۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۸
«معامله جدید سبز» بایدن به چه معناست؟/ دوران برتری نفت پایان می‌یابد
فارن پالیسی گزارش داد:

«معامله جدید سبز» بایدن به چه معناست؟/ دوران برتری نفت پایان می‌یابد

گرایش جو بایدن، نامزد دموکرات ریاست جمهوری امریکا در ایجاد یک «معامله جدید سبز»، پایان بخش دوره انرژی تحت سلطه نفت است که همین امر موجب روند نزولی قیمت های نفت می شود و دنیای انرژی را متحول می کند.

بازار؛ گروه بین الملل: دونالد ترامپ در ماه مه ۲۰۱۶، زمانی که هنوز بعید بود در رقابت های ریاست جمهوری آن سال شرکت کند، سلطه انرژی را هدف سیاست استراتژیک برای ایالات متحده اعلام کرد.

چند ماه بعد، سه مقام برجسته ترامپ، از جمله وزیر انرژی سابق ریک پری، این مفهوم را فارغ از آشفتگی ژئوپلیتیک سایر کشورهایی که به دنبال استفاده از انرژی به عنوان یک سلاح اقتصادی هستند، تعریف کردند.

به محض ورود به کاخ سفید، ترامپ با حذف مقررات زیست محیطی، برای حذف قوانینی که تولید داخلی را خفه کرده بود، با حذف زمین های فدرال و مناطق فراساحلی برای حفاری، یک کارزار مقررات زدایی را آغاز کرد.

در دسامبر ۲۰۱۷، چند ماه پس از اعلام خروج آمریکا از توافقنامه آب و هوایی پاریس، رئیس جمهور از طریق سند استراتژی امنیت ملی خود روشن ساخت که تسلط انرژی با مبارزه با گرم شدن کره زمین منطبق نیست و تمرکز ایالات متحده در عوض متمرکز بر مقابله با یک برنامه انرژی ضد رشد است که به ضرر منافع اقتصادی و امنیت انرژی ایالات متحده است.

اکنون، در صورت انتخاب مجدد، ترامپ همچنان یک مزیت برای صنعت نفت داخلی خواهد بود. وی با حفظ برخی از نفوذها بر اوپک پلاس و از طریق ارتباطات مستحکم خود با عربستان سعودی برای جلوگیری از کاهش قیمت ها از یک حد مشخص، به تلاش های نظارتی که اولین دوره ریاست جمهوری وی بود، ادامه خواهد داد.

در مقابل، دولتی به سرپرستی معاون رئیس جمهور سابق، جو بایدن، به عنوان رقیب دموکراتیک ترامپ، تقویت سرمایه گذاری های سبز، تنظیم مجدد صنعت نفت شیل و پیوستن مجدد به معاهده پاریس، تغییرات آب و هوایی و محیط زیست را در مرکز برنامه سیاست خود قرار خواهد داد.

در صورت پیروزی، بایدن تقویت سرمایه گذاری های سبز، تنظیم مجدد صنعت نفت شیل و پیوستن مجدد به معاهده پاریس، تغییرات آب و هوایی و محیط زیست را در مرکز برنامه سیاست خود قرار خواهد داد

گرایش دولت بایدن در جهت ایجاد یک «معامله جدید سبز» احتمالاً توسط سرمایه گذاران، به معنای این است که دوره انرژی تحت سلطه نفت پایان خواهد یافت و همین امر موجب روند نزولی قیمت های نفت شده و دنیای انرژی را متحول خواهد کرد.

رویکردهای گوناگون این دو نامزد نسبت به تغییر اقلیم نشان دهنده نگرش کاملاً متفاوت رای دهندگان جمهوری خواه و دموکرات نسبت به این موضوع است.

طبق یک نظرسنجی اخیر مرکز تحقیقاتی پیو، یک اتاق فکر آمریکایی غیر حزبی که در واشنگتن دی سی مستقر است، سهم آمریکایی هایی که معتقدند تغییرات آب و هوایی جهانی تهدید بزرگی برای رفاه ایالات متحده است از ۴۴ درصد در سال ۲۰۰۹ به ۶۰ درصد در سال ۲۰۱۹ رسیده است.

اما افزایش نگرانی در درجه اول از سوی دموکراتها دیده می شود. نظر جمهوری خواهان در مورد این موضوع تا حد زیادی بدون تغییر باقی مانده است. حدود ۹ نفر از هر ۱۰ دموکرات یعنی ۸۸ درصد در مقابل سه جمهوری خواه یعنی حدود ۳۱ درصد، تغییرات آب و هوایی را تهدیدی بزرگ برای کشور می دانند.

در حالی که افزایش نگرانی در درجه اول از سوی دموکراتها در رابطه با گرم شدن کره زمین و تغییرات آب و هوایی دیده می شود، جمهوری خواهان در مورد این موضوع تا حد زیادی نظر خاصی ندارند

 ترامپ در طی این سالها همواره گرم شدن کره زمین را انکار کرده و تولیدکنندگان نفت در حوزه های اصلی انرژی را برای ادامه اقداماتشان متقاعده نموده، در حالیکه در برابر فشار جامعه جهانی برای کنترل انتشار گازهای گلخانه ای و کربن مقاومت کرده است.

از آن جایی که رئیس جمهور، تغییر اقلیم را حقه ای گران قیمت خوانده است، موسسه بروکینگز در گزارش خود نوشت: از سال ۲۰۱۷ دولت ترامپ ۷۴ اقدام مقررات زدایی را اتخاذ کرده که موجب تضعیف حفاظت از محیط زیست شده است.

حتی در این صورت، همانطور که آخرین شماره چشم انداز اقتصاد جهانی صندوق بین المللی پول گزارش می دهد، از دهه ۱۹۸۰ هر دهه متوالی گرمتر از دهه گذشته است. سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ گرمترین دوره گزارش شده به طوری که که سال ۲۰۱۹ احتمالاً به عنوان دومین در کل گرمترین سالها ثبت شده است.

آخرین شماره چشم انداز اقتصاد جهانی صندوق بین المللی پول گزارش می دهد، از دهه ۱۹۸۰ هر دهه متوالی گرمتر از دهه گذشته است. سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ گرمترین دوره گزارش شده به طوریکه  سال ۲۰۱۹ احتمالاً به عنوان دومین در کل گرمترین سالها ثبت شده است

انصافاً، عدم تعهد ایالات متحده به کربن زدایی مربوط به قبل از ریاست جمهوری ترامپ است. بین  سالهای ۱۹۷۰ و ۲۰۰۸، سرانه انتشار کربن ایالات متحده به طور مداوم بیش از دو برابر بیشتر از اتحادیه اروپا بوده است.

فقط در دهه گذشته میزان انتشار به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، اما شکاف با اروپا همچنان زیاد است. در دوره دوم ترامپ که اگر وی در انتخابات پیروز شود، سلطه انرژی به عنوان یک اصل راهنما باقی بماند و  احتمالاً این شکاف افزایش خواهد یافت.

برای به حداکثر رساندن تولیدات داخلی، ترامپ به احتمال زیاد سعی می کند برنامه مقررات زدایی خود را به پایان برساند و حق بیش از حداقل استانداردهای زیست محیطی فدرال را در ایالات متحده محدود کند.

وی به تولید سوخت فسیلی داخلی، بیش از منابع تجدیدپذیر اولویت داده و مصوبات جدیدی را برای زیرساخت های صادرات گاز طبیعی مایع صادر خواهد کرد.

ترامپ به تولید سوخت فسیلی داخلی،  بیش از منابع تجدیدپذیر اولویت داده و مصوبات جدیدی را برای زیرساخت های صادرات گاز طبیعی مایع صادر خواهد کرد 

بر همین اساس، کنترل سنا توسط جمهوری خواهان برای پیشبرد این ابتکارات به ویژه در تأیید منصوبان اصلی سیاسی در آژانس های فدرال متولی اقدامات تنظیم مقررات، ضروری است.

در صورت پیروزی بایدن، «قرارداد جدید سبز» او که هدف آن رسیدن به انتشار خالص کربن صفر حداکثر تا سال ۲۰۵۰ در ایالات متحده است، نشانگر این مسئله است که تمام ابعاد ریاست جمهوری او فراتر از انرژی را شکل می دهد.

«قرارداد جدید سبز»، بسته پیشنهادی قانون ایالات متحده است که هدف آن رفع تغییرات آب و هوایی و نابرابری اقتصادی است. این قرارداد، مجموعه ای از اصلاحات اجتماعی و اقتصادی و پروژه های کارهای عمومی است که توسط رئیس جمهور فرنکلین روزولت در پاسخ به رکود بزرگ انجام شده است.

بایدن معتقد است که «قرارداد جدید سبز»، یک چارچوب اساسی برای پاسخگویی به چالش های آب و هوایی است که امریکا با آن روبرو است.

بر اساس گزارش جو بایدن دات کام، این نامزد حزب دموکرات اینگونه اظهار کرده که اگر بتوانیم تمام انرژی و استعدادهای خود و نوآوری های بی نظیر آمریکایی را مهار کنیم، می توانیم این تهدید را به فرصتی برای احیای مجدد بخش انرژی ایالات متحده و تقویت رشد اقتصادی تبدیل کنیم.

بایدن: اگر بتوانیم تمام انرژی و استعدادهای خود و نوآوری های بی نظیر آمریکایی را مهار کنیم، می توانیم این تهدید را به فرصتی برای احیای مجدد بخش انرژی ایالات متحده و تقویت رشد اقتصادی تبدیل کنیم

وی همچنین عقیده دارد که اگر صنایع جدیدی ایجاد شود که به تولید مجدد در امریکا نیرو بخشد، مشاغلی با کیفیت بالا برای طبقه متوسط در شهرها و شهرستان های ایالات متحده  فراهم خواهد شد.

در آن صورت، از نظر بایدن، آمریکا به سمت ابرقدرت انرژی پاک جهان سوق داده خواهد شد که در نتیجه فناوری انرژی پاک به سراسر جهان صادر خواهد شد.

رسیدن به اقتصاد ۱۰۰ درصدی انرژی پاک نه تنها یک الزام است، بلکه یک فرصت است. از نظر بایدن، نه تنها برای همه انسانهای امروز، بلکه برای آیندگان باید یک آینده انرژی پاک را کاملاً اتخاذ کرد تا فردای آن ها،  سالم تر، ایمن تر و عادلانه تر شود.

در صورت شکست ترامپ در انتخابات چند روز اینده که شمارش معکوس آن آغاز شده است، بایدن به عنوان رئیس جمهور، با اطمینان از دستیابی ایالات متحده به اقتصاد ۱۰۰ درصدی انرژی پاک و رساندن آمریکا به سطح صفر انتشار خالص کربن حداکثر تا سال ۲۰۵۰ ، جهان را به سمت رسیدگی به وضعیت اضطراری آب و هوا هدایت می کند و از طریق مثال به عنوان مثال رهبری می کند.

در جبهه مالی، بایدن قول داده است ۱.۷ تریلیون دلار در پروژه هایی با هدف کربن زدایی از اقتصاد ایالات متحده سرمایه گذاری کند.  به ویژه، وی خواستار سرمایه گذاری گسترده در ظرفیت انرژی خورشیدی و بادی در جهت بهبود بهره وری انرژی و تحمیل استانداردهای برق پاک شده است.

بایدن خواستار سرمایه گذاری گسترده در ظرفیت انرژی خورشیدی و بادی در جهت بهبود بهره وری انرژی و تحمیل استانداردهای برق پاک شده است

وی قول داده است که دومین انقلاب بزرگ راه آهن را به راه بیندازد و در قطارهای سریع السیر سرمایه گذاری کند و قطارها را به عنوان جایگزینی بهتر برای کامیون ها در زمان حمل و نقل کالا قرار دهد.

علاوه بر این، بایدن قول داده است که صدور مجوزهای جدید حفاری را در زمین های فدرال و در آبهای فدرال ممنوع کند.

مبارزه با تغییرات آب و هوایی نیز به احتمال زیاد به یک جزء جدایی ناپذیر در سیاست خارجی بایدن تبدیل خواهد شد. وی متعهد شده که مجددا به توافقنامه پاریس بپیوندد و قول می دهد که به کشورهایی مانند چین اجازه نخواهد داد با تبدیل شدن به اقتصاد مقصد برای آلوده کنندگان، سیستم را به بازی بگیرند.

در این میان، اجرای اقداماتی مانند تعرفه های کربن با هدف تقویت رقابت جهانی شرکت های آمریکایی و تشویق بقیه جهان برای انتقال به منابع انرژی پاک تر انجام می شود.

 رقیب دونالد ترامپ در انتخابات پیش رو، همچنین خواستار ممنوعیت یارانه های سوخت های فسیلی در سراسر جهان و ایجاد صادرات انرژی های پاک و طرح های سرمایه گذاری اقلیمی برای گسترش بهترین روش ها و فن آوری ها در سراسر جهان شده است.

کد خبر: ۵۰٬۸۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha