۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۷
حذف کابینت از واحدهای مسکونی نوساز/ روکش چینی روی کابینت های ایرانی
هزینه ۲۰۰ میلیونی کابینت برای آشپزخانه های لوکس

حذف کابینت از واحدهای مسکونی نوساز/ روکش چینی روی کابینت های ایرانی

صنعت کابینت هم این روزها جزء آن دسته از بازارهایی است که به دلیل رکود اقتصادی حاکم بر کشور و قیمت های لحظه ای در رکود به سر می برد و گرانی شدید در این بخش باعث شده تا سازندگان نصب کابینت را در واحدهای مسکونی نوساز حذف کنند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: یکی از بخشهایی که سالهاست تعداد زیادی نیروی انسانی جوان و حتی فارغ التحصل دانشگاهی را به خود جذب کرده و در آن مشغول به فعالیت هستند، صنعت کابینت سازی و در نهایت نصب این تولیدات در واحدهای مسکونی نوساز و حتی واحدهای بازسازی شده است.

اما صنعت کابینت سازی نیز همانند سایر بخش های اقتصادی که به دلیل یک اقتصاد بیمار و آفتی به نام دلار دچار رکود هستند در یک کسادی کامل قرار گرفته است. اغلب فعالان صنعت کابینت و نصب و فروشندگان فعال در این بخش معتقد هستند که ماههاست که این صنعت دچار رکود شدید شده است. آنها دلیل این رکود را علاوه بر مسائل اقتصاد کلان، گرانی بیش از حد کابینت و جولان دلالان در این بخش و عدم توانایی خانوارها و حتی سازندگان مسکن در نصب کابینت عنوان می کنند.

اغلب فعالان این بخش عنوان می کنند که این صنعت مدتهاست که دیگر اشتغالزایی خوب خود را از دست داده است و رکود و گرانی منجر به این شده است که بسیاری از فعالان این بخش این حرفه را رها کرده و مشغول به کار دیگری شده اند.

شاید در طول سالهای گذشته تنوع رنگها و مدل های شیک اروپایی باعث شد تا تمایل ایرانی ها به استقاده از کابینت های با طرح های جدید در آشپزخانه ها بیشتر شود

شاید در طول سالهای گذشته تنوع رنگها و مدل های شیک اروپایی باعث شد تا تمایل ایرانی ها به استقاده از کابینت های با طرح های جدید در آشپزخانه ها بیشتر شود. این استقبال و این تغییر فرهنگ باعث شد تا بسیاری از سرمایه گذاران را به این بخش سوق دهد تا در این بخش سرمایه گذاری کنند. پاسخگویی به این تقاضا و این حجم از تنوع مستلزم این بود که چندین بازار جدید ساخت و فروش کابینت ایجاد شود. به همین دلیل در اغلب شهرهای بزرگ چندین بازار فروش کابینت دایر شد که شهر تهران نیز از این قاعده مستثنی نبود و چندین بازار فروش کابینت به واسطه ایجاد چندین کارگاه تولید کابینت دایر شد.

با این اوصاف در سالهای اخیر و به خصوص از زمانی که مقرر شد ورود کالاهای خارجی در بازارها ممنوع است، صنعت کابینت سازی این احتمال را به خود داد که این بخش می تواند با حمایت های دولت، علاوه بر تامین نیاز متقاضیان، اشتغالزایی خوبی نیز در کشور ایجاد کند. اما با گذشت زمان و رشد قیمت کابینت که به واسطه تورم و رشد نرخ دلار ایجاد شده بود صنعت کابینت سازی و فروش و نصب آن در یک رکود کامل فرو رفت. این رکود بعد از ماهها هنوز هم ادامه دارد و سرمایه گذاران در این بخش چه در تولید و ساخت کابینت و چه فروش و نصب آن دچار شک و تردید در ادامه فعالیت کرد.

کاهش روند ساخت و ساز و از سوی دیگر گران شدن کالا باعث شده تا دیگر هیچ سازنده ای از نصب کابینت در ساخت واحدهای مسکونی نوساز استقبال نکند

حمید رضا احمدی یکی از فعالان قدیمی در فروش و نصب کابینت در بازار جنوب تهران به خبرنگار خبرگزاری بازار گفت: رکود حاکم بر صنعت ساختمان و در اقتصاد کلان باعث شده تا به همان میزان از نصب و خرید کابینت کاسته شود. به صورت طبیعی با رونق ساخت و ساز فعالیت تولیدکنندگان، فروشندگان و نصابان کابینت نیز افزایش می یابد. اما این روزها از یک سو کاهش روند ساخت و ساز و از سوی دیگر گران شدن کالا باعث شده تا دیگر هیچ سازنده ای از نصب کابینت در ساخت واحدهای مسکونی نوساز استقبال نکند.

با کاهش قدرت خرید مردم، اغلب خانوارها و گروههایی که هر از چند گاهی از باب تنوع اقدام به تعویض و نوسازی کابینت های خود می کردند از دایره متقاضیان خرید کابینت به نوعی خارج شده اند

وی افزود: رشد توررم بیش از ۱۰۰ درصدی در ماههای گذشته باعث شده تا قدرت خرید مردم به شکل قابل توجهی افت کند. به واقع با کاهش قدرت خرید مردم، اغلب خانوارها و گروههایی که هر از چند گاهی از باب تنوع اقدام به تعویض و نوسازی کابینت های خود می کردند از دایره متقاضیان خرید کابینت به نوعی خارج شده اند. رشد بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت ها در طول یک سال گذشته چنان رکودی بر این بازار حاکم کرده است که شاید تاریخ به خود ندیده است.

این فعال فروش و نصب کابینت ادامه داد: در طی سال های گذشته رونق صنعت کابینت به نوعی تمایل جوانان و حتی فارغ التحصیلان دانشگاهی را به یادگیری و آموزش این صنعت تشویق می کرد اما در طی سه سال گذشته شرایط اقتصادی و کسب و کار به گونه ای پیش رفته است که حتی قدیمی های این بخش از صنعت کابینت سازی خارج شده اند و همان نیروهای فعال نیز بیکار شده اند.

از سوی دیگر برخی فعالان این صنعت معتقد هستند که صنعت کابینت سازی ظرفیت خوبی به لحاظ اشتغالزایی برخوردار است و قطعا خروج سرمایه گذاران و کسادی این صنعت باعث بیکار شدن عده زیادی از جوانان خواهد شد.

امید فراهانی یکی دیگر از فعالان صنعت کابینت گفت: نوسانات قیمت ها و رشد بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت باعث شده تا این روزها کمتر کسی به عنوان خریدار در جایگاه متقاضی کابینت قرار بگیرد. و حتی در دوره ای که مرفه نشینان هر از گاهی تغییر دکوراسیون می دادند نیز کمتر از قبل وارد بازار می شوند. البته در سال های ۸۹ تا ۹۲ وضعیت نصب کنندگان و فروشندگان کابینت در مناطق بالای شهر مناسب بود اما وقتی با آنها نیز صحبت می کنیم آنها نیز از رکود بی سابقه بازار کابینت گلایه دارند.

این فعال صنعت کابینت در پاسخ به این پرسش که کابینت سازها به بدقولترین صنوف معروف شده اند شاید این رکود بی سابقه باعث شود تا از بدقولی کابینت سازها که همواره مشتریان از آن گلایه دارند بکاهد گفت: این بدقولی را تا حدودی قبول داریم اما به هر حال در نصب کابینت چندین عامل نقش دارند. وقتی کابینت آماده می شود فروشنده نصاب نیست که در زمان مقرر آن کابینت را نصب کند. معمولا نصاب ها چندین کار را یکجا انجام می دهند و همین موضوع باعث می شود فروشنده ها در حین هماهنگی برای نصب کابینت چندین بار در وعده خود به مشتریان جا بمانند.

رشد قیمت به قدری برای مشتریان سنگین است که حتی سازنده ها نیز واحدهای مسکونی نوساز را اصطلاحا لُخت تحویل خریداران می دهند

رحمان بازیار نیز یکی دیگر از فعالان صنعت کابینت با اشاره به اینکه این روزها که دیگر به آن شکل از کالاهای خارجی در بازار خبری نیست برخی تولیدکندگان هر روز قیمت ها را تغغیر می دهند گفت: جولان دلالان در این بازار به عنوان واسطه میان تولیدکنندگان و فروشندگان باعث شده تا قیمت ها به شکل قابل توجهی افزایش یابد. این رشد قیمت به قدری بر مشتریان سنگین است که حتی سازنده ها نیز واحدهای مسکونی نوساز را لُخت تحویل خریداران می دهند.

وی افزود: کابینت های با روکش ترکیه ای همواره در بازار مقبولیت داشته است و قیمت آنها نیز بالاتر از کالاهای ایرانی و حتی چینی بوده است اما این روزها برخی تولیدکنندگان ایرانی با استفاده از روکش های ترکیه ای که در ایران صورت می گیرد این کابینتها و "ام دی اف " ها را به اسم جنس ترکیه ای به مشتریان به فروش می رسانند.

این فعال صنعت کابینت با اشاره به اینکه در ابتدای سال جاری قیمت ورق سفید مورد استفاده در روی کابینت ۳۸۰ هزار تومان بود در حال حاضر به یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسیده است ادامه داد: یکی از شرکتهای تولیدکننده ورق سفید به نام "آرین سیتا" مثل ایران خودرو و سایپا جنس ورق سفید را به فروشندگان تحویل نمی دهد و در این میان برخی دلالان و شرکتها به راحتی قیمتها را بالا می برند.

وی با بیان اینکه متاسفانه این روزها از میزان تار و پود داخل "ام دی اف" ها کاسته شده و تراکم کاهش می یابد گفت: وقتی تراکم کاهش می یابد، کابینت ها هم زودتر از بین می روند و به مرور رنگ کابینت ها تغییر می کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا کابینت های چینی در بازار وجود دارد اضافه کرد: روکش کابینت های ایرانی چندان مقاومت خوبی ندارند بنابراین برخی تولیدکننده ها از روکش «های کلاس» چینی استفاده می کنند و با برچسب ایرانی به فروش می رسانند. در حال حاضر همین جنس «های کلاس» با متری ۴.۵ میلیون تومان به فروش می رسد در حالیکه همین جنس نسبت به ابتدای سال چهار برابر رشد کرده است.

کابینت های "ممبران آکس" مهمان واحدهای مسکونی لوکس/ ۲۰۰ میلیون هزینه برای یک آشپزخانه لوکس
وی در خصوص قیمت کابینت های ممبران آکس که مدتهاست مهمان واحدهای مسکونی لوکس شده است گفت: در حال حاضر سازندگان در اغلب خانه های لوکس از کابینت های ممبران استفاده می کنند چرا که روکش این کابینت ها کُره ای است و با متری حدود ۱۰ میلیون تومان یک عُمر می تواند کابینت باشد. پس با این حساب یک آشپزخانه ۲۰ متری هزینه ای بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومان هزینه در بر خواهد داشت.

او ادامه داد: این هزینه ها برای واحدهای لوکس و لاکچری از سوی سازندگان قطعا بر نمای داخلی واحدهای مسکونی نوساز تاثیر بسزایی دارد. اگر در برخی واحدهای لوکس بالای شهر کابینت مورد استفاده قرار می گیرد اما در سایر واحدهای مسکونی معمولی و پایین شهر سازنده ها از این اقدامات دوری می کنند.

به نوشته خبرنگار خبرگزاری بازار، به نظر می رسد صنعت کابینت که وابسته به صنعت ساختمان است با تاثیرپذیری از رکود حاکم بر اقتصاد کلان و صنعت ساختمان در حال از بین رفتن فرصت های شغلی بسیار زیادی است. حال که دیگر خبری از کابینت های اتریشی و ترکیه ای در بازار نیست و اگر هم هست به میزان پایین یافت می شود بهترین فرصت است که دولت از تولیدکننده های داخلی حمایت و به نوعی به ایجاد فرصت های شغلی در این بخش کمک کند.

کد خبر: ۵۰٬۲۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha