۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۵
تلخ‌کامی قنادان از گرانی مواد اولیه؛ قیمت روغن ۵ برابر شد
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

تلخ‌کامی قنادان از گرانی مواد اولیه؛ قیمت روغن ۵ برابر شد

مشهد- گرانی سرسام‌آور و لجام‌گسیخته قیمت‌ها و کالاهای مورد مصرف بسیاری از مردم و کسبه، به‌ویژه صنف قنادان و شیرینی پزان را با مشکل اساسی روبرو کرده تا آنجا که تهیه روغن شیرینی‌پزی به یک کابوس برای این صنف تبدیل‌شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: افزایش قیمت بسیاری از کالاها و مواد اولیه تولید مانند روغن، آرد و سایر مواد مصرفی موجب شده تا بنا بر اظهارات صنف قنادان محصول عرضه شده به بازار گران تمام‌ شده و بسیاری از فعالان این صنف را در آستانه ضرر و ورشکستگی قرار دهد.

کمبود روغن در طی چند روز گذشته موجب شد تا بسیاری صاحبان کافه قنادی ها و تولید کنندگان شیرینی در مشهد مقدس به طرق مختلف اعتراض خود را به مسئولان بازرگانی و هم چنین استانداری اعلام کنند.

افزایش ۳ تا ۵ برابری مواد مصرفی
محمدرضا حسینی یکی از همین تولیدکنندگان شیرینی در مشهد مقدس بابیان اینکه قیمت تمامی مواد مصرفی از سه تا بیش از پنج برابر افزایش‌یافته است به بازار گفت: این در حالی است که قیمت شیرینی به همان نرخ قدیم ثابت مانده و اتحادیه تصمیمی برای افزایش قیمت‌ها نداشته است.

وی بابیان اینکه قیمت شیر، خامه، تخم‌مرغ، آرد و روغن افزایش بسیار چشمگیری داشته است افزود: هر کیسه آرد ۴۰ کیلویی تا دو ماه پیش ۹۰ هزار تومان قیمت داشت اما در حال حاضر قیمت آن به کیسه‌ای ۱۹۰ هزار تومان رسیده است.

حسینی بابیان اینکه سایر مواد مصرفی مانند پودر کاکائو و یا نارگیل نیز افزایش قابل‌توجهی داشته است بیان کرد: تا دو ماه پیش پودر نارگیل را کیلویی ۳۵ هزار تومان خریداری می‌کردیم اما در حال حاضر قیمت آن به کیلویی ۹۰ هزار تومان و تقریباً سه برابر قیمت گذشته رسیده است.

این قناد بابیان اینکه پودر کاکائو نیز از قیمت هر کیلو ۵۰ هزار تومان در حال حاضر به قیمت ۱۵۰ هزار تومان در بازار رسیده است ادامه داد: در حال حاضر روغن شیرینی‌پزی در بازار به قیمت مصوب یافت نمی شود و در بازار آزاد نیز پنج برابر قیمت می‌فروشند.

حسینی در همین راستا عنوان کرد: اگر روغن تولید نمی‌شود و کارخانه‌ها توان تأمین روغن را ندارند پس این روغن‌ها در بازار آزاد از کجا می‌آید؟

روغن هست اما گران!
در همین راستا نایب‌رئیس اتحادیه شیرینی ساز، شیرینی فروش و کافه‌قنادی‌های مشهد بابیان اینکه مدت مدیدی است که روغن به‌صورت قطره‌چکانی در بازار عرضه می‌شود به بازار گفت: روغن در بازار وارد می‌شود اما باقیمت مصوب دست‌نیافتنی است و باقیمت آزاد عرضه می‌شود.

مهدی قربان زاده بابیان اینکه روغن قنادی تا دو ماه پیش در بازار کیلویی ۱۲ هزار تومان در اختیار اتحادیه و اعضای آن قرار می گرفت بیان کرد: متأسفانه در حال حاضر روغن به قیمت کیلویی ۵۲ هزار تومان رسیده است .

وی بابیان اینکه تا پیش‌از این یک حلب ۱۶ کیلویی روغن به قیمت ۱۲۰ هزار تومان خریداری می‌کردیم اظهار کرد: این در حالی است که همین قوطی روغن در حال حاضر به قیمت ۶۰۰ هزار تومان رسیده است.

نایب‌رئیس اتحادیه شیرینی ساز، شیرینی فروش و کافه‌قنادی‌های مشهد بابیان اینکه جلسات مختلفی در همین راستا با مسئولان اقتصادی استان برگزارشده است افزود: در همین حال مقررشده تا سهمیه روغن به نرخ مصوب گذشته برای این صنف در همین هفته تأمین و نسبت به توزیع آن اقدام شود.

وی در پاسخ به بازار که آیا قیمت شیرینی نیز متناسب با این افزایش قیمت نهاده‌ها افزایش خواهد یافت توضیح داد: در حال حاضر به دلیل تعطیلی مراسم عروسی و عزا فروش شیرینی به حداقل میزان ممکن رسیده است و بازار کشش هیچ‌گونه افزایش قیمتی ندارد.

قربان زاده بابیان اینکه از طرفی مردم به دلیل فشارهای اقتصادی افزایش قیمت‌ها برایشان غیرقابل‌تحمل است لذا فعالان این صنف با کمترین سود نسبت به تولید و عرضه شیرینی در حال فعالیت هستند. 

نایب‌رئیس اتحادیه شیرینی ساز، شیرینی فروش و کافه‌قنادی‌های مشهد در پاسخ به این سؤال که تاکنون به دلیل گرانی‌ها و هم‌چنین سایه‌اندازی بیماری کرونا چند واحد صنفی در مشهد به تعطیلی کشیده شده است اظهار کرد: گر چه بسیاری از واحدهای صنفی به دلیل عدم صرفه اقتصادی و ضرر از این شغل کناره‌گیری کردند اما بسیاری از افراد جدید جایگزین شدند لذا کاهشی در تعداد واحدهای صنفی نداشتیم و شاهد بیشترین آمار جابجایی پروانه کسب بودیم.

وی بابیان اینکه رکود در بازار بسیاری از فعالان این صنف را با خسران مواجه کرده است افزود: ازآنجایی‌که افراد شاغل و کارگران این صنف را افراد متخصص تشکیل می‌دهند لذا به هر قیمت ممکن نیاز است تا این کارگران حفظ و حقوق آن‌ها پرداخت شود.

سهمیه روغن تأمین نشده است
در همین راستا رئیس اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بابیان اینکه تاکنون طی دو مرحله از سوی ستاد تنظیم بازار کشور روغن برای سه بخش خانوار، صنف و صنعت استان اختصاص‌یافته اظهار کرد:متأسفانه این سهمیه به‌طور کامل تأمین نشده است.

۸۰۰تن سهمیه روغن متعلق به واحدهای تولیدی خراسان رضوی باوجود پیگیری‌های متعدد، تأمین نشده که مشکل عمده آن‌ها حمل از بنادر به استان خراسان رضوی است

حمیدرضا رجوعی افزود: تاکنون دو هزار و ۴۰۰ تن روغن طرح تنظیم بازار مربوط به سهمیه ماه‌های محرم و صفر به خراسان رضوی اختصاص‌یافته که از این میزان ۵۰۰ تن سهمیه شهرستان‌ها جذب‌شده و حواله بخش قابل‌توجهی از روغن سهمیه کارخانجات نیز صادرشده است.

وی اضافه کرد: درمجموع ۸۰۰ تن سهمیه روغن متعلق به واحدهای تولیدی خراسان رضوی باوجود پیگیری‌های متعدد، تأمین نشده که مشکل عمده آن‌ها حمل از بنادر به استان است.

رئیس اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اظهار داشت: یکی از شرکت‌های تولیدی تقاضای تأمین ۵۰ تن روغن متعلق به خانوار و ۳۰ تن روغن متعلق به بخش‌های صنف و صنعت برای خراسان رضوی داشته است اما نرخ این محصول با نرخ مصوب روغن تفاوت قابل‌توجهی دارد.

کد خبر: ۵۰٬۸۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha