۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۲
محصول بی نام ایران‌خودرو به خط تولید رفت/ K۱۳۲ نیازمند تست‌های مجدد ایمنی است
یک کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بازار عنوان کرد

محصول بی نام ایران‌خودرو به خط تولید رفت/ K۱۳۲ نیازمند تست‌های مجدد ایمنی است

زاوه، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه K۱۳۲ یک فیس لیفت از ۳۰۱ است، گفت: با توجه به اینکه طراحی کاپوت و سپرها در این خودرو تغییر یافته این خودرو نیازمند تست‌های مجدد ایمنی است.

بازار؛ گروه خودرو: در حالی چند ماه از رونمایی رسمی پروژه K۱۳۲ ایران خودرو می‌گذرد و در در نشست تیرماه سازندگان قطعات و مجموعه های محصول پروژه K۱۳۲ قرار بود به زودی نام این محصول مشخص شود؛ حالا روز گذشته خبری مبنی بر به خط تولید رسیدن K۱۳۲ بدون نام منتشر شد.

گفتنی است گروه صنعتی ایران‌خودرو برای آشنایی فعالان خط تولید این خودرو و بهینه سازی پیش از موعد تولید این خودرو را آغاز کرده است؛ البته پیش از این خبر حدود ۲۰ دستگاه از این خودرو تولید شده بود که برای بررسی این موضوع به سراغ فربد زاوه، ‌ کارشناس صنعت خودرو رفتیم که گفت‌وگو بازار با وی را در ادامه می خوانید:

* پروژه K۱۳۲  به عنوان یکی از طرح‌های جدید ایران خودرو معرفی می شود که بارها در خصوص زمان تولید و حتی نام گذاری آن خبرهای متعددی منتشر شده است اما جز دو رونمایی و نشست خبری اطلاعات مشخصی از آن در دست نیست. به عنوان فردی که مدت زیادی را در این صنعت گذرانده اید بفرمایید  تولید آزمایشی خودرو K۱۳۲ با چه هدفی انجام و چه تاثیری در تولید انبوه این محصول دارد؟
فرآیند تولید یک محصول جدید شامل فازهای متعددی می شود؛   نسخه‌هایی از محصول K۱۳۲  که تاکنون تولید شده نیز همگی در جهت بررسی و انجام تست‌های خودرو بوده است.

بنابراین تولید آزمایشی زمانی آغاز می‌شود که فرآیند طراحی تمام، صحه‌گذاری انجام شده باشد. صحه گذاری نهایی نیز زمانی انجام می‌شود که تست‌های ایمنی خودرو به طور کامل انجام شده باشد. از همین رو برای رسیدن به این مرحله نیاز است فرایند تمامی تست‌های ایمنی خودرو به طور کامل طی شده باشد.    

هر چند خودروساز می‌تواند از تست‌های ایمنی خودرو پژو ۳۰۱ استفاده کند که تا حدی نیز این موضوع شدنی است اما در حقیقت K۱۳۲ یک فیس لیفت از ۳۰۱ است که نیاز مجدد تست عابر پیاده و... دارد؛ چرا که کاپوت و سپر از نظر طراحی تغییر یافته است

* به انجام تست‌های خودرو اشاره کردید، آیا نیاز هست که دوباره از ابتدا تست‌های ایمنی برای این محصول انجام شود؟ بخصوص که طراحی این خودرو براساس پلت‌فرم آن دستخوش تغییر شده است.
هر چند خودروساز می‌تواند از تست‌های ایمنی خودرو پژو ۳۰۱ استفاده کند که تا حدی نیز این موضوع شدنی است اما در حقیقت K۱۳۲ یک فیس لیفت از ۳۰۱ است که نیاز مجدد تست عابر پیاده و... دارد. چرا که کاپوت و سپر از نظر طراحی تغییر یافته است. در خصوص تست مجدد ایمنی در اروپا باید بگویم که حتی اگر فیس لیفتی در حد K۱۳۲ نیز انجام دهند، ملزم به انجام تمام تست‌ها هستند. اگر درها و... تغییر نیافته بودند نیازی به انجام تست نبود.

* همانطور که اشاره کردیم، تولید آزمایشی ۱۳۲ آغاز شده است، به نظرتان این تولید می تواند چه تاثیری در تولید نهایی خودرو داشته باشد؟
این تولید برای آزمایش خط است، این آزمایش در سالنی به نام پایلوت انجام می‌شود. پایلوت یک خط کوتاه است که سرکارگرهای خط تولید محصولات را آورده و آموزش می‌دهند. در این تولید بررسی ابزار، دسترسی‌ها، زمان سنجی، متد و چک خط اصلی هدف نهایی است.

اگر امروز بگوییم K۱۳۲ باید با قیمتی ۶۰۰ میلیون عرضه شود، ممکن است طی همین نوسانات ارزی هفته بعد پراید از رده خارج شده ۶۰۰ میلیون شود؛ اما به احتمال زیاد این خودرو در بازه قیمتی متناسب با ۳۰۱ های موجود در بازار قرار گیرد که براین اساس قیمت ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیونی خواهد بود

* با توجه به نوسانات قیمتی بازار خودرو به نظر شما این خودرو در زمان عرضه به بازار باید چه قیمتی داشته باشد که در حد توان خرید مشتریان در بازار هم باشد؟
در خصوص قیمت این خودرو نمی‌توان دقیق اظهار نظر کرد، چرا که اگر امروز برای مثال بگوییم K۱۳۲ باید با قیمتی ۶۰۰ میلیون عرضه شود، ممکن است طی همین نوسانات ارزی هفته بعد پراید از رده خارج شده ۶۰۰ میلیون شود.

بنابراین مجدد ذکر کنم در مورد قیمت نمی‌توان توضیح داد، اما به احتمال زیاد این خودرو باید در بازه قیمتی متناسب با ۳۰۱ های موجود در بازار قرار گیرد که براین اساس قیمت ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیونی خواهد بود.

کد خبر: ۵۰٬۵۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha