۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
پیش بینی پیروز انتخابات آمریکا دشوار است/ اقتصاد و کرونا اولویت اصلی رأی دهندگان است
استاد دانشگاه پنسیلوانیا در گفتگو با بازار:

پیش بینی پیروز انتخابات آمریکا دشوار است/ اقتصاد و کرونا اولویت اصلی رأی دهندگان است

رئیس دانشکده هنر دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا معتقد است که انتخابات ۲۰۲۰ یکی از بی سابقه ترین انتخابات در تاریخ ایالات متحده خواهد بود با توجه به غیر قابل پیش بینی بودن، فساد و عدم نجابت رئیس جمهور فعلی.

بازار؛ گروه بین الملل: انتخابات امسال، پنجاه‌ ونُهمین انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکاست و نتیجه‌ آن می‌تواند تمدید دوره‌ ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ»، نامزد جمهوری‌خواهان و چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهور آمریکا، یا انتخاب «جو بایدن»، نامزد دموکرات‌ها، به عنوان چهل‌وششمین رئیس‌جمهور آمریکا باشد.

انتخابات ریاست‌جمهوری امسال آمریکا به دلایل زیادی «تاریخی» و «مهم» توصیف شده است. برخی از این دلایل به عوامل خارجی مربوط می‌شود؛ مثلاً برگزاری انتخابات در شرایط خاص با توجه به شیوع ویروس کرونا. اما بعضی از این دلایل مربوط به شرایط داخلی آمریکا می‌شود؛ مثلاً این‌که مردم این کشور باید تصمیم بگیرند آیا می‌خواهند دونالد ترامپ چهار سال دیگر رئیس‌جمهورشان باشد یا نه.

برخی آمارها نشان می‌دهد شمار آرای سیاه‌پوستان، اسپانیایی‌تبارها، آسیایی‌تبارها، اقلیت‌های نژادی دیگر، و «سفیدپوستان دارای مدرک دانشگاهی» در انتخابات امسال افزایش خواهد داشت که می‌تواند به نفع بایدن تمام شود، اما در عین حال، دور از انتظار نیست که ترامپ، حتی در صورت شکست در به دست آوردن رأی اکثریت مردم آمریکا، باز هم به لطف آرای الکترال، پیروز انتخابات امسال شود.

در همین راستا خبرنگار بازار مصاحبه ای با پروفسور «کوین ریچاردز» رئیس دانشکده هنر دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا انجام شده است که در ادامه از نظر می‌گذرد. «دریدای دوباره چارچوب‌بندی شده» از جمله آثار ریچاردز است.

*مهمترین موضوع تأثیرگذار بر انتخابات آمریکا چیست (اقتصاد؛ سیاست خارجی؛ سیاست داخلی)؟
ممکن است انتخاب مهمترین مسئله تأثیرگذار بر انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا دشوار باشد، اما من فکر می کنم دو مسئله ای که موضع رای دهندگان را به وضوح مشخص می کند واکنش دولت به بیماری همه گیر ناشی از ویروس کرونا و خواسته عدالت اجتماعی باشد.

رأی دهندگانی که از بایدن حمایت می کنند، به احتمال زیاد احساس می کنند که دولت واکنش ضعیفی نسبت به همه گیری کووید ۱۹ داشته و رئیس جمهور فعلی نسبت به عدالت اجتماعی بی تفاوت است. پاسخ به ویروس کرونا سوالاتی را در مورد دسترسی به مراقبت های بهداشتی و فشار بر سیستم مراقبت های بهداشتی، عدم آمادگی به دلیل عدم هشدار دولت فدرال به عموم مردم و متخصصان مراقبت های بهداشتی و تلاش ناکافی برای اجرای فاصله اجتماعی به دنبال دارد.

در سطح ملی علاوه بر مسائل بهداشتی، با توجه به اینکه بسیاری از افراد شغل خود را از دست داده اند و بدهی دارند، تأثیر اقتصادی ویروس کرونا نیز بسیار زیاد است. بیشتر افراد طبقه متوسط ​​و کارگر با استرس مالی بی سابقه ای روبرو هستند. علاوه بر همه اینها، حتی سوالاتی درباره بازه زمانی واکسن و چگونگی توزیع چنین واکسنی وجود دارد.

بدون تعجب، رئیس جمهور فعلی ادعاهای وحشیانه ای مبنی بر آماده شدن واکسن طی دو هفته و توزیع آن توسط ارتش ارائه نموده است. در مورد عدالت اجتماعی باید گفت بایدن زندگی سیاه پوستان و دیگر جنبش های عدالت اجتماعی را برخلاف رئیس جمهور فعلی، سازمانهای تروریستی نمی داند.

از نظر دولت فعلی، نیازی به عدالت اجتماعی نیست، زیرا از نظر آنها با وجود سیستم های موجود هیچ مشکلی وجود ندارد. این دو سوال، پاسخ به همه گیری و خواسته عدالت اجتماعی، احتمالاً مهمترین موضوعاتی هستند که تعیین کننده رأی مردم در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستند.

*مهمترین موضوع سیاست خارجی تأثیرگذار در انتخابات آمریکا چیست (چین؛ روسیه؛ کره شمالی؛ ایران؛ اتحادیه اروپا؛ غیره)؟
جالب است بدانید که سیاست خارجی به عنوان عامل اصلی انتخابات ریاست جمهوری امریکا در سال ۲۰۲۰ مطرح نبوده است. رئیس جمهور فعلی بایدن و خانواده اش را به معاملات فاسد تجاری با روسیه و چین متهم کرده است.

با این حال، به نظر می رسد بیشتر شواهد و مدارک حاکی از روابط تجاری و مالی خود ترامپ با روسیه و چین است. به طور کلی، من فکر می کنم طرفداران بایدن بدنبال کسی هستند که خسارت وارده توسط دولت فعلی به روابط این کشور با متحدان تاریخی را جبران کند.

فراتر از اصلاح روابط با متحدان غربی خود، هیچ یک از کاندیداها مجبور نبودند به سوالات زیادی در مورد سیاست خارجی بپردازند. چند عامل می تواند باعث عدم توجه نسبی به سیاست خارجی شود. اول، گرچه ترامپ از بسیاری جهات انحراف داشته است، از نظر نظامی گری و مداخله در سطح جهانی، او تفاوت چندانی با روسای جمهور قبلی نداشته است و من انتظار ندارم که بایدن از حوزه سنتی آمریکایی فاصله بگیرد.

دوم، همه گیری همچنین منجر به احساس تفکر بیشتر در مورد جامعه داخلی نسبت به نگرانی در مورد آنچه در روابط آمریکا با سایر کشورها اتفاق افتاده است می شود. سوم، انزواگرایی و شعارهای ملی گرایانه که ترامپ برای ایجاد محبوبیت در مقابل پایگاه جمهوری خواه خود به کار می برد، در گروه های راست گرای افراطی و ملی گرای سفید نیز نقش دارد، بخشی که ترامپ نتوانسته است به اندازه کافی آن را تقبیح یا تصویب کند. او بارها و بارها تایید و حمایت ضمنی از گروه های ملی گرای سفیدپوست را نشان داده - کسانی که دارای نگرش اول آمریکا - که بخشی از سخنان پوپولیستی ترامپ است -هستند.

*مهمترین موضوع داخلی تأثیرگذار در انتخابات آمریکا چیست (بهداشت(کرونا)؛ مالیات؛ بیمه؛ حقوق و دستمزد؛ اشتغال؛ مسائل نژادی؛ سایر موارد)؟
عدالت اجتماعی و نحوه واکنش به بیماری همه گیر کووید ۱۹، بیشترین تأثیر را در انتخابات آینده دارد. با توجه به پاسخ به درخواست های عدالت اجتماعی، واضح است که رئیس جمهور فعلی قصد ندارد هیچ کاری برای ایجاد تغییر انجام دهد که این تفاوت بارز وی با کاندیدای حزب دموکرات است.  

بایدن فرد ایده آلی نیست با این وجود در حال حاضر کارهای زیادی را انجام داده که نشان می دهد وی متمایل به تغییر بوده و با انتخاب «کاملا هریس» به عنوان نامزد معاون ریاست جمهوری از سخنان خود پشتیبانی کند. ترامپ اقدامات خشونت آمیز پلیس را ستوده و همه معترضین که خود را با جنبش های عدالت اجتماعی مرتبط می دانند، تروریست خوانده و همزمان از شبه نظامیان راست افراطی دفاع می کنند.

وی همچنین تهدید کرده است که ارتش را به شهرهای آمریکا اعزام خواهد کرد- شهرهایی که دارای شهرداران دموکرات بوده و خواستار عدالت اجتماعی هستند. علاوه بر این، نحوه رسیدگی به امور مهاجرت از سوی ترامپ نیز موضوعی تفرقه انگیز بوده و منجر به احساسات شدید طرفداران هر نامزد شده است.

*شانس پیروزی کدام نامزد بیشتر است (ترامپ یا بایدن)؟
 پاسخ به این سوال آسان بود اگر انتخابات ملی آمریکا به سادگی با رأی مردم تعیین می شد. بایدن باید آراء عمومی را با اختلاف بسیار زیادی کسب کند، بسیار بیشتر از کلینتون در سال ۲۰۱۶. با این حال، همانطور که متأسفانه بسیار آگاه هستیم، کلینتون رای کالج انتخابات را به دست نیاورد.

این سیستم کهنه، به مناطق شهری جهت اطمینان از نمایندگی مناطق روستایی کشور کمتر اهمیت می دهد. در نتیجه، همیشه این احتمال وجود دارد که ریاضیات انتخابات به نامزدی که بیشترین آرا فردی را از دست می دهد کمک کند - همانطور که در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۰۰ انجام شد.

یادآوری پیامدهای سال ۲۰۰۰ نیز مهم است، زیرا نتایج انتخابات به دیوان عالی کشور منتقل شد. در حال حاضر، جمهوری خواهان با عجله جایگزینی برای «روت بادر گینزبرگ» فقید را تأیید نموده و این کار را فقط چند روز قبل از انتخابات انجام می دهند؛ چیزی که در تاریخ آمریکا بی سابقه است.

تایید آنها به محافظه کاران در دادگاه عالی اکثریت داد. چیزی که می تواند زندگی آمریکایی را برای آینده قابل پیش بینی به شدت تحت تأثیر قرار دهد. در کوتاه مدت، این امر می تواند زمینه ساز چالش موفقیت آمیز برای نتایج انتخابات شود؛ در صورتی که ترامپ شکست بخورد. دولت فعلی در حال تشکیل پرونده های قضایی در مورد تقلب رأی دهندگان و بی نظمی در انتخابات است.

همه این اقدامات به قصد ارسال این پرونده ها به سیستم دادگاه تجدیدنظر و در نهایت به دیوان عالی کشور انجم می شود. در همین زمان، تلاش هایی از سوی ترامپ و دولت فدرال  جهت شک در مورد قانونی بودن آرا-پستی صورت می گیرد.

به طور همزمان، محافظه کاران تلاش می کنند تا با رهایی از مکان های رأی گیری، رأی دادن شخصی را دشوارتر کنند. در عین حال سعی در ایجاد تردید در مورد رای گیری از طریق نامه الکترونیکی دارند. علاوه بر این به دستور ترامپ جهت اجرای خدمات فدرال صندوق های پستی و دفاتر پستی بسته شده اند. تقریبا 90 میلیون نفر در حال حاضر از طریق پست رای داده اند، با توجه به بیماری همه گیر کووید ۱۹ و رعایت مسایل بهداشتی.

سرانجام، اگر کالج انتخابات، دیوان عالی کشور و تلاش برای سرکوب رای دهندگان کافی نبود تا نتیجه انتخابات آینده آنطور که باید روشن شود، ترامپ در صورت شکست با جانشینی صلح آمیز قدرت موافقت نکرده است. در حالی که در بیشتر موارد، ارتش از ترامپ حمایت نمی کند. در صورت شکست ترامپ در انتخابات و مجبور به ترک دفتر، تعدادی از شبه نظامیان راست افراطی در حال آماده سازی برای اقدامات خشونت آمیز هستند. از بسیاری جهات، حتی بدون همه گیری، این هنوز هم یکی از بی سابقه ترین انتخابات در تاریخ ایالات متحده خواهد بود با توجه به غیر قابل پیش بینی بودن، فساد و عدم نجابت  رئیس جمهور فعلی.

کد خبر: ۵۰٬۸۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha