۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲
فناوری های دستیار پزشک از راه دور/ بخش اول
معرفی استارت آپ‌های مقابله با کرونا

فناوری های دستیار پزشک از راه دور/ بخش اول

امروزه تکنولوژی به یکی از ارکان اصلی زندگی بشری تبدیل شده است؛ به گونه ای که در تمامی جوانب از جمله بخش درمان و سلامت ورود پیدا کرده و هرجا که لازم بوده به یاری انسان شتافته است. به یقین، مقابله تکنولوژی در کنترل ومهار ویروس کرونا یکی از مهم ترین تعامل های مابین انسان و تکنولوژی خواهد بود.

سیران خانعلی زاده؛ گروه فناوری اطاعات: امروزه بشر در یک مقطع بسیار بحرانی با آینده نامعلوم بسر می برد؛ ویروس کرونا به شدت در حال پخش شدن است و ما هر روزه شاهد تلفات بیشتر این اپیدمی هستیم. از یک سو، تمامی  دولتها با حداکثر امکاناتی که در اختیار دارند  بدنبال راهکارهایی برای کنترل و مهار آن هستند، و اما از سوی دیگر  با ادامه قرنطینه و منع تردد در شهرها امکان دسترسی به خدمات درمانی و بهداشتی برای بیماران به  حداقل رسید، و این خود شروع یک بحران بزرگتر برای بیماران مبتلا  ویروس کرونا و همچنین  سایر بیماران  است.

مراجعه بسیاری از بیماران مبتلا به بیماری های خاص  نتنها کمکی به روند درمان آنها نخواهد کرد بلکه سلامت جسمی شان را نیز به مخاطره خواهد انداخت. با این اوصاف ، با توجه به شرایط حاکم و استیصال کشورها در کنترل ویروس و  تولید داروی کرونا ، گزینه ای بجز درمان از راه دور مناسب و منطقی نخواهد بود. خوشبختانه همگام و همراه با نهادهای درمانی و بهداشتی، بسیاری از کمپانی های  فناوری و تکنولوژی پای به عرصه این کارزار گذاشته اند و در این مدت کوتاه فناوری هایی را برای کنترل و بهبود حال بیماران طراحی و به مرحله تولید آوردند. در ادامه این گزارش به بررسی چندین استارتاپ  خواهیم پرداخت که  فناوری های درمان  از راه دور خود را برای  یاری کادر درمان روانه بازار کردند.

اهمیت کنترل از راه دور بیماران
در این روش  داده های مربوط به سلامت پزشکی از جمله ضربان قلب، وزن، فشار خون و میزان اکسیژن دستگاه کاربر را جمع آوری می کند، و سپس این داده ها به پزشکان  منتقل می شود، آنها می توانند از راه دور این بیماران را کنترل کرده و در صورت لزوم اقدام کنند.  نظارت بر بیمار از راه دور می تواند به پزشکان و بیمارستان ها اجازه دهد بیماران را خارج از شرایط کلینیک مرسوم تحت نظر بگیرند. نظارت از راه دور می تواند بدون تماس یا از طریق دستگاه های پزشکی انجام شود. راه حل های مدرن موجود در تشخیص، نظارت و توسعه مولکولی به عنوان ابزار قدرتمندی برای کمک به مبارزه با بیماری همه گیر فعلی استفاده می شود. این فن آوری ها می توانند به شناسایی نقاط حاد، جلوگیری از عفونت، کاهش نیاز به تماس فیزیکی در موارد تشخیصی و حتی در جهت تولید واکسن COVID-۱۹ کمک کنند.

نرم افزار  Binah.ai که مبتنی بر ویدیو های دریافتی از بیمار هستند، میزان ضربان قلب، استرس، علائم حیاتی، اشباع اکسیژن، میزان  تنفس و سایر اطلاعات پایه ای را با بالاترین میزان دقت  اندازه گیری می کند. از این نرم افزار برای کنترل و مراقبت اولیه از بیماران ، سالمندان و معلولین استفاده می شود

نرم افزار ویدیویی دستیار پزشک  Binah.ai
نرم افزار  Binah.ai که مبتنی بر ویدیو های دریافتی از بیمار هستند، میزان ضربان قلب، استرس، علائم حیاتی، اشباع اکسیژن، میزان  تنفس و سایر اطلاعات پایه ای را با بالاترین میزان دقت  اندازه گیری می کند. از این نرم افزار برای کنترل و مراقبت اولیه از بیماران ، سالمندان و معلولین استفاده می شود؛ با استفاده از پنل ویدیوی اطلاعات به صورت داده های خام اندازه گیر و سپس توسط پزشک مربوطه، از راه دور تجزیه و تحلیل می شوند؛ این ابزار به عنوان یک ابزار دستیار پزشک عمل می کند و درصد خطای آن ها بسیار پایین است. بیمارانی که در وضعیت بدی به سر می برند،  می توانند به جای تعامل با سایر بیماران و کارکنان پزشکی در یک مرکز محلی، از طریق فیلم  با پزشک خود ملاقات کنند  واز خدمات درمانی وبهداشتی  محلی خود نهایت بهره را ببرند. استفاده از این نرم افزار  به صورت  ویژه در موارد شیوع همه گیر مانند COVID-۱۹ که نیازمند حداقل تماس مابین افراد است، بسیار پرکاربد خواهد بود.

فناوری Biomeme
تکنولوژی Biomeme گوش های همراه شما را به یک آزمایشگاه هوشمند تبدیل می کند به گونه ای که از طریق آن می توان  DNA بیمار را سریعا شناسایی  و  سپس با بررسی نتایج بدست آمده  بیماری های نهان در بدن  بیمار را در زمان واقعی شناسایی کرد. این سیستم شامل یک ایستگاه  PCR   یا واکنش زنجیره ای پلیمری ، یک نرم افزار هوشمند برای تحلیل داد ها و  یک کیت تست  نمونه برای شناسایی بیماری های خاص  است. در حقیقت  این سیستم با بالاترین میزان استاندار، گوشی همراه شما را به امکانات  یک آزمایشگاه کامل  مجهز می کند.

علاوه بر این Biomeme امکان ایجاد یک سیستم یکپارچه هوشمند از طریق گوشی های همراه را فراهم می آورد، که به وسیله آن می توان تمامی اطلاعات بدست آمده  از نمونه  ها را طبقه بندی، مدیریت و سپس در اپیدمی ها مورد استفاده قرار داد. کمپانی تولید کننده این محصول، اخیرا گزینه تست Biomeme SARS-CoV-۲ را  به پلت فرم خود اضافه کرده است که  برای شناسایی سریع الهنگام RAN  سندرم حاد تنفسی ناشی از ویروس کرونا مورد استفاده قرار می گیرد.

تکنولوژی Biomeme گوش های همراه شما را به یک آزمایشگاه هوشمند تبدیل می کند به گونه ای که از طریق آن می توان  DNA بیمار را سریعا شناسایی  و  سپس با بررسی نتایج بدست آمده  بیماری های نهان در بدن  بیمار را در زمان واقعی شناسایی کرد

فناوری koniku
کونیکو یک فناوری بسیار پیشرفته برای ادغام نورون های بیولوژیکی با فناوری سیلیکونی  با قابلیت درک حس بویایی، طبقه بندی، و یادگیری بیولوژیکی  است. سیستم  کونیکو مبتنی بر بو و رایحه اطراف  و اشخاص است. این بدان معنا است که سنسورهای تعبیه شده در این فناوری با استفاده از استنشاق بوهای مختلف تحلیل های معناداری را ارائه می کند.  

در حقیقت، سیستم کونیکو برای اولین بار برای شناسایی مواد مخدر و مواد منفجره در فرودگاها و موقعیت های کاملا امنیتی مورد استفاده قرار گرفت بود، اما اکنون با ارتقاء سنسورهای بویایی، TATP موجود در هوا را در کمتر از ۱۰ ثانیه شناسایی می کند. در نمونه جدید کونیکو با خدمات درمانی،   سلولهای زنده و سلول های مغزی را با سیلیکون فیوز کرده  و به عنوان خروجی داده های قابل تحلیل را به نمایش می گذارد.   جالب است بدانید،  عملکرد سیستم بویایی سگ ها  اصلی ترین محرک طراحی وتولید این محصول  منحصر به فرد  است که به تازگی وارد دنیایی پزشکی و درمانی شده است.

 Contin Use Biometrics پلت فرم
این استارت آپ جدید، یک پلت فرم سنجش بدون تماس ایجاد کرده است که اندازه گیری های فیزیولوژیکی بسیار دقیق را بدون محدودیت زمانی ومکانی  مورد برسی قرار می دهد. CU-BX  با پشتیبانی داده های بالینی گسترده، سنسورهای مبتنی بر نور اختصاصی  CU-BX، پارامترهای اصلی بیومتریک مانند میزان تنفس،   ضربان قلب و الگوهای تنفس را با دقت درجه پزشکی کنترل می کنند.

حسگرهای ویژه ی  این پلت فرم در محل زندگی و حتی وسایل نقلیه بیمار نصب می شوند و مداوما علائم حیاتی شخص را کنترل می کنند. کلودهای  GDPR , HIPPA  تمامی اطلاعات دریافتی را ثبت  و سپس یک تحلیل معنادار با میزان دقت یک پزشک متخصص را ارائه می کنند.   این سنسور ها  نیاز به مداخله  ندارند ، تحت تاثیر فعالیت های روزانه شخص قرار نمی گیرند  و  نیازمند هیچ گونه تماس فیزیکی برای دریافت اطلاعات  نیستند.

HealthBeats پلت فرم
پلت فرم  HealthBeats یک سیستم کنترل از راه دور برای ارائه خدمات درمانی در منزل است. این پلت فرم شامل دستگاهای کنترل  کننده علائم حیاتی بدن هستند و تمامی اطلاعات اولیه از طریق نرم افزارهای ردیابی و کنترل خودکار شناسه های سلامت را جمع آوری  کرده  و سپس به مراکز  محلی و یا پزشک مربوطه جهت بررسی و تحلیل انتقال داده می شود. این  پلت فرم میزان دمای بدن، میزان اکسیژن خون، ضربان قلب، را دو بار در روز چک کرده و در صورت  هرگونه مشکل از طریق پیام های پیش فرض به  بیمار ودکتر مرتبط اطلاع رسانی می کند. به عنوان مثال در بیمار مبتلا به ویروس کرونا، با بررسی دو بار در روز دمای بدن و میزان اکسیژن خون  می .توان مراحل روند پیشرفت بیماری  و افزایش عفونت را به سرعت شناسایی کرد و از میزان مرگ و میز کاست.

کد خبر: ۵۰٬۳۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha