۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷
افزایش ۸۰ درصدی تولید بذر گندم/ بذر به دست کشاورزان نمی رسد
دبیر انجمن بنیاد ملی گندم‌کاران:

افزایش ۸۰ درصدی تولید بذر گندم/ بذر به دست کشاورزان نمی رسد

خان‌محمدی، دبیر بنیاد ملی گندم کاران بیان کرد: در سال ۹۷ حدود ۱۴۰ هزار، و امسال ۳۸۰ هزار تن تولید بذر گندم داشتیم؛ با این وجود بذر تولید شده به دست کشاورز نمی رسد.

به گزارش بازار، علی خان‌محمدی، دبیر بنیاد ملی گندم کاران با بیان اینکه بر اساس آنچه رسانه ها اعلام می کنند، وضعیت تولید بذر گندم مناسب است، در عین حال گفت: گندم در کشورهای همسایه ایران گران تر از داخل است و همچنین ارزش پولی آن ها بیشتر از کشور است. این مسئله سبب شد برخی افراد در تولید بذر گندم دخالت کرده و نسبت به صادرات آن اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه محققین موظف هستند ۶۰ تا ۷۰ درصد از بذر داخلی را تامین کنند، اظهار کرد: هر سال بذر گندم اضافه داشتیم و اضافات آن ها را برای شرکت های آرد و ماراکانی خریداری می کردیم و تولیدکنندگان بذر دچار ضرر و زیان نشوند. اما امسال استان ها به با کمبود بذر رو به رو هستند و هر روز استان ها تماس می گیرند و از کمبود بذر گلایه می کنند.

دبیر بنیاد ملی گندم کاران با تاکید بر اینکه ضرورت پیگیری وضعیت تولید بذر گندم و علت کاهش آن، بیان کرد: این شرایطی در حال به وجود آمده است که محققین کشور اعلام کردند امسال دو برابر سال های گذشته بذر تولید کرده ایم و با این وجود، بذر به دست کشاورزان نمی رسد. این مسئله را سیاست گذاران بخش دولتی باید پیگیری کنند تا به پایداری تولید گندم را ضرر وارد نشود.

وی به آمار تولید بذر گندم اشاره و عنوان کرد: در سال ۹۷ حدود ۱۴۰ هزار تن بذر گندم تولید کردیم و امسال ۳۸۰ هزار تن تولیدی بذر گندم در کشور داشتیم و نزدیک به ۸۰ درصد افزایش تولید داشتیم اما با این وجود بذر تولید شده به دست کشاورز نمی رسد.

عنایت بیابانی با اشاره به اینکه بذر، به عنوان ماده اولیه گندم یکی از نیازهای اصلی کشور است و باید از آن حراست شود، گفت: بخشی از مسئولیت حراست از بذر گندم بر عهده کشاورزان است. دولت ۳۸۰ هزار تن بذر گندم وارد و تولید می کند و کشاورزان باید به فکر حراست و مراقبت از آن می بودند.

وی با تاکید بر اینکه نباید تحت تاثیر اقدامات دلالان قرار بگیریم، عنوان کرد: قیمت بذر گندم در حدود سه هزار و ۵۰۰ تومان است و چون قیمت گندم بیش از پنج هزار تومان است، برخی از کشاورزان اقدام به فروش بذر گندم کرده اند و این اشکال به خود کشاورزان وارد است.

قائم مقام خانه کشاورز با تصریح بر اینکه باید منافع ملی را بر منافع فردی اولویت دهیم، اظهار کرد: وقتی چنین نگاهی در افراد وجود نداشته باشد، شاهد فروش بذر گندم هستیم در حالی که کشور این ماده نیاز مبرم دارد.

قیمت پایین خرید تضمینی گندم، کشاورزان را وادار به فروش بذرهای گندم کرد
سید جواد ساداتی نژاد با اشاره به خرید تضمینی گندم گفت: قانون مربوط به این موضوع در مجلس مصوب و به شورای نگهبان ارسال شده بود، به مجلس برای اصلاح دو ایراد جزئی ویرایشی ارجاع شد و در چند روز آینده باید تصویب نامه آن را ابلاغ کنیم و طبیعتا مبنای سال زراعی جدید بر اساس این قانون قیمت گذاری خواهد شد.

وی با اشاره به ناراحتی گندمکاران از قیمت خرید تضمینی که پیش از این اعلام شده بود، اظهار کرد: این نگرانی باعث شده بود کشاورزان انگیزه کاشت گندم نداشته باشند زیرا هزینه های کاشت گندم رشد زیادی داشت. اما به محض طرح این مسئله در مجلس شورای اسلامی، انگیزه کاشت گندم در کشاورزان ایجاد شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بذر گندم جزو بذرهای خود رشد است، عنوان کرد: کشاورز وقتی یک بار بذر گواهی شده را می خرد، تا چند همان بذر را کشت می کند و این مسئله برای کشاورزان اقتصادی است.

وی افزود: وقتی قیمت خرید تضمینی گندم حدود ۵ هزار تومان اعلام شد کشاورزان به سمت این رفتند بذری که از سال قبل نگه داشتند را با عدد بالاتری به فروش برسانند و مجددا بذر گواهی شده که قیمت پایین تری دارد را از دولت بگیرند. این مسئله سبب کمبود بذر در کشور شد که بر اساس آمار فقط پنج درصد بذر در حال حاضر کمبود داریم. البته در هیچ کجای دنیا تمام بذر مورد نیاز را دولت ها تهیه نمی کنند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه بذر مورد نیاز کشاورزان در سال جاری ۳۸۰ هزار تن بوده است، گفت: دولت حدود ۳۷ درصد بذر مورد نیاز را تامین می کند و بقیه بذر را خود کشاورز در اختیار دارد.

کد خبر: ۵۰٬۱۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha