۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۱
قیمت گوشت و واکنش نهادهای ذی‌ربط؛ کسی گرانی را گردن نمی‌گیرد
گزارش بازار از تهران؛

قیمت گوشت و واکنش نهادهای ذی‌ربط؛ کسی گرانی را گردن نمی‌گیرد

تهران- قیمت گوشت در حالی افزایش قابل توجهی در سطح استان تهران داشته که در نبود حمایت‌های دولتی از دامداران شاهد کاهش روز افزون تولید و عرضه دام زنده در کشور هستیم.

بازار؛ گروه استان‌ها: بازار در گزارشی که با عنوان « فشار قیمت نهاده و دلالی بر صنعت دام‌پروری؛ زیرساخت‌های تولید گوشت تهدید می‌شود » ،در تاریخ ۱۳ مهر، یعنی حدود یک ماه پیش منتشر کرد، نسبت به افزایش عجیب‌وغریب قیمت نهاده‌ها و نیز سایه دلالی بر بازار گوشت قرمز هشدار داد و در بخشی از این گزارش نوشت: « فروش نهاده‌های دامی باقیمت‌های بسیار بالا در بازار آزاد، واردات بی‌رویه گوشت قرمز و منجمد خارجی، وجود واسطه‌ها در بازار خریدوفروش گوشت و عدم‌حمایت مسئولان مرتبط سبب شده تا دامداران استان تهران و کشور ضربه‌های اقتصادی فراوانی دریافت کنند، تا جایی که بسیاری از آن‌ها باتحمل ضرر و خسارت دام خود را فروخته و از این کار دست کشیده‌اند. »

حال حاصل بی‌توجهی دولت به زیرساخت‌های دام‌پروری پس از گذشت تنها یک ماه مشهود شده و شاهد کمبود جدی گوشت قرمز داخلی در بازار و امتناع دام‌پروران از عرضه دام هستیم، اما بازهم باکمال تأسف مشاهده می‌کنیم، که مسئولان امر سعی در پاک کردن صورت‌مسئله و وارد آوردن فشار حاصل از سوء مدیریت به بازار و مردم هستیم و بازهم « افزایش قیمت محصول نهایی» به‌عنوان راهکار همیشگی و پایانی ارائه شد و چند روز قبل به‌طور رسمی قیمت گوشت در بازار بین ۳۰ الی ۴۰ درصد افزایش یافت.

۳۰ درصد قیمت حاصل دلال‌بازی است
یکی از کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان تهران درباره دلایل گرانی به خبرنگار بازار گفت: قاچاق دام از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت گوشت است، چراکه با توجه به افزایش اخیر قیمت ارزفروش دام زنده در کشورهای همسایه صرفه اقتصادی بیشتری برای دامدار داشت.

وی که خواست نامش فاش نشود، در پاسخ به این سؤال که « به نظر شما افزایش قیمت نهاده‌ها و دیگر هزینه‌ها نیست؟ » اضافه کرد: قطعاً هست، ما نمی‌گوییم، افزایش هزینه‌های تولید نداریم، اتفاقاً همین افزایش نهاده‌ها خسارت‌های فراوانی به تولید زده است، نهاده‌ها امروز با ارز نیمایی وارد می‌شوند و خوب اختلاف قیمت قابل‌توجهی با گذشته پیداکرده است و دامدار مجبور به افزایش قیمت محصول برای جبران هزینه‌ها است.

خروج دام از کشور و استان‌ها ممنوع است و نهادهای ذی‌ربط و نیروی انتظامی تمام تلاش خود را برای جلوگیری از خروج دام می‌کنند، چراکه این اقدام به وضعیت قیمت گوشت قرمز و تولید در کشور ضربه می‌زند

این کارشناس کشاورزی افزود: دلیل دیگر افزایش قیمت گوشت، دلالی‌های موجود در بازار است، متأسفانه تا دام خریداری‌شده به کشتارگاه رسیده و گوشت قرمز به دست مصرف‌کننده برسد، چند دست می‌چرخد و به‌جرئت می‌توان گفت حداقل ۳۰ درصد قیمت مصرف‌کننده ناشی از دلالی‌ها است.

وی در پاسخ به این سؤال که « چرا خروج دام از استان‌ها ممنوع نمی‌شود؟ » گفت: خروج دام از کشور و استان‌ها ممنوع است و نهادهای ذی‌ربط و نیروی انتظامی تمام تلاش خود را برای جلوگیری از خروج دام می‌کنند، چراکه این اقدام به وضعیت قیمت گوشت قرمز و تولید در کشور ضربه می‌زند.

واردات بیش از حمایت از تولید، برای دولت صرف دارد
یک فعال بازار گوشت نیز در گفتگو با خبرنگار بازار قیمت دام زنده گوسفندی در بازار تهران را کیلویی ۵۳ هزار تومان و دام زنده گاوی را کیلویی ۴۵ هزار تومان اعلام کرد و افزود: به نظر می‌رسد، با توزیع گوشت منجمد در بازار و همچنین ممانعت از خروج دام زنده از کشور شاهد کاهش قیمت گوشت طی روزهای آتی باشیم.

محمودی علیانی افزایش قیمت نهاده‌های دامی جو، ذرت و سویا را سبب افزایش هزینه تولید و قیمت تمام‌شده دام زنده دانست و گفت: متأسفانه کسی برای کاهش قیمت دام به فکر کاهش قیمت نهاده‌ها نیست و همه می‌گویند، راه‌حل جلوگیری از قاچاق دام و نیز افزایش عرضه است، درحالی‌که این اقدامات موقتی و سرکوبگرانه است و درواقع با این اقدامات در حال واردکردن فشار ناشی از بازار بر دامدار و فعالان این حوزه هستیم.

وی گفت: کسی نمی‌گوید، باید پرورش دام برای دامدار که زحمت می‌کشد، سود داشته باشد، پس قیمت نهاده‌ها را کاهش دهیم، تا هم دامدار سود ببرد و هم مصرف‌کننده گران نخرد، همه می‌گویند عرضه را افزایش دهیم، خوب با افزایش عرضه درواقع دامدار را مجبور کرده‌ایم با ضرر، یا سود کم و یا بدون سود و از روی اجبار بازار دام خود را به فروش برساند.

این فعال بازار گوشت بابیان این‌که گوشت منجمد برزیلی کیلویی یک دلار و ۱۰ سنت در بندرها به دولت تحویل داده می‌شود، گفت: این یعنی حدود کیلویی ۳۱ الی ۳۳ هزار تومان و همین گوشت حدوداً کیلویی ۵۵ هزار تومان به دست مردم می‌رسد، خوب به نظر شما دولت به این اقدام که برایش سود دارد، بیشتر تمایل دارد، یا اینکه هزینه کرده و نهاده‌ها را باقیمت ارز ترجیحی وارد کند، خوب معلوم است، واردات گوشت منجمد هم‌سود دارد و هم ژست کنترل بازار به همراه دارد و گزینه انتخابی خواهد بود و کسی به فکر تخریب زیرساخت‌های تولید دام در کشور هم نیست.

گوشت گوساله باقیمت کیلویی ۱۰۰ هزار تومان به دست مصرف‌کننده برسد
رئیس کانون انجمن صنفی گاوداران ایران نیز بر تأثیر عامل دلالی بر قیمت گوشت تأکید کرد و به خبرنگار بازار گفت: برخی افزایش قیمت ارز و برداشتن ارز ترجیحی از واردات نهاده‌ها را عامل گرانی قیمت گوشت می‌دانند، که تا حدود زیادی این حرف درست است، اما حتی اگر با دلار آزاد نهاده تأمین کنیم، نیز نباید گوشت باقیمت بیشتر از کیلویی ۱۱۶ هزار تومان به دست مصرف‌کننده برسد، حال عامل این گرانی‌ها چیست، چیزی جز دلالی و واسطه بازی در بازار دلیل گرانی بی‌حساب گوشت نیست.

برخی افزایش قیمت ارز و برداشتن ارز ترجیحی از واردات نهاده‌ها را عامل گرانی قیمت گوشت می‌دانند، که تا حدود زیادی این حرف درست است، اما حتی اگر با دلار آزاد نهاده تأمین کنیم، نیز نباید گوشت باقیمت بیشتر از کیلویی ۱۱۶ هزار تومان به دست مصرف‌کننده برسد، حال عامل این گرانی‌ها چیست، چیزی جز دلالی و واسطه بازی در بازار دلیل گرانی بی‌حساب گوشت نیست

احمد مقدسی البته ضمن انتقاد از عدم‌حمایت از دامداران داخلی گفت: ما توانایی تأمین گوشت داخل و حتی صادرات راداریم، قیمت میانگین دام سنگین در بازار کیلویی ۳۸ هزار تومان است و پس از کشتار نهایتاً این قیمت باید کمتر از سه برابر یعنی حدود ۱۰۰ هزار تومان بشود، ولی می‌بینیم، که قیمت گوشت دام سنگین ۲۰ الی ۴۰ هزار تومان گران‌تر یعنی کیلویی ۱۲۰ الی ۱۴۰ هزار تومان به مصرف‌کننده می‌رسد و باید این میزان افزایش قیمت را در دلالی‌ها جستجو کرد.

خط‌ ونشان تعزیرات حکومتی برای گران‌فروشان گوشت
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران نیز که با خبرنگار بازار گفتگو می‌کرد، از برخورد جدی تعزیرات در استان تهران با متخلفان و گران‌فروشان خبر داد و افزود: قطعاً همکاران من در تعزیرات حکومتی به‌محض اطلاع از گران‌فروشی، چه در خرده‌فروشی‌ها و چه در عمده‌فروشی‌ها وارد عمل شده و برخورد می‌کنند.

محمدعلی اسفنانی در پاسخ به این سؤال که « تعریف گران‌فروشی چه قیمتی است؟ » گفت: قیمت اعلام‌شده توسط سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان برای ما مبنای قیمتی است و عرضه بیش از آن گران‌فروشی محسوب می‌شود.

وی بابیان این‌که شاهد کاهش تولید گوشت قرمز سبک و سنگین در کشور طی یکی دو سال گذشته بوده‌ایم، گفت: همین کاهش تولید به کاهش عرضه و افزایش قیمت منجر می‌شود، اما علی‌رغم این کاهش تولید به‌جرئت می‌توان گفت، در استان تهران به میزان موردنیاز دام و گوشت قرمز موجود است و مشکلی در تأمین این محصول نیست.

آنچه از میان سخنان تولیدکننده‌ها، مسئولین، فعالان بازار و کارشناسان مشخص است، آن است، که برای زدودن التهاب از بازار گوشت قرمز می‌بایست، اولاً ارز ترجیحی و حمایتی به نهاده‌های دامی تخصیص یابد، شرایط عرضه مستقیم کالا از تولیدکننده به مصرف‌کننده فراهم‌شده و واسطه‌ها از بازار حذف شوند، جلوی قاچاق دام زنده به خارج از کشور به‌طورجدی تر گرفته شود، تا زمان نگذشته و دیر نشده باسیاست‌های حمایتی در تولیدکننده‌ها ایجاد انگیزه شود و از سویی با گران‌فروشی در مراکز خرده و عمده‌فروشی برخورد شود.

کد خبر: ۵۰٬۷۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
      0 0
      دامدار بدبخت شد خدا خونه تونو نابود کنه