۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹
صادرات باید به انتهای زنجیره فولاد منتقل شود
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

صادرات باید به انتهای زنجیره فولاد منتقل شود

حسینی کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه خام‌فروشی به ضرر کشور است، گفت: صادرات باید به انتهای زنجیره فولاد منتقل شود.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، سیدجواد حسینی کیا در جلسه علنی امروز (سه شنبه، ۶ آبان ماه)  مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد بررسی بازار فولاد گفت: با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۳۰ میلیون تن  تولید فولاد در کشور وجود دارد مصرف واقعی آن را نزدیک به ۱۲میلیون تن برشمرد.

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به این میزان از تولید و مصرف در کشور گرانی در موضوع فولاد توجیه ندارد و به سیاست‌گذاری ناقص در زنجیره فولاد برمی‌گردد.

وی حمایت بخشی در عرضه فولاد را علت دیگر نابسامانی در بازار فولاد برشمرد و گفت: عدم توزیع مناسب که متناسب سود در زنجیره فولاد نیست نیز یکی دیگر از علل نابسامانی در این بازار است، برای مثال توزیع سنگ آهن و سود آن بسیار پایین است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس عوارض گمرکی صفر برای صادرات فولاد را یکی دیگر از علل نابسامانی در بازار فولاد دانست و تصریح کرد: صفر بودن عوارض گمرکی باید در انتهای زنجیره فولاد قرار گیرد نه در ابتدا و خام‌فروشی محصول.

حسینی کیا عرضه ناکافی فولاد در بورس را مشکل بعدی عنوان کرد و افزود: بدترین حالت در بازار بورس به وجود آمدن قیمت دوگانه در یک بازار است. زمانی که ارز از ۱۵ هزار تومان به ۳۰هزار تومان افزایش یافته و هیچ افزایش قیمتی در حوزه‌های دیگر نداشتیم، سود روزانه این محصول ۱۲۰۰ میلیارد تومان شده که این رقم مستقیما از جیب مردم پرداخت شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اختصاص سهمیه کاغذی برای برخی از واحدهای تولیدی که فقط یک مجوز دارند و یک بازار آزاد سیاه در حاشیه بازار راه‌ انداخته‌اند یکی دیگر از مشکلات این حوزه است. وزارت صمت نیز ریگلاتوری مناسبی در بازار فولاد ندارد.

وی تأکید کرد: وزارت صمت همچنین نظارت مناسبی بر بازار و سامانه‌های خرید  و فروش فولاد ندارد، همچنین نظارتی بر معاملات خارج از بورس صورت نمی‌گیرد، افزون بر این نظارتی بر مصوبات ستاد تنظیم بازار هم وجود ندارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یادآور شد: برای حل مشکلات حوزه فولاد انتقال توزیع سود فولاد از ابتدای زنجیره به طول زنجیره فولاد است. اگر این اتفاق نیفتد قطعاً خام‌فروشی ادامه خواهد داشت.

حسینی کیا اظهار کرد: عرضه مناسب فولاد فقط با ایجاد یک ریگلاتوری مناسب از جانب وزارت صمت محقق می‌شود که مسئله باید در کنار نظارت بر میزان تولید تا رسیدن محصول به دست مشتری واقعی باشد.

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی حذف مجوزهای کاغذی یکی دیگر از راهکارهای این حوزه برشمرد و افزود: صادرات باید در انتهای زنجیره فولاد صورت گیرد که اگر این اتفاق بیفتد ارزش افزوده بیشتری برای کشور به همراه خواهد داشت که برای این مسئله باید برنامه متناسب داشت و کار کارشناسی انجام داد چرا که این مسئله علاوه بر ایجاد فضای رقابتی منجر به ایجاد اشتغال نیز می‌شود.

وی جدی گرفتن سامانه تجارت و انبار را موضوع مهم دیگری دانست که باید به آن توجه کرد و تصریح کرد: اگر بخواهیم در عرصه فولاد قدمی برداریم چاره‌ای نداریم جز اینکه این امور را پیاده سازی کنیم.

کد خبر: ۵۰٬۰۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha