۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴
ظرفیت صادرات ۴ میلیون تن قیر در کشور
مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد

ظرفیت صادرات ۴ میلیون تن قیر در کشور

کیان‌پور، مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک وزارت راه و شهرسازی از امکان صادرات ۴ میلیون تن قیر در صورت افزایش تولید این فرآورده نفتی در پالایشگاه‌های کشور خبر داد.

به گزارش بازار، مجید کیان‌پور در مراسم آغازین دوازدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین ‌آلات با اعلام این خبر، بر ضرورت استفاده از آسفالت‌های ماستیکی و گسترش سیستم رده‌بندی عملکردی قیر در محورهای جاده‌ای تاکید کرد.

وی با بیان اینکه سالانه ۱۴۰ میلیون تن قیر در دنیا تولید می‌شود، گفت: از این میزان، ۱۰۰ میلیون تن در خود کشورها تولید و مصرف می‌شود و ۴۰ میلیون تن نیز توسط کشورهای مختلف وارد می‌ شود.

کیان پور با بیان اینکه ایران، هفتمین تولید کننده و چهارمین صادرکننده قیر در دنیاست، افزود: می‌توانیم علاوه بر تامین نیاز داخلی، تا سه برابر ظرفیت داخل را به‌ ‌عنوان ظرفیت صادراتی تولید کنیم.

کیان پور اضافه کرد: هم‌اکنون ۶ میلیون تن قیر در کشور تولید می‌شود که می‌توانیم این میزان را تا ۹ میلیون تن افزایش دهیم و بر این اساس، ظرفیت صادرات چهار میلیون تن قیر را خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه قیرهای تولیدی در حوزه کشورهای خلیج‌ ‌فارس تا مدت‌ها بر اساس درجه نفوذ، رده ‌بندی می‌شد، یکی از اساسی‌ ‌ترین اتفاقاتی که در این حوزه انجام شده است را روی کار آمدن رده‌بندی جدید انتخاب قیر بر اساس طبقه‌ بندی عملکردی (Performance Griding) دانست که نسبت ‌به سیستم‌ های قبل، دقیق‌تر عمل می‌کند و گفت: این کار از سال ۹۰ در کشور مورد توجه قرار گرفت و اکنون ضروری است که این روش در کشور مورد توجه قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با تاکید بر ضرورت گسترش سیستم رده ‌بندی عملکردی در کشور و جایگزینی این سیستم با روش‌های قبلی در نشریه‌های ۲۳۴ و ۱۰۱ سازمان برنامه و بودجه افزود: با روی کار آمدن سیستم PG می‌توانیم، مباحثی نظیر، چسبندگی، سن، دما و ... را لحاظ و قیری متناسب با شرایط پروژه تولید و استفاده کنیم و به سمت جایگزینی پلاستیک‌ها با الاستومرها برویم.

وی همچنین مدنظر قرار دادن مشخصات فنی و شیمیایی قیر را از دیگر ضروریات این حوزه برشمرد و گفت: باید با لحاظ کردن روش‌ های نوین، آسفالت پلیمیری را توسعه دهیم و تلاش کنیم که این محصول نهایی، افزون بر صرفه اقتصادی از بهترین مشخصات فنی پیروی کند و کار را به یک سرانجام مناسب برساند.

کیان ‌پور در ادامه به تجربه دیگر کشورها اشاره کرد و افزود: دنیا در اجرای آسفالت‌های روکش و حفاظتی به ‌سمت استفاده از آسفالت ماستیکی سنگدانه‌ای یا SMA رفته است و ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم. مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، قیمت کنونی یک تن قیر در بازارهای جهانی را افزون بر ۳۳۰ دلار ذکر کرد و گفت: این ماده ارزشمند، حداقل ۱۶۰ نوع کاربرد در دنیا دارد و در صنایعی نظیر، رنگ‌سازی، نفت، پتروشیمی و ... استفاده می‌شود. بنابراین با توجه به اینکه ما چهارمین صادرکننده قیر فرآوری‌شده خالص در دنیا به شمار می‌رویم باید از دانش سایر بازیگران این حوزه استفاده کنیم و به سمتی برویم که طول عمر مفید روکش آسفالت راه‌های کشور افزایش به بیش از ۵ سال افزایش یابد.

گفتنی است؛ آسفالت ماستیکی سنگدانه‌ای (SMA)، جزو خانواده آسفالت ‌های داغ و روکشی باربر است که از خصوصیات مقاومتی مناسبی برخوردار است. این نوع از آسفالت، دارای استخوان ‌بندی درشت‌ ‌دانه، شامل سنگدانه، قیر، فیلر و الیاف است. این ترکیب روسازی دارای درصد درشتدانه بالا، فضاهای خالی کمتر و قیر بیشتری نسبت‌ به آسفالت‌ سنتی است.

کد خبر: ۵۰٬۶۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha