۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷
مذاکره با سرمایه‌داران کلان و اعمال مقررات فنی، راه چاره نجات بورس است
نماینده مردم بناب در مجلس:

مذاکره با سرمایه‌داران کلان و اعمال مقررات فنی، راه چاره نجات بورس است

باقری، نماینده مردم بناب در مجلس گفت: مذاکره با سرمایه‌گذاران بزرگ بورس، اعمال برخی مقررات فنی در معاملات و جلوگیری از دست‌کاری بازار بورس توسط سرمایه داران کلان راه و چاره اصلی نجات بورس است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، محمد باقری نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی در نطق میان‌دستور خود در نشست علنی امروز( چهارشنبه ۷ آبان‌ماه) مجلس شورای اسلامی، گفت: در شرایطی فعلی با مشکلاتی مواجه هستیم که موکلان ما و کسانی که ما را با رای خود به مجلس شورای اسلامی فرستاده‌اند انتظار دارند که آنها را حل کنیم، خصوصا در شهرستان‌ها به دلیل ارتباطات رو در رو این مطالبه فراوان شنیده می‌شود .

نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از مردم نمی‌پذیرند که کار قوه مقننه و مجریه با یکدیگر تفاوت دارد، افزود: مردم ما را مسئول می‌دانند و درخواست دارند تا مشکلات را برطرف کنیم.

وی با تاکید بر اینکه نوسانات بورس و افت شاخص آن طی ماه‌های اخیر یکی از مشکلات جدی بوده که مردم درخواست دارند تا آن را پیگیری کنیم، عنوان کرد: این حرف مردم که با تشویق و تضمین مسئولان وارد بورس شده‌ایم قابل تامل است، در ابتدای سال این باور در ذهن مردم به صورت گسترده شکل گرفت که سرمایه‌گذاری در بورس تضمین شده اما بعد از گذشت چند ماه ورق برگشت.

باقری با بیان اینکه از ابتدای شهریورماه در سطحی وسیع شایعه به راه افتاد که بورس از اواخر شهریور سقوط می‌کنند و چنین نیز شد، گفت: تحقق شایعه سقوط بورس این باور را در بین مردم ایجاد کرده که عده‌ای بورس را دستکاری کرده و مسئولان اقدامی نمی‌کنند و این عده همان افرادی هستند که بازار ارز و سکه را نیز دستکاری می‌کنند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه افراد معمولی با سرمایه اندک قادر به برهم زدن بازارها نیستند بلکه بنگاه‌های اقتصادی بزرگ می‌توانند چنین اقداماتی داشته باشند، افزود: علت هرچه باشد در حال حاضر سرمایه گذاران بسیار زیادی اعتماد خود را نسبت به بازار بورس از دست داده‌اند و باید برای جبران آن چاره اندیشی کرد.

نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه توضیح دادن اختلاف نظرهای فنی مسئولین به مردم چاره کار نیست بلکه باید تصمیم‌های قابل اجرا در این زمینه گرفت و با اتخاذ راه‌کارهای مناسب سرمایه‌گذاران را مطمئن کرد که بازار بورس شفاف است، عنوان کرد: زمان زیادی برای اجرایی کردن تصمیمات وجود ندارد، حدود ۵۰ میلیون نفر در بورس سرمایه گذاری کرده‌اند در حالی که سهم همه آنها نزدیک به ۲۰ درصد کل سرمایه موجود در بازار است.

وی با بیان اینکه ۸۰درصد سرمایه بورس در اختیار بنگاه‌های اقتصادی است به این معنا که کلید حل مسئله در مذاکرات جدی و موثر با این بخش بوده و بانک‌ها سهم ویژه‌ای در این امر دارند، تصریح کرد: برای ما نمایندگان مجلس وضعیت فعلی بورس یادآور سرنوشت موسسات مالی غیرمجاز است که درحال تبدیل شدن به یک بحران بود و دولت مجبور شد با چاپ پول و به دنبال آن ایجاد تورم این مشکل را حل کند.

نماینده مردم بناب با اشاره به اینکه هوشیار باشیم که معضل موسسات مالی غیر مجاز در شکل دیگری در بورس تکرار نشود، ادامه داد: زمانی‌که نمی‌توانیم در خصوص بورس تصمیمات درست تخصصی و قابل اجرا بگیریم سرمایه گذاران منتظر نتیجه انتخابات آمریکا می‌مانند و اقتصاد کشور وابسته به دلار می‌شود و حاکمیت اقتصادی دچار خدشه می‌گردد.

باقری با تاکید بر اینکه حاکمیت اقتصادی یعنی ریال اساس معامله و اعتبار داشته باشد، خاطرنشان کرد: زمانیکه بازار با نوسانات دلار دچار نوسان می‌شود نشان از تضعیف حاکمیت اقتصادی ما دارد، باید برای اعمال حاکمیت اقتصادی تصمیمات قاطع و تخصصی بگیریم.

وی با بیان اینکه باید از تکرار تجربه تلخ موسسات غیرمجاز مالی جلوگیری کنیم و این کار شدنی است به شرطی که صاحبان  ۸۰درصد از سرمایه بورس صرفا به فکر دارایی خود و دستکاری بازار نباشند و منافع مردم و حاکمیت را نیز لحاض کنند، گفت: مذاکره با سرمایه‌گذاران بزرگ بورس، اعمال برخی مقررات فنی در معاملات و جلوگیری از دست‌کاری بازار بورس توسط سرمایه داران کلان راه و چاره اصلی نجات بورس است.

نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نباید تصمیم‌گیری در خصوص بورس را به تاخیر انداخت، گفت: تصمیم امروز هزینه کمتری از تصمیمی که دو ماه بعد گرفته می‌شود دارد، اگر بورس به واسطه پیروزی افراد در انتخابات سایر کشورها رونق گرفت یا سقوط کرد ما مسئولین باید نگران باشیم زیرا اقتصاد ما تابع نوسانات خارجی شده و مقام معظم رهبری بارها در این مورد هشدار داده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در پایان، خاطرنشان کرد: دستگاه‌های نظارتی باید مراقب باشند بخش خصوصی واقعی در کشور با توجه به ابطال قراردادهای دولتی و تحقیق و تفحص‌های سیاسی نگران شده است.

کد خبر: ۵۰٬۴۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha