۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵
خرید زعفران از کشاورز به قیمت ۴ سال قبل صحت ندارد
مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی:

خرید زعفران از کشاورز به قیمت ۴ سال قبل صحت ندارد

زینلی، مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به این پرسش که کشاورزان می گویند «زعفران به قیمت چهار سال قبل از آنان خریداری می شود»، گفت: چنین حرفی به هیچ وجه صحت ندارد.

به گزارش بازار، «حسین زینلی» افزود: سال گذشته زعفران به ازای هرکیلوگرم بین ۸ تا ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خریداری می شد اگر محصول در دست کشاورزان بود چرا به تعاون روستایی نفروختند.

وی اظهارداشت: این سازمان سال گذشته بدون محدودیت زعفران را از کشاورزان خریداری می کرد.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: چهار سال قبل قیمت زعفران به ازای هرکیلوگرم ۴ تا ۵ میلیون تومان بود.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که تعاون روستایی تا سال گذشته زعفران را کشاورزان خریداری اما از پارسال تصمیم گرفته شد شورای ملی زعفران این کار را انجام دهد؛ چرا افزود: اعتراض بخش خصوصی نه در بحث زعفران بلکه در بسیاری موارد دیگر همیشه این بود که چرا دولت در بازار مداخله می کند بگذاریدمکانیزم عرضه و تقاضا قیمت ها را تعیین کند.

زینلی اظهارداشت: متاسفانه در برخی موارد مشاهده می شود محصول کشاورز را حتی به قیمت تمام شده خریداری نمی کنند که در چنین مواقعی دولت مداخله می کند تا ضمن ایجاد تعادل در بازار بتواند جلوی ضرر و زیان کشاورزان را بگیرد.

وی با یادآوری اینکه هرساله در مهرماه جلسه ای با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تولیدکنندگان و شرکت‌های مهم صادرکنندگان برای تهیه دستورالعمل خرید حمایتی و یا توافقی محصول زعفران در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل می‌شد، گفت: پس از آن سازمان مرکزی تعاون روستایی در زمان کاهش قیمت گل زعفران اقدام به خرید این محصول می‌کرد.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی افزود: از آنجا ئیکه شورای ملی زعفران، اتحادیه صادرکنندگان گیاهان دارویی و بخش خصوصی معتقد به کاهش مداخله دولت بودند برای رفع این مسئله در دهم مهر ماه سال جاری نشستی با حضور اعضای شورای ملی زعفران، اتحادیه صادرکنندگان زعفران، نمایند گان مردم قاینات و تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی، کشاورزان و دیگر فعالان این حوزه در اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد.

وی اظهارداشت: در این جلسه پس از بحث و تبادل نظر قیمت خرید هر کیلوگرم گل زعفران ۱۵۰ هزار تومان، زعفران پوشال حداقل ۱۶ میلیون تومان و قیمت هر کیلوگرم زعفران نگین حداقل ۲۰ میلیون تومان تعیین و بنا شد شورای ملی زعفران محصول مزبور را به قیمت های تعیین شده از کشاورزان خریداری کند.

رینلی ادامه داد: حال سئوال اینجاست اگر دوستان تمایلی به خرید زعفران نداشتند چرا این محصول را قیمت گذاری کردند!؟.

وی تصریح کرد: سئوال اساسی دیگری که در این ارتباط مطرح است اینکه شورای ملی زعفران بر چه اصولی و اسنادی این قیمت ها را تعیین کرده است؟

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی یاداورشد: قیمتی که برای زعفران از سوی یک صادرکننده، کارخانه دار و دیگر فعالان این حوزه تعیین می شود طبق قاعده باید جذاب باشد و خرید محصول هم به بهترین شکل ممکن صورت گیرد.

کد خبر: ۵۰٬۵۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha