۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
نروژ بالاترین شاخص تاب آوری را در دنیا دارد
طبق گزارش موسسه «کارفون ویرهاوس»؛

نروژ بالاترین شاخص تاب آوری را در دنیا دارد

تاب آوری شاخصی است که نشان می دهد یک کشور در برابر بحران های آینده و بحران های پیش بینی نشده، چقدر می تواند مقاومت کند و با چه سرعتی به شرایط عادی بازمی گردد. نروژ بالاترین شاخص تاب آوری را در جهان دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: تاب آوری اقتصادهای دنیا برای مقابله با بحران های اقتصادی و طبیعی مختلف، یکی از فاکتورهای مهم اقتصادی است و موضوعی است که در سالهای اخیر بارها مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. تاب آوری به معنای توانایی کشورها برای مقابله با شرایط بحرانی و غیر قابل پیش بینی است و برای اینکه یک کشور بتواند با این وضعیت به خوبی مقابله کند هم باید زیر ساختهای قدرتمندی داشته باشد و هم پیش بینی های لازم برای مواجهه با این شرایط را داشته باشد.

 سوال اصلی این است که یک کشور چگونه می تواند قدرت خود را برای مواجهه با بحران های اقتصادی و طبیعی پیش بینی نشده افزایش دهد و در صورت آسیب دیدن، بتواند به سرعت به زندگی عادی باز گردد؟ بدون شک دارا بودن زیر ساختهای توسعه یافته یک عامل بسیار مهم است ولی عامل مهم تر را می توان در برنامه ریزی برای آینده و ارزیابی خطرات و احتمالات مختلف در صورت وقوع مشکلات پیش بینی نشده  دانست. مساله ای که نیاز به آموزش، مهارت و توانمندی دارد.

مرکز مطالعات «کارفون ویرهاوس» اخیرا اقدام به رده بندی ۳۰ کشور بر مبنای سطح تاب آوری آنها کرده است. دلیل انتخاب این ۳۰ کشور وجود داده های لازم برای ارزیابی آنها بوده است و این مرکز مطالعاتی اعلام کرد در صورت وجود اطلاعات در مورد دیگر کشورها، دامنه مطالعه برای سال ۲۰۲۱ افزایش خواهد یافت.

نروژ بالاترین شاخص تاب آوری را دارد
در سال جاری نروژ به عنوان کشوری که بالاترین تاب آوری  را برای مقابله با بحران های آتی دارد، معرفی شده است. این کشور در جریان همه گیری کرونا هم آسیب زیادی متحمل نشد با استفاده ازسیاستهای اقتصادی صحیح توانست از تشدید رکود اقتصادی جلوگیری کند. این کشور از نظر شاخص های مرتبط با سیاستهای زیست محیطی، منابع طبیعی و توانایی مقابله با شرایط سخت جوی در سطح بسیار بالایی قرار دارد و به همین دلیل توانسته است جایگاه اول فهرست را به خود اختصاص دهد. نروژ توانسته است از نظر سیاستهای مرتبط با محیط زیست و حقوق بشر  امتیاز ۱۰ را کسب کند از نظر سیاستهای اقتصادی و تکنولوژی های ارتباطی و مخابراتی به ترتیب امتیاز ۹.۲۹ و ۹.۲۸ را به خود اختصاص داده است.

در جایگاه دوم این فهرست کشور کانادا قرار دارد که از نظر عملکرد بخش منابع طبیعی، زیرساختهای سایبری و در نهایت کارایی سیاستهای اقتصادی در سطح بالایی قرار دارد و توانسته است در صدر کشورهای قاره امریکا قرار بگیرد. بالاترین امتیاز این کشور در حوزه زیرساختهای سایبری است که برابر با ۹.۵۹ است.

در سومین جایگاه این فهرست کشور فرانسه قرار دارد. در این کشور شمار گوشی های هوشمند به ازای هر فرد بسیار زیاد است و زیرساختهای بهداشت و درمان بسیار توسعه یافته است. زیرساختهای توسعه یافته شهری و صنعتی و حجم بالای منابع طبیعی در این کشور باعث شده است تا جایگاه سوم به این کشور اروپایی اختصاص داشته باشد.

کشور آلمان هم در این رده بندی جایگاه چهارم را دارد و توانسته است در شمار زیادی از فاکتورهای سازنده شاخص، سطوح بالایی را به خود اختصاص دهد. این کشور از نظر زیرساختهای سایبری، شهری و صنعتی  بسیار توسعه یافته است و سیاستهای اقتصادی در این کشور با درایت و در زمان مناسب وضع و اجرا می شود. این کشور توانایی بالایی برای مقابله با شرایط بد جوی و حتی وضعیت بد سلامتی دارد و توسعه یافتگی سیستم بهداشت و درمان هم در این کشور صنعتی اروپایی باعث جذاب شدن اقتصاد آن برای سرمایه گذاری شده است. استرالیا در این رده بندی جایگاه پنجم را دارد.

دیگر کشورها چه جایگاهی دارند؟
طبق این گزارش امریکا از نظر شاخص تاب آوری اقتصادی جایگاه یازدهم دنیا را دارد و این شاخص برای امریکا برابر با ۸۹.۹۵ است. این کشور از نظر تکنولوژی های مخابراتی و اطلاعاتی و سطح خدمات رسانی در حوزه بهداشت و درمان جایگاه بسیار خوبی دارد ولی از نظر سطح توسعه یافتگی زیرساختها با کشورهای اول این فهرست قابل مقایسه نیست. جذب سرمایه گذاری کلید موفقیت این کشور در توسعه زیرساختها و افزایش شاخص تاب آوری اقتصادی است.

کره جنوبی سیزدهمین کشور فهرست است و امارات با داشتن شاخص ۷۲.۹۵ توانست جایگاه پانزدهم را به خود اختصاص دهد. ژاپن شانزدهمین کشور این فهرست است و کشورهای ترکیه و چین به ترتیب جایگاه های بیست و یک و بیست و دوم این فهرست را دارند. بزرگی شاخص تاب آوری اقتصادی برای کشور  ترکیه برابر با ۶۶.۹۰ است و برای چین به سطحی برابر با ۶۶.۵۱ رسیده است. عربستان سعودی جایگاه بیست و چهارم این فهرست و هند جایگاه بیست و پنجم را دارد.

این موسسه برای تهیه این گزارش سی کشور را مورد مطالعه قرار داده است و بزرگی اقتصاد این کشورها در سال ۲۰۳۰ را به عنوان فاکتوری مهم برای مطالعه قدرت آنها برای مقابله با تحولات آتی در نظر گرفت. سه کشوری که در انتهای این فهرست قرار دارند یعنی جایگاه های بیست و هشتم  تا سی ام را  دارند عبارتند از کشورهای بنگلادش، نیجریه و گوایانا (کشوری در امریکای جنوبی) که هر سه اقتصادی بسیار ضعیف هستند و زیر ساختهای آسیب دیده ای دارند.

کد خبر: ۵۰٬۸۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha