۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۸
۸۰ درصد هتل‌های کشور تعطیل شدند
مشاور کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی:

۸۰ درصد هتل‌های کشور تعطیل شدند

علیرضا دژبد، مشاور کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی با اعلام تعطیل شدن ۶۰ تا ۸۰ درصد هتل‌های کشور در اثر کرونا گفت: به عنوان نمونه از تعداد ۲۴۰ هتل رسمی گردشگری در استان خراسان رضوی هم اکنون فقط ۶۰ هتل فعالند.

به گزارش بازار، علیرضا دژبد، مشاور کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی در برنامه «گفتگوی علمی» وضعیت زیرساخت‌های گردشگری در ایران را نامطلوب ارزیابی کرد و گفت: درست است که ما حتی قبل از کرونا هم با مشکل زیرساخت‌ها مواجه بودیم، اما کرونا صنعت گردشگری را به شدت تحت تأثیر قرار داد.

مشاور کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی با اعلام تعطیل شدن ۶۰ تا ۸۰ درصد هتل‌ها در کشور گفت: به عنوان نمونه، از ۲۴۰ هتل رسمی گردشگری در استان خراسان رضوی هم اکنون فقط ۶۰ هتل فعال هستند که البته درصد اشغال این هتل‌ها هم کمتر از ۴۰ درصد است.

وی تصریح کرد: متاسفانه از یک ظرف هتل‌ها، آژانس‌ها، رستوران‌ها، مراکز پذیرایی و راهنمایان گردشگری ارتباط نزدیک و خوبی با هم ندارند و از طرف دیگر هم تسهیلات دولتی هم مانند دیگر کشورها به این بخشها ارائه نمی‌شود.

دژبد با اذعان به نبود نظام جامع آماری در حوزه گردشگری گفت: یکی از مسائل دیگر، ضعف‌های زیرساختی به ویژه کمبود واحدهای اقامتی است که همین موضوع باعث کنسلی بسیاری از تورهای ترکیبی شده است.

مشاور کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی با اشاره به طرحها و پیشنهادات وزارت گردشگری در شرایط کرونایی گفت: یکی از این پیشنهادات استمهال بدهی تأمین اجتماعی و غیره برای واحدهای گردشگری بود اما این پیشنهاد در شرایطی که درآمدی نیست معنا ندارد و تسهیلاتی هم که قول داده بودند هنوز عملیاتی نشده است.

دژبد اضافه کرد: در حال حاضر بسیاری از آژانس‌های گردشگری تغییر کاربری و حتی درخواست خودتعلیقی دادند که این مسئله هم صنعت گردشگری ایران را بعد از کرونا دچار مشکل خواهدکرد.

همچنین علی شعبانی، کارشناس حوزه گردشگری در برنامه «گفتگوی علمی» با اشاره به تأثیرات کرونا بر صنعت گردشگری گفت: پاندمی کرونا بیش از همه کسب و کارها و مشاغل به حوزه گردشگری صدمه زد.

وی با بیان اینکه ۱۰.۴ دهم درصد اشتغال جهان و بیش از ۳۳۰ میلیون شغل مستقیماً مربوط به صنعت گردشگری است، گفت: صنعت گردشگری قبل از کرونا سومین صنعت پررونق جهان بود و حتی قابلیت ارتقا به جایگاه دوم را هم داشت.

کارشناس حوزه گردشگری با اشاره به آسیب دیدگی مستقیم ۷۵ میلیون شغل گردشگری در اثر کرونا گفت: صنعت گردشگری به دنبال شیوع کرونا یک افت ۵۰ درصدی را تجربه کرد و رشد گردشگری در آسیا در سال جاری به ۵ درصد تقلیل یافت.

شعبانی بیکار شدن ۱۲ هزار راهنمای گردشگر و کاهش ضریب اشغال هتل‌ها به ۵ درصد را از آسیب‌های کرونا برشمرد و گفت: طبق پیش بینی‌های مسئولان، امسال باید ۱۱ میلیون گردشگر وارد ایران می‌شدند اما هم اکنون بعد از گذشت هفت ماه از سال، آمارها ورود کمتر از ۱۰ هزار نفر گردشگر را نشان می‌دهند.

این کارشناس حوزه گردشگری با انتقاد از اینکه نهاد سیاست در ایران نسبت به گردشگری فاقد استراتژی و بدون توجه است افزود: متاسفانه دولت و مجلس به عنوان اصلی ترین نهادهای سیاستگذار بیشتر در زمان انتخابات درمورد این موضوعات صحبت می‌کنند.

شعبانی در بخش دیگر این برنامه یادآور شد: با متمرکز شدن ۵۲ درصد از تأسیسات اقامت پذیری گردشگری در مشهد، اما سالانه بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون گردشگر به مشهد مقدس و ۱۰ تا ۱۵ میلیون گردشگر هم به شمال ایران سفر می‌کنند.

کد خبر: ۵۰٬۵۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha