۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷
اروپا حامی انتخاب بایدن در انتخابات است
۴ روز تا انتخابات امریکا؛

اروپا حامی انتخاب بایدن در انتخابات است

در این روزهای پایانی رقابتهای انتخاباتی در امریکا، گزارشها از مشارکت بالغ بر ۸۰ میلیون امریکایی تا کنون خبر داده اند و انتظار می رود امسال رکوردی تازه از نظر شمار شرکت کنندگان در انتخابات امریکا ثبت شود.

بازار؛ گروه بین الملل: چهار روز تا انتخابات ریاست جمهوری در امریکا باقی مانده است و بالغ بر ۸۰ میلیون نفر در امریکا در رای گیری زودهنگام شرکت کرده اند و نظرسنجی ها نشان می دهد که تا کنون بایدن شانس بالاتری نسبت به ترامپ دارد.

سی ان بی سی نوشت: «شمار افرادی که تا کنون در انتخابات امریکا شرکت کرده اند معادل ۵۷ درصد کل افرادی است که در انتخابات سال ۲۰۱۶ شرکت کرده بودند و انتظار می رود در سال جاری بالغ بر ۶۷ درصد از افراد واجد شرایط در انتخابات امریکا شرکت کنند. در انتخابات سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۱۳۸ میلیون نفر در انتخابات شرکت کرده بودند و انتظار می رود در سال جاری بیش از ۱۵۵ میلیون نفر در انتخابات شرکت کنند.»

 مساله دیگر تاکیدهای پی در پی ترامپ مبنی بر پیروزی در انتخابات در صورت عدم تقلب در پروسه رای گیری و شمردن آرا است. او اخیرا مصاحبه ای با سی ان ان انجام داد و اعلام کرد از نظر قانونی برای اطلاع یافتن از نتیجه آرا نمی توان چندین روز بعد از سوم نوامبر منتظر بود. اما این رسانه به نقل از مقامات قضایی این کشور گفت که در قانون انتخابات امکان شمارش آرا تا چندین روز بعد از انتخابات وجود دارد.

سی ان ان نوشت: «طبق قانون این امکان وجود دارد که تا انتهای ماه نوامبر برای شمارش آرا و مشخص شدن رییس جمهوری بعدی آمریکا صبر کرد.» وی در مورد احتمال شکایت ترامپ به دادگاه در صورت پیروزی بایدن گفت: «این اولین باری نخواهد بود که در امریکا، یکی از کاندیداها در مورد نتیجه آرا اعتراض می کند، در سال ۲۰۰۰ میلادی زمانی که انتخابات بین جورج بوش و ال گور برگزار شده بود و بوش پیروز انتخابات بود، ال گور به دادگاه شکایت کرد و رسیدن به نتیجه نهایی توسط دادگاه و ابررسی اعتراضات تا روز ۱۲ دسامبر طول کشید. دادگاه جورج بوش یعنی فردی که توسط مردم در انتخابات رای آورده بود را پیروز انتخابات معرفی کرد و ال گور مجبور شد تا رای دادگاه و رای مردم را بپذیرد.»

اروپا هم حامی بایدن است
اما در این روزها که به روز تصمیم گیری امریکا نزدیک می شویم، سی ان بی سی گزارشی در مورد حمایت مقامات دولتی اروپا از بایدن منتشر کرد. این رسانه امریکایی به نقل از یک مقام رسمی اروپا که نامش ذکر نشده است نوشت: «بایدن می تواند رییس جمهور مناسب تری برای امریکا باشد و همکاری اروپا با امریکا برای حل مسایل جهانی در صورت انتخاب بایدن توسعه بیشتری پیدا می کند.»

این رسانه به نقل از این مقام دولتی اروپا نوشت: «قبل از انتخاب ترامپ در امریکا، اروپا همکاریهای زیاد و گسترده ای با امریکا داشت و می تواند در مدیریت مسایل جهانی نقشی اثر گذار ایفا کند. این روابط مناسب در تمامی دوره های ریاست جمهوری از جمله اوباما، بوش و کلینتون وجود داشته است ولی در جریان ریاست جمهوری ترامپ این روابط تیره شد و امریکا با هیچ از سیاستهای مناسب برای هدایت دنیابا اروپا همراهی نکرد. نقطه اوج این عدم همکاری را می توان در خارج شدن ترامپ از توافق هسته ای ایران  دانست. توافقی که غرب برای حصول آن بالغ بر ۱۲ سال زمان صرف کرد و می توان از آن به عنوان یکی از بزرگترین موفقیتهای دیپلماتیک دنیا نام برد.»

اروپا به امید همکاری نزدیک تر با امریکا است
هولگر اشمیدینگ، اقتصاددان ارشد موسسه برنبرگ به فایننشال تایمز گفت: «برای اروپا مهمترین مساله است که آیا دنیا بعد از انتخاب رییس جمهوری تازه در امریکا می تواند به سمت سیاستهای خارجی آرام تر و مناسب تر برای جهان پیش برود یا خیر. این سیاستها در دنیای پسا کرونا اهمیت زیادی دارد زیرا تمامی دنیا با چالش روبرو است و همکاری گسترده جهانی برای گذر از این سالهای بحران امری با اهمیت است. از نظر اروپا  انتخاب بایدن به عنوان رییس جمهوری امریکا می تواند گزینه بهتری باشد.»

وی ادامه داد: «البته نمی توان انتظار داشت موج آبی در امریکا به معنای انتخاب جو بایدن به عنوان رییس جمهوری و به دست آوردن اکثریت آرا در سنا و کنگره امریکا  توسط حزب دموکرات باعث تغییر ۱۸۰ درجه ای روابط و سیاستهای امریکا شود ولی می تواند زمینه را برای همکاری نزدیک تر با دنیا فراهم کند.»

در این روزهای پایانی رقابتهای انتخاباتی در اغلب ایالتهای کلیدی در امریکا مانند پنسیلوانیا، فلوریدا و ویسکانسین بایدن پیشتاز است و در نظر سنجی های مردمی در سطح ملی هم شانس پیروزی بایدن بیشتر از ترامپ است. از طرف دیگر سطح محبوبیت و تایید سیاستهای ترامپ توسط مردم به پایین ترین سطح در تاریخ امریکا رسیده است و این مساله  شانس این کاندیدای ۷۴ ساله حزب جمهوری خواه را به کمترین سطح ممکن رسانده است.

کد خبر: ۵۰٬۷۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha