۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۲
توقف صدور بخشنامه های خلق الساعه در وزارت صمت
وزیر صمت عنوان کرد

توقف صدور بخشنامه های خلق الساعه در وزارت صمت

رزم حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت از توقف صدور بخشنامه های خلق الساعه در این وزارتخانه خبر داد.

به گزارش بازار، علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه دیدار با معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در جمع خبرنگاران افزود: ظرفیت داخل کشور برای جهش تولید مهیاست اما در این باره وزارت صمت باید بروکراسی نحس اداری، قوانین مزاحم و بخشنامه های شبانه را متوقف کند که البته ما در چهار هفته اخیر هیچ بخشنامه ای صادر نکردیم که اخلالی در اقتصاد کشور ایجاد کند و یا شرکت هایی متضرر شوند.

وی اضافه کرد: بنا داریم این حرکت را با درایت و هم اندیشی با تشکل های بخش خصوصی، مجلس و دولت همراه کنیم. سیاست جدید واردات در مقابل صادرات ابلاغ می شودوزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در چند روز آینده رئیس جمهور سیاست جدید واردات در مقابل صادرات را ابلاغ خواهند کرد که براساس آن صادرکنندگان می توانند براساس اولویت بندی وزارت صمت، محصولاتی مانند مواد اولیه کارخانجات و کالاهای ضروری را وارد و رفع تعهد ارزی کنند.

رزم حسینی با بیان این که هم اکنون صادرکنندگانی با تعهد ارزی از سال ۹۸ وجود دارند افزود: فکر می کنم با اجرایی شدن سیاست واردات در مقابل صادرات، در شش ماهه دوم امسال صادرات کشور افزایش یابد و مواد اولیه کارخانجات و کالاهای ضروری بیشتری وارد شود ضمن اینکه تولید کالاهای داخلی نیز افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به این که سیاست وزارت صمت، فراوانی عرضه کالاست گفت: اگر عرضه افزایش یابد قیمت ها هم کاهش می یابد ضمن این که سیاست دیگر ما تشدید نظارت بر بازار کالاهایی است که مشمول قیمت گذاری و نظارت هستند از این رو از شنبه آینده نظارت بر بنکداران، عمده فروشان و انبارداران را با همکاری سازمان تعزیرات حکومتی به صورت هوشمند تشدید خواهیم کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: ما دنبال مقابله با گرانفروشی هستیم زیرا به دلیل شرایط به وجود آمده در کشور از جمله افزایش نرخ ارز، نوسانات قیمتی را در بازار داریم بنابراین سعی می کنیم با همه ابزارهای در اختیار با گرانفروشی مقابله کنیم، از جمله در فولاد تصمیمی اتخاذ کردیم تا همه محصولات این حوزه در بورس عرضه شود که با این تمهیدات و با استفاده از ابزارهای مالی و مدیریتی امیدواریم قیمت ها در بازار به حد نسبی کاهش یابد.

توزیع ۷۹ هزار تن روغن خام در بازار
رزم حسینی گفت: برای رفع دغدغه ها در بازار روغن، در چند روز گذشته ۷۹ هزار تن روغن خام را توزیع کردیم که البته علت وقفه به وجود آمده در این بازار ناشی از رصد نکردن یک شرکت از موجودی انبار خود بود که در چند روز اخیر روغن خام را به آن ها را تحویل دادیم و تولید آن ها راه افتاد از این رو هیچ نگرانی درباره روغن نداریم.

وی با بیان این که هنوز درباره تغییر قیمت روغن تصمیمی در ستاد تنظیم بازار نگرفتیم افزود: از بابت تامین و توزیع روغن هیچ گونه نگرانی نداریم زیرا کشتی های حامل روغن خام نیز در مسیر ورود به بنادر کشور است.

وزیر صمت، همچنین درباره تغییر قیمت مرغ در بازار گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین نهاده های دامی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار می گیرد ضمن این که شبکه توزیع تا مصرف کننده نهایی این محصول نیز در اختیار این وزارتخانه است و ما در ستاد تنظیم بازار براساس شاخص های اعلامی وزارت جهاد کشاورزی و مشورت با تشکل ها برای قیمت ها تصمیم گیری می کنیم که امیدواریم با افزایش عرضه نهاده های دامی در کشور، ثبات نسبی در قیمت مرغ ایجاد شود.

آغاز راهکارهای افزایش تولید خودرو
رزم حسینی با اشاره به این که برای افزایش تولید خودرو راهکارهایی داریم از آغاز و اجرایی شدن این راهکارها خبر داد. وی با بیان این که سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) متولی صنعت خودرو و قطعه سازی کشور است گفت: این سازمان هم در حوزه افزایش تولید و هم وارد کردن رقبای جدید به صنعت خودرو اقداماتی را آغاز کرده که امیدواریم با این اقدامات قیمت خودرو در بازار متعادل شود.

وزیر صمت افزود: به دلیل این که دو شرکت دولتی، انحصار خودرو را در بعضی از محصولات در اختیار خود دارند شورای رقابت براساس قانون مدعی است که باید محصولات انحصاری را قیمت گذاری کند، البته قیمت اعلامی شورای رقابت با قیمت تمام شده خودروسازان و قیمت بازار متفاوت است.

رزم حسینی افزود: براساس قانون در حال مذاکره با شورای رقابت هستیم تا قیمتی تعیین شود که هم مصرف کننده زیان نکند و هم افزایش تولید صورت گیرد.

وی گفت: متاسفانه در حوزه صنعت خودرو عقب افتادگی داریم و نتوانستیم به طور شایسته در ساخت داخل اقدام کنیم و نتیجه آن هم در تحریم ها مشخص شد این که صنعت خودرو چقدر وابستگی ارزی دارد زیرا به محضی که پایه ارزی کشور تغییر می کند قیمت محصول نهایی مانند خودرو چند برابر افزایش می یابد.

وزیر صمت افزود: بنابراین وارد کردن شرکت های رقیب برای شرکت های دولتی در صنعت خودروسازی کیفیت و رقابت را در بازار خودرو افزایش خواهد داد ضمن این که باید گام به گام انحصار را در صنعت خودرو بشکنیم تا با امکانی که از این مسیر ایجاد می شود مصرف کنندگان از خودروهای مناسب با قیمت مناسب برخوردار شوند.

رزم حسینی با بیان این که ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی و ۳۸ درصد اشتغال کشور در زیرمجموعه های وزارت صمت خلاصه شده است گفت: این موضوع نشان می دهد که ظرفیت بسیار خوبی در وزارت صمت برای پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان وجود دارد از این رو در ریل گذاری جدید به گونه ای عمل می کنیم که از دل واحدهای تحقیق و توسعه و مهندسی شرکت های بزرگ و متوسط، شرکت های دانش بنیان به ویژه در حوزه قطعه سازی ایجاد شود.

وی ادامه داد: اگر همکاری مشترک با شرکت های دانش بنیان را در حوزه نهضت ساخت داخل، اجرایی و عملیاتی کنیم، افزایش تولید داخلی با کیفیت مناسب محقق خواهد شد به طور نمونه استفاده از این روش در صنعت لوازم خانگی موجب شد امسال تولید در این صنعت ۵۸ درصد افزایش یابد.

کد خبر: ۵۰٬۷۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha