۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۲
اذعان نمایندگان مجلس به وضعیت نامناسب بازار فولاد؛ خام‌فروشی ویرانگر است
بازار گزارش می‌دهد؛

اذعان نمایندگان مجلس به وضعیت نامناسب بازار فولاد؛ خام‌فروشی ویرانگر است

اردبیل- نمایندگان مردم استان اردبیل در مجلس در ارتباط با وضعیت بازار اظهار می کنند که هم‌اکنون بسیاری از کارگاه‌های توسعه‌ای کشور به دلیل قیمت نامناسب در تعطیلی به سر می‌برند و یکی از دلایل مهم آن خام‌فروشی است.

بازار؛ گروه استان ها: سیمان و فولاد در حال حاضر به‌عنوان یکی از نیازهای مهم و اساسی برای اجرای پروژه‌های عمرانی است که باید به‌عنوان یک پیش‌نیاز در دسترس باشد و در این زمینه نظارت و برنامه‌ریزی‌های لازم برای جلوگیری از افزایش قیمت حائز اهمیت است.

دراین‌باره نمایندگان مردم استان اردبیل در مجلس در ارتباط با وضعیت بازار اظهار می دارند که هم‌اکنون بسیاری از کارگاه‌های توسعه‌ای کشور به دلیل قیمت نامناسب در تعطیلی به سر می‌برند و یکی از دلایل مهم آن خام‌فروشی است.

قیمت هر کیلوگرم فولاد نباید بیشتر از ۸ هزار تومان شود
علی نیکزاد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت بازار فولاد و سیمان اظهار داشت: متأسفانه علی‌رغم این‌که پیگیری‌های اساسی برای مدیریت قیمت سیمان و فولاد با وزارت پیشین   صمت انجام‌یافته اما همچنان قیمت نامناسب این دو مورد سبب شده است که بسیاری از کارگاه‌های توسعه‌ای در رکود و تعطیلی بمانند.

وی بیان کرد: در حال حاضر درحالی‌که قیمت هر کیلوگرم فولاد نباید بیشتر از ۸ هزار تومان شود اما متأسفانه از نرخ جهانی نیز تعیین قیمت فراتر رفته است و این مسئله مشکلات اساسی را در توسعه برنامه‌های زیرساختی کشور پدید خواهد آورد.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تولید ۳۰ میلیون تن فولاد در سطح کشور نیز بیان کرد: درحالی‌که نیاز داخلی ۱۵ میلیون تن است به همین منظور باید قیمت آن خیلی پایین‌تر از وضعیت کنونی می‌شد و با مدیریت و نظارت توانمند می‌توانستیم دست دلالان را از این اقدامات کوتاه کنیم.

نیکزاد بیان کرد: یکی از برنامه‌های اساسی مجلس حمایت از صادرات است اما درحالی‌که ۴۸ درصد از میزان صادرات کشور درزمینهٔ فولاد و سیمان کاهش‌یافته همچنان قیمت این دو مورد بسیار بالاست و این نشان از حضور دلالان در این میان است.

نیکزاد ادامه داد: برخورد با محتکران و سودجویان یک اولویت اساسی و مهم برای ما است و در این زمینه باید تدابیر اساسی و مناسبی اتخاذ شود تا بتوانیم وضعیت را به شرایط متعادل برسانیم و مشکلات موجود در این زمینه را به حداقل برسانیم.

بازار فولاد عملاً به حال خود رهاشده است
صدیف بدری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی دیگر نماینده مردم استان نیز دراین‌باره در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: بررسی بازار فولاد نشان از عدم ارائه طرح مناسب برای زنجیره تولید و عرضه سیمان و فولاد است که باعث شده است این دو محصول ارزشمند بدون هیچ طرحی در اختیار مردم قرار بگیرد.

وی بیان کرد: تولید و نیاز در حال حاضر باهم همخوانی ندارد و درحالی‌که تولید کشور دو برابر نیاز داخلی است برای ما جای سوال وجود دارد که چرا آمار امسال با کاهش صادرات این محصولات روبه‌رو است و ارزش‌افزوده پایینی در مقایسه با موارد مرتبط در این زمینه مشهود است.

بدری ادامه داد: اختلاف قیمت بین بورس و بازار حاشیه نیز از مواردی است که سبب به وجود اختلال در بازار و عرضه آن شده است و در این زمینه با مشکلاتی مواجه هستیم و با توجه به وضعیت موجود موضوعی که کاملاً محرز است این است که سود کلانی به جیب تولیدکنندگان انحصاری می‌رود.

وی با اشاره به این‌که بازار فولاد عملاً به حال خود رهاشده است بیان کرد: این مسئله مشخص است که به دلیل عدم شفافیت و برخی مشکلات در حال حاضر پای رانت‌خواری و مشکلات اساسی در این زمینه وجود دارد و باید نظارت‌های اساسی در حوزه قیمت‌گذاری مبنای کار باشد.

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: با توجه به این‌که فولاد و تولیدکنندگان این محصول اکثراً در بخش دولتی فعال هستند بنابراین نیاز است سود این محصول نیز به نفع و به جیب مردم برود تا نیازمندان در این زمینه بهره‌مندی‌های لازم را داشته باشند.

مجلس در تلاش است با همکاری وزارت صمت محصولات فولادی بدون واسطه به دست مصرف‌کننده واقعی برسد
سیدغنی نظری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز دراین‌باره اظهار کرد: با توجه به این‌که ۲۲ درصد سهم فولاد در بورس به فروش می‌رسد می‌توان با قطعیت گفت که نظارت‌ها در این زمینه بسیار ضعیف و نامناسب است.

وی با اشاره به این‌که قیمت در حال حاضر بسیار فرارتر از قیمت‌های عرف و مناسب است بیان کرد: اگر نظارت و بازرسی‌ها به این شکل به حال خود رها باشد بدون شک قیمت‌ها بازهم بالاتر خواهد رفت و دلالان و سودجویان فقط در این میان منفعت را از آن خود می‌کنند.

نظری تصریح کرد: کاملاً مشخص است که وزارت صمت در وظایف خود کوتاهی کرده و منافع عمومی و مصرف‌کننده در نظر گرفته نشده به‌طوری‌که بسیاری از پروژه‌های شخصی و عمرانی نیمه‌تمام مانده و دلیل اصلی آن افزایش یک‌باره قیمت‌هاست درحالی‌که این میزان همیشه در کشور تولید می‌شود.

وی اظهار کرد: مجلس در تلاش است تا با همکاری وزارت صمت محصولات فولادی بدون واسطه به دست مصرف‌کننده واقعی برسد و در این زمینه بتوانیم با کوتاه‌سازی دست دلالان و سودجویان عرضه و تقاضا در این زمینه را به وضعیت متعادل برسانیم.

کد خبر: ۵۰٬۶۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha