۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
مبارزه استارت آپ ها با کرونا
فن آوری های نوینی که دستیار پزشکان شده اند؛

مبارزه استارت آپ ها با کرونا

شیوع ویروس کرونا و شروع بحرانی جهانی بیشتر از تمامی دوران ها انسان را محتاج فناوری های نوین کرده است تا جایی که امروزه فناوری به یکی از پایه های ثابت زندگی مدرن بشری تبدیل شده است.

سیران خانعلی زاده؛ بازار: شیوع ویروس کرونا انسان را بیشتر از همه دوران ها به فناوری های امروزی وابسته کرده است، هرچند فناوری های موجود در کشف واکسن کرونا موفق عمل نکرده اند اما به جرات می توان گفت تنها رفیق و همدم دوران های قرنطینه هستند و خواهند بود؛ فناوری و تکنولوژی ها نه تنها به جنبه های سرگرمی و آموزش ورود پیدا کردند بلکه در حوزه های  بهداشت و سلامت نیز تاثیرات شگرفی از خود به جایی گذاشته اند. در قسمت دوم این گزارش به معرفی چند فناوری مدرن دیگر خواهیم پرداخت که نقش بسزایی را در کنترل و مهار ویروس کرونا ایفاء نموده اند.

دستگاه عفونت سنج  Genomtec  
Genomtec یک فناوری تحلیل گر ژنتیکی برای شناسایی عفونت بدن بیماران در کمتر از ۱۵ دقیقه است، در این دستگاه  کوچک دو  فناوری   نوری patent-pending و فناوری حسگر گرمایشی بدون تماس تعبیه شده اند که از طریق سنسورهای شناسایی دمای بدن ، میزان و درصد عفونت بدن بیماران را نشان می دهد.

این فناوری کوچک به اندازه ی یک گوشی همراه حجم دارد و  یکی از بهترین تکنولوژی تست دمای بدن است که  به صورت کاملا خودکار ومستقل عمل می کند؛ برای استفاده از آن تنها کافی است مقداری از بیومتریال بیمار را بر  روی  دستگاه قرار دهید و منتظر نتایج شگفت انگیز و در عین حال قابل اعتماد آن باشید. دستگاه به صورت تمام خودکار نتایج را به آدرس ایمیل  یا به فایل شخصی  بیمار که از قبل به صورت پیش فرض تعیین شده اند ارسال می کند.

لازم به ذکر است، دستگاه جنومتیک برای بیشتر از چندین سال است که در مطب پزشکان به صورت اختصاصی مورد استفاده قرار  گرفته است، اما  با شروع اپیدیمی  کرونا و عفونت ناشی از آن استفاده از جنومتیک  به عنوان یک ابزار  مورد نیاز  برای پیشگیری و شناسایی زود هنگام ویروس کرونا جایگاه ویژه ای در بازار آمریکا و اروپا پیدا کرده است.

فناوری BioMedomics  به عنوان یک پلت فرم هوشمند برای شناسایی اختلالات خونی، شناسایی میکرو ارگانیسم ها و عوامل بیماری زا مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه به دو روش کلینیکی تست شناسایی ویروس کرونا را انجام می دهد

  دستگاه تنفسی   BreathResearch
BreathResearch انقلابی را در کنترل و مدیریت بیماری های تنفسی ایجاد کرده است، در حقیقت این فناوری جدید با شناسایی و درمان زود هنگام بیماری های تنفسی و قلبی عروقی  می تواند جان انسان های زیادی را نجات دهد. لازم به ذکر است که هر ساله ۱۳۰  میلیارد دلار در دنیا  برای درمان آسم و بیماری   COPD اختصاص داده می شود و همچنان  به دلایل متعددی تعداد مبتلایان در حال افزایش می باشد؛   بر اساس آمار موجود در سازمان بهداشت جهانی، بیماران مبتلا به آسم حداقل یک بار در سال  شرایط بحرانی را تجربه می کنند و  بیشتر آنها نیز از خدمات بیمارستان ها ناامید هستند.

علاوه بر بیماران آسمی؛  افراد دیگری که از بیماری های سخت و طولانی همانند بیماری های قلبی، کلیوی و بیماران دیابتی نیز در معرض حملات تنفسی ناشی از عفونت های ویروس از جمله عفونت ویروس کرونا قرار دارند.
فناوری BreathResearch دارای  اسپیرومتر سنسوری  دوگانه  است که  صدا و حجم جریان ریه  را کنترل و پیگیری می کند. این فناوری پزشکی امواج هوایی تولید شده در تنفس های شخص را به امواج صوتی تبدیل می کند وسپس از طریق تحلیل های آکوستیکی و هوش مصنوعی  تجزیه و تحلیل می نماید.

بر اساس تحقیقات انجام شده، بیمارانی که مبتلا به ویروس کرونا هستند دارای سه  هفته بحرانی خواهند بود چرا که در طول این دوره عفونت به وجود آمده تبدیل به یک سندرم تفسی بسیار حاد خواهد شد که در برخی موارد منجر به مرگ بیماران می گردد. تکنولوژی بریس سرچ با بررسی صدا وحجم جریان ریه ها تشخیص زود هنگام  عفونت ریه  در هفته اول  را ممکن ساخته است و این خود می تواند قدمی بزرگ در کاهش مرگ میر ناشی از بیماری های تنفسی و ریوی باشد.

ماسک های هوشمند   Ao-Air، از چندین فن کوچک برای ایجاد فشار هوای مثبت و هوای  فیلتر شده استفاده می کند  و به فرد اجازه می دهند آزادانه نفس بکشد

BioMedomics پلتفرم هوشمند
فناوری BioMedomics  به عنوان یک پلت فرم هوشمند برای شناسایی اختلالات خونی، شناسایی میکرو ارگانیسم ها و عوامل بیماری زا مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه به دو روش کلینیکی تست شناسایی ویروس کرونا را انجام می دهد؛ ست آنتی بادی و تست PCR  خون  با بالاترین میزان دقت انجام  و نتایج بدست آمده در کمتر از نیم ساعت تحویل داده می شوند. از این آزمایشات می توان برای غربال گری سریع ناقلین ویروس های همه گیر از جمله ویروس کرونا  که دارای علائم ظاهری  نیستند، استفاده کرد.

مطالعات اخیر در مورد شیوع جدید COVID-۱۹ نشان می دهند که درصد بالایی از بیماران علائم بالینی ویروس را نشان نمی دهند، بنابراین غربالگری بیماران  بدون علائم یک امر کلیدی در کنترل آن  خواهد بود. در این راستا به نظر می رسد، انجام آزمایش سریع و کم هزینه بیومدومیک  در مدارس، فرودگاه ها، ایستگاه های قطار یک گزینه مناسب برای شناسایی ناقلین بدون علامت باشد.

Ao-Air ماسک هوشمند
 کمپانی   PositivAir pat در طراحی ماسک های هوشمند   Ao-Air، از چندین فن کوچک برای ایجاد فشار هوای مثبت و هوای  فیلتر شده استفاده می کند  و به فرد اجازه می دهند آزادانه نفس بکشد. این سیستم باعث می شود هوای خنک و تمیز به راحتی در داخل   ماسک  شیشه ای صورت درجریان باشد  ؛ بر ای استفاده تنها کافی است این ماسک مکانیکی را همانند ماسک های معمولی بر روی بینی و دهان خود قرار دهید و از طریق دکمه های تعبیه شده در کنار ها فن های تصفیه هوا را فعال کنید.

در قسمت های جانبی  و قسمت  بالای بینی این دستگاه پدهای کوچکی برای فیکس کردن ماسک بر روی صورت استفاده شده اندکه امکان لغزش و افتادن ماسک را به حداقل رسانیده اند؛ سایز این دستگاه به راحتی قابل تنظیم است و برای سنین مختلف  مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این دستگاه به میزان ۹۹ درصد از آلودگی های هوای بیرون را فیلتر می کند. جالب ترین بخش این دستگاه فناوری  Bluetooth brain است که مداوما وضعیت تفسی شما را کنترل می کند وبراساس اطلاعات دریافت شده سرعت و عملکرد فن ها را تغییر می دهد.

Ventec Life ونتیلاتور
محصول جدید کمپانی Ventec Life   که یک دستگاه مراقبتی برای کنترل مشکلات تنفسی است  و VOCSN نام دارد که شامل پنج دستگاه پزشکی متفاوت (دستگاه تنفسی، دستگاه اکسیژن، دستگاه کمک به سرفه، ساکشن و نبولایزر است) می باشد و در نهایت یک سیستم تنفسی یکپارچه را گردهم آورده است. این فناوری  قابل حمل  و کوچک از طریق باتری های قابل شارژ تغذیه می شود و نیاز بیماران به بیمارستان را تا میزان چشم گیری کاهش می دهد.

برای بیمارانی که به ویروس کرونا مبتلا هستند استفاده از دستگاه ونتیلاتور یک امر حیاتی و انکار ناپذیر است، و در حال حاضربه علت تعداد بالای مبتلایان  استفاده مداوم از دستگاه های وینتیلاتور بیمارستان ها برای همه  میسر نیست؛ فناوری ونتک یک راه حل پنج در یک است که به راحتی برای مبارزه و کنترل مشکلات تنفسی ناشی از ویروس کرونا مورد استفاده قرار می گیرد. گفتنی است، این فناوری دستیار پزشک دارای دقت بالا و کارایی بلند مدت است و همزمان  نیز برای چندین نفر قابل استفاده می باشد.



vagenix واکسن  
 Codagenix Inc با بهره گیری از فناوری پیشرفته پلتفرم SAVE برای ساخت واکسن های ویروسی ضعیف شده زنده علیه چندین هدف استفاده می کند. همه واکسن های ضعیف شده زنده که در حال حاضر در کلینیک ها استفاده می شوند، با استفاده از آزمایش های مبتنی بر آزمایش و خطا ایجاد شده اند، اما در پلتفرم   SAVE به  فناوری زیست شناسی مصنوعی و "طراحی مجدد" کل ژنوم ویروس هدف برای تولید  واکسن استفاده می شود. در این فرایند سفارشی سازی از الگوریتم های مبتنی بر نرم افزار برای "کدگذاری مجدد" ژنوم ویروس  بهره گرفته شده است.

واکسن Codagenix نوعی جدیدی از واکسیناسیون است که تمام پروتئین یک ویروس زنده را حمل می کند؛ آنها پروتئین اسپایک  را به همراه پروتئین های ساختاری و غیر ساختاری SARS-CoV-۲ هدف قرار می دهند؛ تولید واکسن کرونا دارای پروسه ای مشابه بوده و کمپانی Codagenix Inc امیدوار است فاز اول تولید آن را به زودی به مرحله اجرایی  در بیاورد.

کد خبر: ۵۰٬۶۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha