۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۸
 احتمال عرضه واکسن تولید «آکسفورد» از یک ماه دیگر وجود دارد
به گزارش موسسه سروم کشور هند؛

احتمال عرضه واکسن تولید «آکسفورد» از یک ماه دیگر وجود دارد

در این رقابت سخت جهانی برای تولید واکسنی که دنیا را از بحران کرونا نجات دهد، واکسن تولیدی دانشگاه آکسفورد یکی از امیدهای اصلی دنیا است. واکسنی که تا کنون روی تمامی گروه های سنی اثرگذار ارزیابی شده است و موسسه سروم کشور هند اعلام کرده احتمال عرضه آن از دسامبر وجود دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: رقابت شرکتهای داروسازی برای عرضه واکسن ادامه دارد و یکی از شرکتهای پیشگام در این زمینه شرکت آسترازنکا است که با همکاری دانشگاه آکسفورد به تولید واکسن مشغول است و سومین مرحله از آزمایشهای بالینی را به پایان رسانیده است.

حال مدیر عامل موسسه داروسازی سروم متعلق به کشور هند که تولید واکسن برای بازار هند و برخی از کشورهای آسیایی را بر عهده دارد اعلام کرده است عرضه واکسن تولید آکسفورد از ماه دسامبر شروع خواهد شد. البته این عرضه منوط به تایید نتایج سومین مرحله از آزمایشهای بالینی توسط اتحادیه اروپا است. اتحادیه اروپا از اواسط اکتبر بررسی داده های مربوط به واکسن آکسفورد را شروع کرده است.

فایننشال تایمز هم در گزارش خود در مورد نتایج امیدوارکننده این واکسن سخن گفته است. طبق گزارش این نشریه، واکسن تولید دانشگاه آکسفورد توانسته است آنتی بادی های حمایت کننده و سلول های تی را در جوانان، میانسالان و حتی سالمندان  ایجاد کند و این خبر بسیار خوبی است.

البته هنوز اطلاعات کامل در مورد نتیجه سومین مرحله از آزمایشهای بالینی به طور رسمی ارائه نشده است ولی آمارهای اولیه بسیار امیدوارکننده است و این نوید را به دنیا می دهد که به پایان راه در مبارزه با کرونا نزدیک شده ایم. دانشگاه آکسفورد اعلام کرده است نتایج سومین مرحله از آزمایشهای بالینی در هفته های آینده منتشر می شود. وزیر بهداشت هند تاکید کرد این کشور به کشورهای همسایه و کشورهای در حال توسعه کمک می کند تا تجهیزات سردکننده مناسب برای نگهداری واکسن کرونا را تامین کنند و این کار را وظیفه کشور در جهت حمایت از توسعه بهداشت عمومی می داند. اولین کشوری که قرار است این خدمت را دریافت کند کشور بنگلادش است.

«اف دی ای» اجازه تکمیل سومین مرحله از آزمایشها در امریکا را صادر کرد
از طرف دیگر هفته گذشته «اف دی ای» امریکا اعلام کرد دانشگاه آکسفورد می تواند سومین مرحله از آزمایشهای بالینی را در امریکا انجام دهد. در ماه سپتامبر و بعد از اینکه یکی از دریافت کنندگان واکسن  با بیماریهای سخت عصبی روبرو شده بود، انجام آزمایش متوقف شد. بعد از چند هفته دیگر کشورها اجازه از سرگیری آزمایشها را دادند ولی امریکا از انجام آزمایش در کشور جلوگیری کرد و در هفته گذشته خبر رسید که سومین مرحله از آزمایشهای بالینی در امریکا ادامه پیدا می کند. قرار بر این است ۵۰۰ داوطلب در سان فرانسیسکوی امریکا این واکسن را دریافت کنند و مقامات بهداشتی این شهر اعلام کرده اند که داوطلبان مشخص شده اند و تزریق به آنها شروع شده است.

 تاکنون واکسن تولیدی دانشگاه آکسفورد روی گروه زیادی از داوطلبان در کشورهای بریتانیا، برزیل، آفریقای  جنوبی، ژاپن و هند آزمایش شده است و به گزارش دانشگاه آکسفورد نتایج امیدوار کننده بوده است.بریتانیا هم اعلام کرد احتمال شروع واکسیناسیون گروه های حساس و کادر درمان از ماه دسامبر وجود دارد ولی در مورد این مساله با قطعیت سخن گفته نشده است.

امریکایی ها هم برای امیدوار هستند
اما در ایالات متحده امریکا که موج همه گیری بالا گرفته است ودر روزهای اخیر، بالغ بر ۹۰ هزار نفر در هر روز به ویروس کرونا مبتلا شدند، سوال در مورد زمان عرضه واکسن و رهایی از این بحران سوالی بسیار مهم و جدی است.

آنتونی فائوچی، کارشناس ارشد بیماریهای عفونی در امریکا در مصاحبه ای با نشریه لایومینت گفت: «در صورتی که همه چیز خوب پیش برود شاید بتوانیم اولین دوزهای واکسن را در ژانویه سال ۲۰۲۱ به گروه های حساس ارایه دهیم.» شرکتهای مدرنا و پی فایزر در امریکا نتایج بسیار خوبی از سومین مرحله از آزمایشهای بالینی به دست آورده اند ولی هنوز اطلاعات مربوط به سومین مرحله از آزمایشهای بالینی آنها به اف دی ای ارایه نشده است. پی فایزر اعلام کرده است تا انتهای نوامبر این اطلاعات را در اختیار اف دی ای قرار می دهد که احتمالا قبل از ارایه اطلاعات مربوط به سومین مرحله از آزمایشهای بالینی شرکت آکسفورد است. به همین دلیل احتمالا اولین گروه از امریکایی ها واکسن پی فایزر را دریافت خواهند کرد.

 فائوچی در مصاحبه دیگری با سی ان بی سی گفت: «اگر چند واکسن از این واکسن های تولیدی در دنیا به تایید نهایی برسد و کارآمد و ایمن باشد، شانس زیادی به دست آوردیم زیرا این مساله می تواند ظرفیت تولید واکسن در دنیا و توان تامین نیاز دنیا را افزایش دهد و جهان را سریعتر به رهایی از این بحران هدایت کند. اقتصاد دنیا روزهای سختی را می گذارند و دلیل آن هم همه گیری کرونا و نگرانی جوامع از ابتلای مردم به این بیماری و از دست دادن جمعیت کشورها است. با واکسن می توان با این بحران مقابله کرد.»

با واکسن، پاندمی به اندمیک تبدیل می شود
نکته دیگری که در این روزها بارها در مورد آن صحبت شده است این است که با تزریق عمومی واکسن کرونا در دنیا، ویروس کرونا و بیماری  مرتبط با آن از بین نخواهد رفت. رییس مرکز مطالعات بیماریهای عفونی دانشگاه آکسفورد در مصاحبه ای با بی بی سی گفت: «با تزریق عمومی واکسن کرونا در دنیا می توانیم از پاندمی رهایی پیدا کنیم و نگرانی هایی که هم اکنون داریم برطرف می شود ولی این ویروس همچنان باقی می ماند و ما همان اندازه که احتمال ابتلا و مرگ به دلیل آنفولانزا را داریم، ممکن است احتمال ابتلا و مرگ به دلیل کرونا را هم داشته باشیم. در واقع بعد از تزریق عمومی واکسن پاندمی کرونا به اندمیک تبدیل می شود که می تواند در بازه هایی از زمان شماری از مردم را در یک منطقه درگیر کند. بعد از شناسایی واکسن کرونا این وظیفه دانشمندان است که روی تولید داروهایی کار کنند که باعث درمان مبتلایان به این ویروس شود یا شانس مرگ آنها را کاهش دهد.»

کد خبر: ۵۰٬۸۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha