۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۷
پنل های خورشیدی روشنی بخش کارخانه «کیان وینسا»/ طرحی جدید که به ۴ سال رکود پایان می‌دهد
بازار گزارش می‌دهد؛

پنل های خورشیدی روشنی بخش کارخانه «کیان وینسا»/ طرحی جدید که به ۴ سال رکود پایان می‌دهد

همدان- کارخانه «کیان وینسا» در شهرستان ملایر پس از حدود چهار سال رکود و تعطیلی با قدم گذاشتن در مسیری دیگر و با تولید پنل‌های خورشیدی به چرخه تولید بازخواهد گشت تا شاید این بار شاهد به بار نشستن تلاش ها برای احیای یک واحد تولیدی عظیم در استان همدان باشیم.

بازار؛ گروه استان‌ها: کارخانه کیان وینسا با مالکیت بخش خصوصی نیمه دوم سال ۱۳۸۷ در زمینی به مساحت ۶۰ هزار مترمربع با تکنولوژی الوماتک و اوربان آلمان و برش مرکزی فول، جوش های سر و سی.ان.سی با ظرفیت فعال حداقل ۳۰۰ واحد در شیفت راه اندازی شد.

کارخانه به فعالیت خود ادامه داد تا اینکه تیرماه ۱۳۹۵ عضو هیئت‌مدیره شرکت کیان کرد از تعطیلی این کارخانه خبر داد و گفت: کارخانه کیان وین سا هفته گذشته تعطیل‌شده و ۷۰ نفر از کارگران آن به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی کار معرفی شده اند.

ملکی همان ایام عنوان کرد که در واحد کیان وین سا نزدیک ۱۰۰ شغل ایجاد و حدود شش ماه درخواست سرمایه در گردش صورت گرفته و حتی دستورات لازم از طرف استاندار، فرماندار و نماینده‌های مجلس اخذ شده اما بانک‌ها به‌هیچ‌وجه پاسخگو نبوده اند.

گاهی استاندار و مدیر  و نمایندگان دستور داده ولی بانک‌ها زیر بار نمی‌روند و اگر روال حمایت همین‌گونه پیش رود کارخانه کیان کرد هم تعطیل خواهد شد

وی با تصریح بر اینکه اگر قرار است در بخش صنعت اتفاقی رخ بدهد باید بزرگ‌ترین معضل این بخش حل شود و باید مکانیزمی برای این مسئله انجام شود، اظهار کرد: گاهی استاندار و مدیر  و نمایندگان دستور داده ولی بانک‌ها زیر بار نمی‌روند و اگر روال حمایت همین‌گونه پیش رود کارخانه کیان کرد هم تعطیل خواهد شد.

به هر حال نرسیدن سرمایه در گردش منجر به تعطیلی این واحد شد و در حالی که این کارخانه موفق به اخذ گواهی کیفیت مرکز تحقیقات مسکن برای پنجره های خود با پروفیل ویستا بست شده بود و در مسیر راهنمایی و آموزش مشتری برای انتخاب بهینه، استفاده از مواد مرغوب و استاندارد و تکنولوژی مناسب، استفاده از استانداردها و فنون این صنعت در ساخت و نصب، توانمند کردن کارکنان از طریق آموزش و یادگیری از اشتباهات، کنترل کیفیت، کاهش ضایعات و حذف فعالیت زائد جهت کاهش قیمت وارد کار شده بود به یک باره همه چیز به خواب رفت.

در این شرکت محصولاتی چون پنجره دوحالته، پنجره بازشوی لولایی، پنجره کلنگی، پنجره کمانی، پنجره کشویی و غیره تولید می شد اما مسیر این شرکت به سمت و سوی تعطیلی رفت به نوعی که این روزها، قریب به ۴ سال از تعطیلی این واحد و بیکار شدن نیروی های فعال آن می گذرد.

رکود بخش تولید در استان همدان از یک سو حرکت چرخ های اقتصاد را با کندی روبرو کرده و از سویی، اشتغالی را که همواره مسئولین به دنبال تحقق آن هستند رو به سمت بیکاری و رکود سوق می دهد

متاسفانه رکود بخش تولید در استان همدان از یک سو حرکت چرخ های اقتصاد را با کندی روبرو کرده و از سویی، اشتغالی را که همواره مسئولین به دنبال تحقق آن هستند رو به سمت بیکاری و رکود سوق می دهد اما حال در سال جهش تولید باید دید که سرنوشت چنین طرح های اقتصادی که سرمایه گذار بخش خصوصی در آن ها پا پیش گذاشته، به چه شکلی پیش خواهد رفت؟

موضوع را کمی باز می کنیم؛ چند وقت پیش فرماندار ویژه ملایر در جلسه ای که به منظور حل مشکلات واحداهی تولیدی برگزار شده بود عنوان کرد از سال گذشته تاکنون ۱۶ طرح بزرگ اقتصادی و تولیدی در این شهرستان با رقم سرمایه‌گذاری سه هزار میلیارد تومان در دست اجرا قرار گرفته که تا پایان امسال تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسند.

قدرت الله ولدی با بیان اینکه در راستای سند راهبردی توسعه شهرستان ملایر طرح‌های زیادی در دست اجرا است، اضافه کرد:  در زمینه احیای واحدهای تولیدی و واحدهای تملیکی بانک‌ها همچون کیان وینسا اقداماتی انجام شده که با پیگیری حجت الاسلام آزادیخواه نماینده ملایر، در شرکت کیان‌ویسنا، پنل خورشیدی تولید خواهد شد.

همین صحبت ها ما را بر آن داشت تا وضعیت فعلی این کارخانه را جویا شویم که در ادامه متن این گفتگوها را می خوانید:

شرایط نامطلوب بازار و تعطیلی کارخانه «کیان وینسا»
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به ظرفیت های راکد صنایع در کشور گفت: کارخانه «کیان وینسا» ملایر از مجموعه های تعطیل شده حوزه انتخابیه بنده است که این کارخانه یک واحد تولیدی ساخت درب و پنجره pvc بود.

حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه افزود: این کارخانه کاملاً مدرن به ماشین آلات روز بود که متاسفانه به دلیل شرایط نامطلوب بازار تعطیل شده است.

وی با بیان این موضوع ادامه داد: این کارخانه در حال حاضر در بحث سرمایه در گردش مشکلات زیادی دارد و این مسئله باعث شده تا این واحد تولیدی به تعطیلی کشیده شود.

مجری کارخانه کیان وینسا بومی و به دنبال اصلاح خط تولید کارخانه است

در ادامه این ماجرا پای صحبت های معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان پیرامون وضعیت کارخانه کیان وینسا نشستیم که ظاهر پورمجاهد در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص وضعیت شرکت کیان وینسا ملایر مطرح کرد: جلسه ای طی یک ماه گذشته در این راستا برگزار شده که در آن مجری کارخانه برای احیای این کارخانه برنامه هایی ارائه کرده است.

ظاهر پورمجاهد با بیان این موضوع عنوان کرد: مجری این کارخانه بومی و  به دنبال اصلاح خط تولید کارخانه است.

این مکان به یک سوله خالی تبدیل شده است
وی در ادامه یادآور شد: مشکل پیش روی این کارخانه، نبود بازار و راکد ماندن تولیدات بوده که بر همین اساس مجری طرح، بخشی از ماشین آلات را به جای دیگری منتقل کرده است و در حال حاضر، تقریباً این مکان به یک سوله خالی تبدیل شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان با اشاره به اینکه مجری این کارخانه پیشنهاد راه اندازی و تولید قطعات نیروگاه های خورشیدی را داده است، عنوان کرد: در جلسه ای که یک ماه پیش در استانداری همدان برگزار شد، قرار بود تا این طرح را به سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان ارائه دهند.

حال که در سال جهش تولید قرار داریم و همواره تاکیدات بر حمایت از بخش تولید است، به راستی باید چه قدم هایی در مسیر حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی برداشت؟ سرمایه گذاران این حوزه نه تنها در بحث های اقتصاد مقاومتی، رونق تولید و در نهایت جهش تولید نقش آفرینی می کنند بلکه می توانند اشتغال زایی را به ارمغان آورند.

نگاهی به سند راهبردی و عملیاتی سه ساله استان همدان نشان دهنده آن است که بر حمایت از واحدهای صنعتی و تولیدی راکد به منظور راه اندازی مجدد آن ها تاکید شده است

نگاهی به سند راهبردی و عملیاتی سه ساله استان همدان نیز نشان دهنده آن است که بر حمایت از واحدهای صنعتی و تولیدی راکد به منظور راه اندازی مجدد آن ها تاکید شده است ضمن اینکه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید نیز به دنبال همراهی بانک ها با سرمایه گذاران و برداشتن سنگ ها از پیش پای آن ها است و حال این بار، گویی قرار است بارقه های امید در جهت توسعه مجدد و راه اندازی دوباره خط تولید در کارخانه کیان وینسا ملایر را شاهد باشیم.

همواره در همدان صحبت از پهن کردن فرش قرمز پیش پای سرمایه گذاران بخش خصوصی، جفت کردن کفش هایشان و بوسیدن دست های آن ها است؛ حال امید است برای واحدهای تولیدی و صنعتی راکد استان همدان فکری شود و اگر قرار است در مسیر دیگری نیز ادامه حیات دهند، حمایت  از آن ها به نحوی باشد که مجدداً شاهد رکود و خاموش شدن چراغ تولید و در نهایت تعطیلی های چندین ساله آنها نباشیم.

کد خبر: ۵۰٬۳۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha