۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
از انکار تا واقعیت؛ آرد سهمیه‌ای پاسخگوی نیاز مشتریان نیست
بازار گزارش می‌دهد؛

از انکار تا واقعیت؛ آرد سهمیه‌ای پاسخگوی نیاز مشتریان نیست

اردبیل- این روزها بازار با انواع چالش‌ها قوت خرید مردم را مورد محک قرار داده است اما این بار تیر نشانه به سمت کمبود آرد و نان در استان اردبیل گرفته شده، نان که  قوت غالب مردم و از اصلی ترین ماده غذایی در فرهنگ ایرانی بوده است.

بازار؛ گروه استان ها: از دیرباز تا کنون مردم نان را به عنوان اصلی ترین ماده غذایی همیشه در سبد خرید خود داشته‌اند و آن را از اقلام جدایی ناپذیر سفره ها عنوان می کنند اما این روزها با اوضاع بد اقتصادی، بازاری که هر روز چالش جدیدی را تجربه می‌کند، این بار تیر خود را بسمت نان و آرد نشانه گرفته است.

طبق آمار ۲ هزار و ۶۵۵ واحد نانوایی در استان اردبیل فعالیت می‌کنند که یک هزار و ۹۱۸ واحد نانوایی سهمیه‌پز و ۷۳۷ واحد نیمه‌یارانه‌ای هستند که در این میان شهرستان اردبیل بیشترین سهم نانوایی در استان را دارد اما این روزها طبق بررسی‌ها، اکثر نانوایی ها بسته است و یا نان هایشان مانند روزهای گذشته پخت و توزیع نمی شود و از شرایط عادی خارج شده است.

با اینکه مسئولین در گفت‌وگو با خبرنگاران کمبود آرد در استان را تکذیب کردند اما اکثر نانوایان دلیل تعطیلی زود هنگام نانوایی ها و افزایش قیمت نان را کمبود آرد سهمیه ای و افزایش بی رویه قیمت آرد در بازار آزاد عنوان می کنند و ادعا دارند آرد سهمیه ای کفاف نیاز مشتریانشان را نمی کند و قادر به خرید آرد آزاد نیز نیستند.

طبق اظهارات اکثر مردم، افزایش قیمت آرد در بازار آزاد،  دلالان و نانواها را به وسوسه انداخته و نانوایی های شهر، بدلیل مابه التفاوت قیمت آرد سهمیه و آزاد، از پختن نان امتناع می کنند، تا اینکه این روزها نانوایی ها قیمت نان را نیز افزایش دادند.

مردم دلیل این آشفته بازار را عدم نظارت صحیح اداره صنعت و معدن و دستگاه‌های نظارتی استان می دانند.

ناگفته نماند که کیفیت نان‌ نیز در این ایام همراه باافزایش قیمت، افت محسوس داشته است و گلایه اکثر مردم را در پی داشته است. در این خصوص بسیاری از نانوایان پایین بودن کیفیت آرد را بهانه کاهش کیفیت نان عنوان می کنند.

محرم یاری یکی از نانوایان استان در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: متاسفانه در سهمیه بندی آرد، باند بازی وجود دارد که برای رفع این مشکل باید آرد آزاد خریداری شود و قدرت ما برای خرید آرد به قیمت آزاد نمی‌رسد بنابراین مجبور به تعطیلی نانواییمان می شویم.

نانوایانی که نان با کیفیت به مردم دهند آرد مورد نیازشان تامین می‌شود
در این روزها که مردم از نبود نان و بسته بودن اکثر نانوایی ها گلایه دارند، رئیس صمت استان اردبیل نگران از وضعیت بهداشت نانوایی‌ها است و در بازدید از نانوایی های استان بر جلوگیری از ورود افراد متفرقه به داخل نانوایی ها تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه واحدهای نانوایی با تغذیه مردم به صورت مستقیم، ارتباط دارند و ویروس کرونا قابلیت انتشار بسیار بالایی دارد و حفظ امنیت سلامت مردم شریف استان در اولویت قرار دارد.

البته صادقی در این میان از تشدید نظارت بر نانوایی ها نیز خبر داد و گفت: بازرسین آرد و نان سازمان به صورت مستمر از واحدهای نانوایی بازدید می‌کنند و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به نانوایانی که نان با کیفیت به مردم ارائه دهند، ضمن تامین آرد مورد نیازشان، برای پخت نان تشویق نیز خواهد کرد و در این میان چنانچه نانوایی تخلف داشته باشد با معرفی به تعزیرات حکومتی، قطع سهمیه نیز خواهند شد.

وی همچنین کمبود آرد در استان را شایعه دانسته و افزود: هیچ کمبودی آردی نداریم و ذخیره‌سازی کافی در این زمینه انجام یافته و مشکلی وجود ندارد اما متأسفانه عده‌ای به بهانه‌های مختلف برای به دست آوردن سود و منفعت بازار سیاه راه انداخته‌ و دست به احتکار و گرانفروشی زده‌اند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل با بیان اینکه انتظار ما فعالیت و ارائه خدمات مطلوب این قشر به مردم است تا مردم از بابت تهیه نان مشکلی نداشته باشند، گفت: در این زمینه از مردم انتظار داریم گزارش‌های مربوطه را از طریق سامانه ۱۲۴ به ما اطلاع دهند تا بتوانیم در راستای مبارزه با گران‌فروشی و کم‌فروشی به شکل مناسب و اساسی اقدام کنیم.

به اندازه کافی گندم در سیلوها ذخیره‌سازی شده است
استاندار اردبیل نیز نبود آرد را در بازار یک جو روانی کاذب عنوان کرد و گفت: به اندازه کافی گندم در سیلوها ذخیره‌سازی شده و در تحویل آن به کارخانه‌های آردسازی مشکلی وجود ندارد و در این چرخه نه تنها نارسائی وجود ندارد بلکه به تناسب درخواست نانوایان آرد آنها تامین می‌شود.

بهنام‌جو تصریح کرد: سرانه آرد استان اردبیل ۱۲ کیلوگرم است که سرانه استان اردبیل یک کیلوگرم نیز کاهش نیافته بلکه امکان توزیع بیشتر نیز در این زمینه وجود دارد.

ارتقا کیفیت نان مطالبه اساسی مردم است
فرماندار اردبیل  مطالبه اساسی مردم را ارتقا کیفیت نان عنوان کرد و افزود: ارتقای کیفیت نان و خدمات‌دهی مناسب در نانوایی‌ها اولویت است که همگان باید به این امر اهتمام داشته باشند و اگر نانوایی‌های موارد ارتقا کیفیت نان را رعایت نکنند با آنها برخورد می شود.

امامی‌یگانه تصریح کرد: ۱۸ هزارو ۸۳۷ مورد بازرسی از نانوایی های فعال در سطح استان انجام شده است که ۱۰۴۶ پرونده برای نانوایان متخلف در سطح استان طی شش ماهه نخست امسال تشکیل شده است و تاکنون پروانه و سهمیه آرد ۷ نانوایی متخلف در اردبیل باطل شده است.

وی همچنین افزود: نانوایی‌ها موظف به رعایت الزامات بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی و زدن ماسک پرسنلشان در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا هستند چرا که نان یکی از ملزومات و مهم‌ترین مورد برای سبد غذایی خانوار است.

با توجه به اینکه نان در تامین و سلامت غذایی بین تمام اقشار جامعه و خانواده‌های ایرانی نقشی بسزا و مصرف بالایی دارد، گرانی بیش از حد یا کمبود آن می‌تواند آسایش را سلب کند.

باید در نظر داشت که مقوله نان شوخی بردار نیست و هرگونه بی تدبیری در روزهای بحرانی اقتصادی، می تواند زندگی مردم را با چالشی جدید روبرو کند.

این واقعیت را باید پذیرفت که آرد سهمیه ای در شرایط فعلی پاسخگوی نیاز شهروندان نیست و از مسئولان انتظار می‌رود برای تغییر وضعیت کنونی با تدبیر و چاره اندیشی، نسبت به تامین آرد مورد نیاز نانوایان اهتمام داشته باشند و نظارت بیشتری روی کیفیت و اندازه نان داشته باشند تا این مواد مصرفی نیز همچون سایر کالاها از سفره مردم و قشر کارگر حذف نشود.

کد خبر: ۴۹٬۹۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha