۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸
نیازمند حکمرانی مبتنی بر کرونا هستیم
سخنگوی دولت:

نیازمند حکمرانی مبتنی بر کرونا هستیم

ربیعی، سخنگوی دولت گفت: تصمیماتی که در ستاد ملی کرونا با حضور مقام معظم رهبری اتخاذ شد ما را وارد مرحله جدیدی کرده است.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، علی ربیعی روز سه شنبه در نشست خبری با تبریک هفته وحدت اظهارداشت: در آستانه هفته وحدت قرار داریم و اواخر این هفته متقارن با شروع هفته وحدت شده است. ابتکار هفته وحدت از دل یک اختلاف ساده تقویمی در خصوص میلاد نور زاده شد.

سخنگوی دولت ادامه داد: نفس ابتکار هفته وحدت، نمادی است که نشان می‌دهد این امت در کلیت محمدی خود می‌تواند اختلاف‌ها و آشفتگی‌ها را تبدیل به نقطه قوت کند.

ربیعی گفت: انقلاب اسلامی پس از آن ممکن شد و در افق رویت پذیر جامعه اسلامی قرار گرفت که پیشگامان روشنگری دینی از علامه نایینی تا اقبال لاهوری و شهید مطهری و شریعتی و دیگر بزرگان موفق شدند یک نوع اتصال و پیوند میان هویت ملی و هویت امت بوجود آورند.

وی یادآور شد: نمی توان از وحدت سخن گفت و از علامه اقبال لاهوری سخن نگفت که جغرافیای وحدت را به گفتار شاعرانه خود در آورد. اقبال از لاله زار کشمیرِ دلش، شاهراهی به شیراز و حجاز گشود و کل این حوزه تمدن اسلامی را به شکل یک واحد به هم پیوسته، به گفتمان بدیع خود در آورد.

ربیعی اضافه کرد: از این منظر وحدت در سطح منطقه ای نیز اهمیت مضاعف دارد و بدان معناست که ما در مقام باشندگان این جغرافیای وسیع اسلام باید نگرانی‌های مشروع امنیتی یکدیگر را به رسمیت بشناسیم. هفته وحدت به این اعتبار، باید تبدیل به یک فرصت جهت اندیشیدن به موضوع صلح سازی در  گستره همسایگانی و منطقه ای شود.

سخنگوی دولت گفت: همیشه از نفوذ تفرقه افکنانه  قدرت های برون منطقه ای در منطقه سخن گفته ایم. اما باید توجه داشت که بستن راه نفوذ قدرت‌های جنگ افروز و تفرقه افکن در پیکره امت، فقط با شعار وحدت ممکن نخواهد شد.

ربیعی افزود: باید مکانیسم‌های حل و فصل اختلاف همسایگانی را نیز در سطح مناسبات منطقه‌ای ایجاد کنیم. توانمندسازی سازمان همکاری در منطقه یکی از این مکانیزها می‌تواند باشد که می‌تواند موجب تقویت وحدت امت اسلامی در منطقه و جهان شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر هفته وحدت فرصتی است تا مقوم‌های وحدت ساز داخلی خود و الزاماتی را که همگان باید برای حفظ وحدت به آن پایبند باشیم، مرور کنیم.

سخنگوی دولت یادآور شد: امروز در داخل کشور، ‌همان گونه که رهبری معظم نیز در دیدار با اعضای ستاد ملی کرونا مطرح کردند، نیازمند شناخت عمیق از مهمترین مسائل و اقدامات یکپارچه بین ملت و حاکمیت هستیم. همچنین بخشی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در تقارن با هفته وحدت، معنابخش مسیر پیش‌ روی قوا، انسجام ملی و پشتوانه پشت سر گذاشتن بحران‌هایی است که کشور در این مقطع با آن مواجه است.

در هفته‌های اخیر شاهد هجمه‌های غیرمنصفانه به دولت بودیم
ربیعی اظهارداشت: در هفته‌های اخیر شاهد هجمه‌های غیرمنصفانه به دولت بودیم که اگر این رویه ناصواب ادامه می‌یافت و به جامعه تسری می‌یافت قطعا آسیب‌های جبران ناپذیری را متحمل می شدیم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری افزود: آسیب‌هایی که وحدت و یکپارچگی کشور را نشانه گرفته بود اگر با هشدار سریع رهبری متوقف نمی‌شد تضعیف ما را در مسائل جهانی و منطقه ای موجب می شد. همان طور که رهبری فرمودند باید بین نقد و اهانت تفکیک قائل شویم.

 وی تصریح کرد: نقد بخشی از ادب جمهوریت است و اهانت و هتک حرمت ناقض ادب اسلامی است رهبری با درک درستی از این دو مولفه نسبت به نارسایی که در حال شکل گیری بود هشدار دادند نارسایی که اخلاق سیاسی و انسجام ملی را نشانه گرفته بود ما همین جا از مقام معظم رهبری به خاطر روشنگری های مبتنی بر بینش اسلامی و منطق حکمرانی که همواره رهنمون داشتند، سپاسگذاری می‌کنیم.

وی گفت: دولت نیز همچون گذشته خود را مقید و موظف به تبعیت از رهنمودهای ایشان دانسته و امیدواریم توجه به رهنمون‌های اخیر ایشان در شرایط فعلی کشور، مورد اهتمام همه ارکان و گروه‌ها قرار بگیرد.

وی در ادامه به مصوبات ستاد کرونا اشاره کرد و گفت: همچنین تصمیماتی که در ستاد ملی کرونا که با حضور رهبر معظم انقلاب اتخاذ شد ما را وارد مرحله جدیدی کرده است. تاثیر گذاری کرونا بر عرصه‌های سلامت، اقتصاد و جامعه و حتی امنیت هر روز ابعاد جدیدی یافته و در حال گسترش است.

ربیعی افزود: تصور آنکه کرونا در چند ماه به پایان خواهد رسید، امروز به یک خوش خیالی خطرناک می ماند. برخی حتی چشم انداز ۳ ساله برای دستیابی و امنیتی عمومی را مطرح می کردند و برخی کرونا را ویروس ماندگار مانند آنفولانزا برای آن به کار بردند. لذا ما با خصوصیات بحرانی با طول زمان زیاد و اثر شدید و ریسک بالا و پرمخاطره روبرو هستیم. جهش ویروس غیرقابل پیش بینی است.

سخنگوی دولت ادامه داد: امروز اگر ما تا دیروز با دو متغیر جان - سلامت و جان - معیشت روبرو بودیم امروز ابعاد روانی و اجتماعی و امنیت اجتماعی به آن افزوده شده است. بنابراین ما نیازمند حکمرانی مبتنی بر کرونا هستیم. ما به سطح بالایی از نظم ساختاری و نظم اجتماعی و نهادینه شدن رفتارهای مبتنی بر مقابله با کرونا هستیم.

ربیعی گفت: بی توجهی و عدم همراهی با پروتکل‌ها و دستورالعملهای بهداشتی بنابر تحقیق صورت گرفته و همچنین تغییرات جهشی در ویروس که ضریب ابتلا را از ۱.۳ به ۱.۹ رسیده است باعث افزایش ابتلا به آن شده است. البته در دنیا هم وضعیت مشابهی را داریم. برخی از کارشناسان ما معتقدند ویروسی که از چین تسری پیدا کرد با ویروسی که از غرب و اروپا است متفاوت تر است.

وی افزود: دولت در یک مرحله فقط ۶۰ میلیارد تومان به بحث مطالعات و تحقیقات علمی در حوزه  بهداشت و درمان تخصیص داده است. خوشبختانه مقالات علمی زیادی از سوی ایرانیان در جهان منتشر شده است. ما با طرحهای تحقیقاتی سازمانی بهداشت جهانی مشارکت داریم.

سخنگوی دولت ادامه داد: باز هم آخرین بررسی سازمان بهداشتی این است که هیچ یک از داروها تاثیر چندانی ندارد و راهی جز بهداشت و پیشگیری نداریم. ما امروز نیازمند برنامه ریزی حداقل برای یک سال آینده هستیم. مطالعات نشان می دهد عامل جمعیت در سنین بالا، دیابت، فشار خون،   چاقی، بیماریهای قلبی و عروقی در ایران منجر به افزایش تعداد مرگ و میر شده است.

وی تاکید کرد: دولت اقدامات خود را برای تولیدات مورد نیاز ادامه داده است. از همین تریبون از انتظار برای تولید یک میلیون هم صحبت شد. اما امروز روزانه ۲۱ میلیون عدد ماسک تولید می کنیم. و تجهیز و اضافه کردن تخت های بیمارستانی را هم در دست اقدام داریم.

ربیعی گفت: توجه دولت به فضای مجازی و دولت الکترونیک در این ایام به ما کمک کرد. سرعت بخشیدن به دولت الکترونیک یکی از اقدامات زیرساختی برای مقابله با گسترش ویروس است. کمک به زندگی اقشار آسیب دیده از کرونا از موضوعات مهمی است که این روزها در دستور کار دولت قرار دارد.

وی افزود: اما رسیدگی به افرادی که مشاغل آزاد داشتند و مشمول هیچ بیمه ای نبودند شناسایی این افراد توسط وزارت رفاه صورت گرفته و در یک مرحله هم به ۳ میلیون از این افراد بسته غذایی تخصیص یافت و چگونگی کمک به آنها در دستور کار قرار دارد.

سخنگوی دولت ادامه داد: اما به هرحال باید زنجیره شیوع شکسته شود. مبدا شکستن زنجیره راه اصلی مقابله با شیوع است. بیماران قطعی با انضباط بیشتری مورد نظر قرار خواهند گرفت و قزنطینه برای آنها اجباری است. اطرافیان و افراد مورد تماس نیز باید مورد آزمایش قرار گیرند.

وی اضافه کرد: تصمیماتی در زمینه تعطیلی های ناگریز برای شکستن زنجیره اتخاذ شد و همراه با کنترل مراکز دنبال خواهد شد و  در صورت لزوم در مورد تداوم زمانی و گسترده کردن طبقه بندی ها تصمیم گیری جدید خواهد شد.

کد خبر: ۵۰٬۲۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha