۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱
شانس پیروزی دو کاندیدا در ایالتهای کلیدی امریکا چقدر است؟
در بسیاری از ایالتها رأی گیری زودهنگام به پایان رسید؛

شانس پیروزی دو کاندیدا در ایالتهای کلیدی امریکا چقدر است؟

در این روزهای تلخ کرونایی، دنیا خبر انتخابات امریکا و شانس کاندیداهایی که هنوز به تلاش خود برای متقاعد کردن مردم ادامه می دهند را دنبال می کند. حال سوال این است که شانس پیروزی این دو کاندیدا در هشت ایالت کلیدی چقدر است؟

بازار؛ گروه بین الملل: چهار روز تا انتخابات ریاست جمهوری در امریکا باقی مانده است و بالغ بر ۸۵ میلیون امریکایی تاکنون در انتخابات شرکت کرده اند. در بسیاری از ایالتهای امریکا رای گیری زودهنگام پایان یافته است و قوانین مربوط به شمارش آرا یا آخرین تاریخ های ارسال آرای پستی اعلام شده است. استقبال زیاد مردم برای حضور در انتخابات امریکا به خصوص حضور گسترده جوانان و سالمندان باعث شده است تا سال ۲۰۲۰ به عنوان سالی خاص در تاریخ انتخابات امریکا ثبت شود.

 البته خبرهایی در مورد آتش گرفتن شماری از صندوق های رای در امریکا یا دزدیده شدن هزاران رای پستی منتشر شده است که نشان می دهد این انتخابات با چالشهای زیادی روبرو خواهد بود. ولی همچنان هر دو کاندیدا به رای مردم برای پیروزی نیاز دارند. بررسی ها نشان داده است جو بایدن کاندیدای حزب دموکرات در آرای عمومی کشور شانس بیشتری دارد و بسیاری از مراکز مطالعاتی شانس پیروزی او را بالغ بر ۸۸ درصد می دانند. اما باید در نظر داشت که تنها آرای مردمی در انتخابات امریکا تاثیر ندارد بلکه آرای الکترال تاثیرگذار هستند. برای اینکه یک کاندیدا بتواند بیشترین شمار آرای الکترال را به خود اختصاص دهد باید بتواند در ایالتهای کلیدی امریکا رای بیاورد.

 در انتخابات ۲۰۲۰ میلادی هشت ایالت امریکا از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. شش ایالت از این هشت ایالت در سال ۲۰۱۶ به ترامپ رای دادند و زمینه را برای پیروزی او فراهم کرده اند در حالیکه در سال ۲۰۱۲ آرای آنها به باراک اوباما اختصاص داشته است. آریزونا و کارولینای شمالی دو ایالت دیگری هستند که در سال جاری از اهمیت بالایی برخوردار هستند و دلیل آن هم تغییر دیدگاه مردم در انتخابات مختلف است. گاردین در شماره اخیر خود به بررسی شانس پیروزی کاندیداها در این ایالتهای کلیدی پرداخته است و دیدگاه رای دهندگان طی ۱۴ روز منتهی به ۲۹ اکتبر را مبنای تهیه این گزارش قرار داد.

در برخی ایالتها نمی توان به طور قطع در مورد انتخاب مردم نظر داد
یکی از این ایالتها فلوریدا است که در اغلب انتخابات ها طرفدار حزب جمهوری خواهان بودند. اما مطالعات نشان داده است در انتخابات سال جاری ترامپ شانس کمتری نسبت به بایدن دارد. ۴۶.۷ درصد از مردم اعلام کرده اند به ترامپ رای خواهند داد در حالیکه ۴۸.۶ درصد از مردم خبر از حمایت خود از بایدن داده اند. فاصله طرفداران این دو کاندیدا در ایالت فلوریدا برابر با ۱.۹۹ درصد است ولی از آنجا که این فاصله بسیار کم است نمی توان با اطمینان در مورد پیروزی بایدن در این ایالت کلیدی امریکا صحبت کرد. این ایالت ۲۹ رای الکترال دارد.

درایالت آیوا ۴۶.۸ درصد مردم اعلام کرده اند به ترامپ رای خواهند داد در حالیکه ۴۷.۸ درصد از حمایت خود از بایدن در این انتخابات خبر داده اند. در این ایالت که دارای ۶ رای الکترال است، احتمال پیروزی بایدن نسبت به ترامپ تنها یک درصد بیشتر است و این احتمال اندک باعث می شود تا نتوانیم با اطمینان در مورد این پیروزی صحبت کنیم. در اوهایو هم شانس ترامپ ۰.۸ درصد بیش از بایدن است که بازهم اختلاف بسیار کم است. اوهایو ۱۸ رای الکترال دارد.

در اکثر ایالتها شانس بایدن بیشتر از ترامپ است
اما در ایالت پنسیلوانیا با ۲۰ رای الکترال بایدن ۵.۷ درصد جلوتر از ترامپ است و مردم این ایالت در سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۶ همواره طرفدار حزب دموکرات بودند ولی در سال ۲۰۱۶ دونالد ترامپ توانست آرای الکترال این ایالت را به خود اختصاص دهد. در میشیگان با ۱۶ رای الکترال فاصله دو کاندیدا بیشتر از پنسیلوانیا است. هم اکنون ۵۰.۶ درصد از مردم اعلام کرده اند به بایدن رای خواهند داد در حالیکه ۴۳.۳ درصد خبر از طرفداری خود از ترامپ داده اند. یعنی بایدن ۷.۳ درصد جلوتر از ترامپ است و این فاصله را می توان فاصله ای بسیار مطمئن برای کاندیدایی دانست که در رقابتهای انتخاباتی قرار دارد. این ایالت هم همواره به دموکراتها رای داده است ولی در سال ۲۰۱۶ ترامپ توانست آرای آنها را به دست بیاورد.

 کارولینای شمالی ۱۵ رای الکترال و آریزونا ۱۱ رای الکترال دارد و شانس بایدن در این دو ایالت به ترتیب ۲.۱ درصد و ۳.۶ درصد بیش از ترامپ است که این فاصله را نمی توان یک فاصله مطمئن برای پیروزی دانست و به همین دلیل است که در این هفته اخر رقابتهای انتخاباتی دو کاندیدا بخش زیادی از سخنرانی های خود را در این دو ایالت انجام داده اند. کارولینای شمالی یک ایالت جمهوری خواه است و از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۶ همواره به کاندیداهای جمهوری خواه رای داده اند. تنها در سال ۲۰۰۸ این ایالت به دموکراتها رای داد. اما آریزونا از سال ۲۰۰۴ همواره به کاندیداهای جمهوری خواه رای داده است و هیچ گاه کاندیداهای دموکرات طرفداری در این ایالت نداشتند.

آخرین ایالت کلیدی ویسکانسین است که ۱۰ رای الکترال دارد و در این ایالت ۵۱.۳ درصد مردم طرفدار بایدن و ۴۳.۶ درصد از مردم حامی ترامپ هستند. در این ایالت شانس پیروزی بایدن ۷.۷ درصد بیش از ترامپ است. ویسکانسین همواره یک ایالت دموکرات بوده اند و تنها در سال ۲۰۱۶ ترامپ توانست آرای الکترال این ایالت را به دست آورد.

کد خبر: ۵۰٬۸۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha