۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷
عرضه آبشاری حقوقی ها و ریزش دوباره شاخص/ نمادهای دارویی، رایانه‌ای و غذایی زیر ارزش ذاتی
تحلیلگر بورس در گفتگو با بازار مطرح کرد

عرضه آبشاری حقوقی ها و ریزش دوباره شاخص/ نمادهای دارویی، رایانه‌ای و غذایی زیر ارزش ذاتی

صادقی، تحلیلگر بازار سرمایه می‌گوید که با توجه به عدم حمایت حقوقی‌ها به صورت هماهنگ در هفته جاری ریزش‌های بازار به صورت دستوری بوده است.

بازار؛ گروه بورس: شاخص کل امروز نیز با ریزش ۳۴۸۰۰ واحدی به کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد رسید، در صورتی که کارشناسان فردا را روز بازگشت بازار عنوان کرده اند باید منتظر معاملات فردا بود تا وضعیت بازار مشخص شود.

بعد از چنین ریزشی در بازار نظرات متعددی از سوی کارشناسان مطرح شد که بیشتر آن‌ها بر این باور بودند که بازار به صورت دستوری ریزش پیدا کرده است. برخی دیگر هم مانند رفیعی کارشناس بازار معتقد بود که فشارهای سیاسی داخلی بر روی رئیس سازمان بورس تهران آقای صحرائی دلیل این ریزش است. به هر حال آنچه در مجموع می‌توان عنوان کرد این است که بازار بر اساس روند عادی ریزش نکرده است.

عرضه آبشاری و هماهنگ حقوقی ها
صادقی یکی از تحلیل‌گرارن بازار سرمایه عرضه آبشاری به صورت هماهنگ توسط حقوقی‌ها را دلیل بر دستوری بودن  ریزش بازار می‌داند.

قاسم صادقی تحلیل‌گرارن بازار سرمایه در گفتگو با بازار در مورد وضعیت ریزش این هفته بازار گفت: روند منفی شدن بازار از ابتدای هفته قبل آغاز شد که می‌توان بگویم در این چند روز ما حمایتی از حقوقی‌های بازار مشاهده نکردیم و در اکثر نمادها فروش‌های آبشاری داشتیم. باز هم حقوقی‌ها در حال نوسانگیری هستند و تا زمانی هم که این اتفاق در حال رخ دادن است و حقوقی‌ها روی نقاط مقاومت وارد نشوند، نباید انتظار شکست روند نزولی را داشته باشیم.

صادقی اضافه کرد: باید حقوقی‌ها در زمانی که روی مقاومت شاخص حرکت می‌کنیم خرید کنند و حمایت گسترده‌ای انجام دهند نه اینکه روی  نقطه مقاومت فروش آبشاری انجام دهند، در این صورت مردم هم اعتمادشان را از دست خواهند داد و اتفاقی که در روزهای اخیر در بازار دیدید می‌افتد.

به گفته او این ریزش‌ها تا حدودی دستوری بوده چرا که حقوقی‌ها به صورت هماهنگ کاری انجام ندادند یعنی حمایتی از آن‌ها صورت نگرفت.
 

رکود بورس شروع شده است؟
این کارشناس بازار در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد که با خروج نقدینگی از بازار، بورس وارد دوران رکود شده است گفت: نمی‌توانیم عنوان کنیم که رکود کامل در بازار ایجاد شده، چرا که رکود در صورتی رخ می‌دهد که نقدینگی زیادی از بازار خارج شود و حجم‌ معاملات هم به شدت کاهش پیدا کند، اما به نظر می‌رسد پول یا  نقدینگی یا داخل کارگزاری درحال انتظار است تا بازار شرایط بهتری پیدا کند یا در صندوق‌های سرمایه گذاری قرار دارند. این نقدینگی در حال انتظار است که با ثبات شاخص به سمت بازار حرکت کند به همین دلیل شرایطی که الان بازار داریم حالت انتظار است.

وی با اشاره به کاهش حساسیت بازار به اخبار مختلف افزود: در مورد اینکه حساسیت بازار نسبت به اخبار از بین رفته تا حدود زیادی صحیح است، چرا که با بی اعتمادی سهامداران نسبت به مسئولین و همچنین عملکردهای که داشتند، بسیاری از سهامداران  کاری به اخبار خوب ندارند، اما بزرگان  و فعالان بازار هنوز نیم نگاهی به اخبار دارند.

در صنعت غذایی، رایانه‌ای و همچنین دارویی سهم‌های خوبی هستند که زیر ارزش ذاتی خود قرار دارند و جای رشد بسیار زیادی دارند

تحلیل های تکنیکال زمانی بسیار جواب می دهد
صادقی گفت: شرایط بازار ایران در یک کانال اصلاحی و نزولی در حال نوسان است به همین منظور برای تحلیل بهتر می‌توانیم از ابزارهای تکنیکال برای پیش‌بینی کف‌های حمایتی استفاده کنیم اما این کف‌های حمایتی علاوه بر بحث تکنیکال به شرایط بازار به خصوص عملکرد حقوقی‌ها و حمایت‌های صورت گرفته از بازار بستگی دارد.

وی با بیان اینکه تحلیل زمانی تحلیل دقیقتری است اضافه کرد:  تحلیل زمانی از روی تاریخچه قیمت‌ها و همچنین زمانی‌ها که موج‌ها در بحث تکنیکال تشکیل شدند، می‌تواند پیش‌بینی کند که چه زمانی ما تغییر روند خواهیم داشت اما در ایران کمتر بر اساس این تحلیل روند بازار را بررسی می‌کنند در حالی که در بازارهای مختلف جهان  کاربرد زیادی دارد مثل تحلیل زمانی گن و فیبوناچی.

این کارشناس بازار سرمایه پیشنهاد خود مبنی بر اینکه چگونه بازار بدون تزریق منابع می‌تواند به ثبات برسد، را اینگونه بیان کرد: من فکر می‌کنم برداشته شدن پیش گشایش و محدود شدن صف‌های خرید و فروش می‌توانند شرایط بازار را مقداری بهبود ببخشند و زمانی که شرایط بازار کمی متعادل شد، این امکان وجود دارد که دامنه نوسان نه به صورت نامحدود بلکه تا یک میزان مناسب برای چند روزی در بسیاری از سهم‌ها  افزایش پیدا کند که این موضوع  می‌تواند در صورتی که صف‌های خرید و فروش تشکیل نشود مقداری موجب تعادل در شاخص شود اما راهکار بهتر برداشته شدن پیش گشایش و محدودیت پیش گشایش است.

غذا دارو را دریابید
صادقی در پاسخ به اینکه اکنون کدام گروه از نمادها به قیمت‌های ارزنده خود نزدیک شدند گفت: در صنعت غذایی، رایانه‌ای و همچنین دارویی سهم‌های خوبی هستند که زیر ارزش ذاتی خود قرار دارند و جای رشد بسیار زیادی دارند که با توجه به تحلیل بنیادی کم ریسک هستند اما باز هم از بین این‌ها باید سهم مناسب انتخاب شود. همچنین در صنعت قطعات خودرو چند نماد می‌تواند مناسب باشند، علاوه بر آن می‌توان گفت ارزش سهام  در صنایع دیگر با توجه افزایش دارایی آن‌ها متناسب با نرخ دلار زیر ارزش ذاتی هستند.

کد خبر: ۵۰٬۱۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha