۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۷
از ارتقای ظرفیت تصفیه آب و کنترل آب‌های رها شده تا جلوگیری از فرونشست زمین در پایتخت
در آیین افتتاح فاز نخست تصفیه خانه ششم تهران مطرح شد؛

از ارتقای ظرفیت تصفیه آب و کنترل آب‌های رها شده تا جلوگیری از فرونشست زمین در پایتخت

تهران- فاز نخست تصفیه خانه ششم تهران با حضور ویدئو کنفرانسی رییس جمهور برگزار و در این مراسم اهداف این پروژه که شامل ارتقای ظرفیت تصفیه آب و کنترل آب‌های رها شده تا جلوگیری از فرونشست زمین در پایتخت بود مطرح شد.

به گزارش خبرنگار بازار، پیش از ظهر پنج شنبه فاز نخست تصفیه خانه ششم تهران با چهار هزار و ۹۵۰ میلیارد ریال هزینه با حضور ویدئوکنفرانسی حسن روحانی، رییس جمهور افتتاح شد.

برای افتتاح ۵ پروژه آب و برق در تهران و هرمزگان ۳ هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان هزینه شده است
وزیر نیرو در این مراسم با بیان اینکه امروز افتتاح طرح‌های ملی آب و برق در استان‌های هرمزگان و تهران را داریم، اظهار داشت: چهار پروژه آب در تهران و یک پروژه برق در هرمزگان مورد افتتاح قرار گرفته که مجموعا سه هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان امروز پروژه آب و برق به بهره‌برداری می‌رسد.

رضا اردکانیان در خصوص وضعیت دسترسی پایتخت نشبنان به آب شرب گفت: در تهران از دهه های قبل دسترسی به آب شرب وجود داشته و اگر بخواهیم میزان این دسترسی را با کشورهای دیگر مقایسه کنیم می بینیم که وضعیت مطلوبی را شاهد هستیم چنانکه در قاهره ۴۰ درصد افراد فقط روزی چهار ساعت مردم می توانند به آب شرب دسترسی داشته باشند.

وزیر نیرو تامین آب شرب تهران از منابع آب‌های سطحی را بسیار مهم دانست و عنوان داشت: بیش از یک میلیارد مترمکعب آب شرب بهداشتی در سال در تهران مصرف می‌شود که ۷۵ درصد آن از منابع آب‌های سطحی و ۲۵ درصد دیگر از منابع آب زیر زمینی است و تمام تلاشمان این بوده که برداشت آب از منابع زیرزمینی کاهش یابد تا از پدیده فرونشست زمین جلوگیری به عمل آید.

 ۷۵ درصد آب تهران از سدهای پنج گانه تهران تامین می‌شود
معاون آب و آبفای وزارت نیرو نیز در این مراسم با بیان اینکه  ۷۵ درصد آب تهران از سدهای پنج گانه تهران تامین می‌شود، اظهار داشت: مشکلی در تامین آب تهران وجود ندارد و سد کرج کار تامین ۲۵ درصد آب تهران را بر عهده دارد که سال گذشته ۴۷۲ میلیون تامین آب شد و ۱۶۰ میلیون آن رهاسازی صورت گرفت و امسال ۲۶۰ میلیون مترمکعب به خاطر محدودیت ظرفیت رها سازی شده است.

قاسم تقی‌زاده خامسی عنوان داشت: هدف از ایجاد تونل و تصفیه‌خانه ششم ارتقای ظرفیت تصفیه آب و کنترل آب‌های بدون برنامه‌و رهاشده است که با افتتاح تصفیه‌خانه و رینگ سامانه آبرسانی تهران پنج منطقه تهران و شهر جدید پرند از بهترین آب بهره‌مند می‌شوند و مشکل کمبود آب و برداشت از چاه‌های آب حل می‌شود. 

وی گفت: با افتتاح تصفیه خانه ششم ۱۵۰  حلقه چاه زیرزمینی از مدار خارج شده که به کاهش فرونشست و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی کمک شایانی می‌کند. 

با رینگ آبرسانی شهر تهران در خشکسالی‌های احتمالی امکان انتقال آب از غرب به شرق را فراهم می کند
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور نیز در این مراسم با اشاره به اینکه اجرای طرح رینگ آبرسانی آب با کیفیت یکسان در اختیار مشترکان قرار می دهد، گفت: سامانه آبرسانی در شمال شرق و شرق ۴۰ کیلومتر طول دارد و هدف از اجرای سامانه آبرسانی به شرق تهران انتقال سه هزار لیتر بر ثانیه آب تصفیه‌شده از محل تصفیه‌خانه پنجم تهران به نواحی شمال‌شرق و شرق تهران و انتقال چهار هزار لیتر بر ثانیه آب خام از محل سد لار به تصفیه‌خانه سوم و چهارم در شرایط اضطراری است.

حمیدرضا جانباز با بیان اینکه فاز نخست تصفیه خانه ششم با ظرفیت هفت هزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه، تونل انتقال آب به طول ۳۰ کیلومتر از محل سد امیرکبیر، سه سامانه اصلی طرح بزرگ رینگ شبکه انتقال آب شرب شهر تهران با هزینه ۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده است افزود: سامانه آبرسانی به شهر جدید پرند از مخزن تلمبه‌خانه یافت‌آباد تا مخزن رضی آباد با هدف رفع محدودیت‌های تأمین آب در محدوده شهر جدید پرند و لزوم رفع کمبود و ارتقای کیفیت آب شرب در محدوده جنوب و جنوب‌غربی شهر و استان تهران صورت گرفته است.

کد خبر: ۵۰٬۶۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha