش برنج‌های ترخیصی به عمل آورند و در اختیار قرار گرفتن این محصول نزد مردم را مورد توجه ویژه قرار دهند».

یکی از راهکارهای کاهش قیمت برنج در بازار، ترخیص برنج‌های معطل مانده در بازار است

کاهش قیمت با ترخیص برنج‌ها از گمرک
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: یکی از راهکارهای کاهش قیمت برنج در بازار، ترخیص برنج‌های معطل مانده در بازار است.

سید حسین حسینی با اشاره به ممنوعیت واردات برنج از ابتدای شهریور تا پایان مهرماه، اظهار کرد: این محدودیت برای واردات برنج به علت زمان برداشت برنج در داخل کشور بوده است که روی قیمت تاثیر گذاشته است.

وی در ارتباط با دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت برنج بیان کرد: نوسان قیمت ارز و عدم ترخیص برنج‌های وارداتی از عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت برنج بوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر ادامه داد: برنج‌های خارجی مربوط به شرکت بازرگانی دولتی ایران است که از طریق گمرک و بندر بوشهر وارد کشور می‌شود.

وی با اشاره به تعیین قیمت برنج‌های وارداتی شرکت بازرگانی ایران بر اساس نرخ سامانه نیما تاکید کرد: افزایش نرخ دلار در سامانه نیما، باعث بالارفتن قیمت آن در بازار شده‌ است.

انتظار می‌رود با ایجاد شرایط مناسب برای ترخیص برنج‌های مانده در گمرک، زمینه برای تعدیل بازار برنج فراهم شود.

کد خبر: ۵۰٬۹۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha