۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
ایجاد کمبود کاذب آهن در بازار توسط شرکتهای واسطه ای/ آفتی به نام دلار در بازار
رئیس اتحادیه آهن در گفتگو با بازار اعلام کرد

ایجاد کمبود کاذب آهن در بازار توسط شرکتهای واسطه ای/ آفتی به نام دلار در بازار

رستگار، رئیس اتحادیه آهن با تاکید بر اینکه برخی شرکتهای واسطه که نه توزیع کننده هستند و نه تولیدکننده کمبود کاذب آهن در بازار ایجاد می کنند گفت: مادامی که بازار آهن منتظر نوسانات نرخ دلار باشد بازار سالمی را شاهد نخواهیم بود.

بازار؛ گروه راه و مسکن: کمبود کالا این روزها با نوسانات نرخ دلار در تمام بازارهای وابسته به صنایع آهن و فولاد به خوبی قابل مشاهده است. قطعا این کمبود کالا به صنایع بزرگتری مثل صنعت ساختمان که وابستگی شدیدی به محصولات فولادی( آهن و میلگرد) دارد می تواند به مرور این بخش ها را دچار شوک به لحاظ رشد قیمت ها کند. 
برخی از فعالان بخش مسکن و سازندگان عنوان می کنند که با مراجعه به بازار آهن مدتهاست که با کمبود کالا مواجه می شویم. 

جو کاذب کمبود کالا در بازار آهن
حمید رضا رستگار رئیس اتحادیه آهن در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار بر این موضوع تاکید دارد که این روزها برخی شرکتهای واسطه ای با ایجاد یک جو کاذب کمبود کالا ، سعی بر رشد قیمت آهن در بازار آهن دارند. 
او در پاسخ به این پرسش که برخی فعالان صنعت ساختمان عنوان می کنند که بازار آهن با کمبود کالا مواجه شده است و فروشندگان آهن و میلگرد از کمبود اجناس در انبار گلایه کرده و عنوان می کنند که کارخانه ها از فروش کالا خودداری می کنند گفت: اینکه بازار آهن یک رویه سالم و یک رویه صحیحی طی نمی کند واقعیتی است که تحت تاثیر موضوعات مختلف از جمله نرخ دلار است. این موضوع آفتی برای بازار داخلی شده است.

تا وقتی که بازار آهن منتظر بازار ارز بماند که قیمت آن چه می شود، نمی توان بازار سالم و آرامی از آن انتظار داشت

رستگار با اشاره به اینکه هیچ ارتباطی میان تولید فولاد و آهن با ارز و دلار نیست اما متاسفانه این روال در بازار رخ داده و هر نوسانی در دلار قیمت آهن آلات را تغییر می دهد؟ گفت: متاسفانه این روال در بازار رخ داده است و تا امروز نیز متولیان با قیمت گذاران برخورد نکرده و به نوعی با آنها مدارا می کنند. اگر قرار است روال صحیحی طی شود تولیدکننده ها، مصرف کننده ها مشخص هستند و تا وقتی که بازار آهن منتظر بازار ارز بماند که قیمت آن چه می شود، نمی توان بازار سالم و آرامی از آن انتظار داشت.
رئیس اتحادیه آهن ادامه داد: اتحادیه آهن به عنوان توزیع آهن هنوز نمی داند که قیمت گذاری آهن در کجا صورت می گیرد و مشخص نیست چرا علاقه ای برای سر و سامان یافتن بازار آهن نیست.  وظیفه قانونی اتحادیه آهن این است که بر بازار نظارت کند اما ایجاد کاذب کمبود آهن در بازار توسط برخی شرکتها باعث می شود تا علیرغم تمام ظرفیتهای خوب و مناسب تولید در کشور قیمتها مدام در نوسان باشد.

کشور از لحاظ تولید آهن و فولاد وابستگی ندارد امام متاسفانه دچار یک سردرگمی شده است که آن هم نشات گرفته از برخی اقدامات نامناسب و جوسازی برخی شرکتها که نه توزیع کننده هستند و نه تولید کننده صورت می گیرد

وی اضافه کرد: کشور از لحاظ تولید آهن و فولاد وابستگی ندارد امام متاسفانه دچار یک سردرگمی شده است که آن هم نشات گرفته از برخی اقدامات نامناسب و جوسازی برخی شرکتها که نه توزیع کننده هستند و نه تولید کننده صورت می گیرد.

رستگار با بیان اینکه اتحادیه آهن چند هزار واحد صنفی دارد و آمادگی این را دارد که برای نجات بازار آهن دست به کار شود تصریح کرد: اتحادیه آهن از مراجع ذیصلاح می خواهد که در تصمیم گیری ها و قیمت گذاریها حضور داشته باشد. اما متاسفانه قیمت گذاریها در حالی صورت می گیرد که حتی یک نماینده از اتحادیه بازار آهن وجود ندارد.
رئیس اتحادیه آهن با انتقاد از اینکه چرا در سیاست‌گذاری‌ها برای بازار فولاد حضور تشکل‌ها و اتحادیه‌ها نادیده گرفته می‌شود، افزود: اتحادیه آهن به عنوان تشکل توزیع کننده آهن از سیاست گذاری‌ها خبر ندارد تا بتواند بازار را ساماندهی کند. 

افراد و یا شرکتهایی به عنوان واسطه میان توزیع کنندگان و تولیدکنندگان حضور دارند و باید مشخص شود که بر چه اساسی این شرکتها به این اقدام دست می زنند و قیمت ها را دچار نوسان می کنند

وی گفت: افراد و یا شرکتهایی به عنوان واسطه میان توزیع کنندگان و تولیدکنندگان حضور دارند و باید مشخص شود که بر چه اساسی این شرکتها به این اقدام دست می زنند و قیمت ها را دچار نوسان می کنند. این شرکتها عمدتا رانت خوار هستند و جزء اعضای اتحادیه هم نیستند. پس اگر قرار است این شرکتها اقدام به توزیع آهن آلات کنند ما باید آنها را بشناسیم. 
رستگار خاطر نشان کرد: مسئولان بورس کالا، تولیدکننده ها و سازمان امور مالیاتی آماری در این خصوص که این قیمت گذاریها به چه شکلی صورت می گیرد ارائه نمی کنند و متاسفانه هزاران میلیارد تومان به کشور از این حیث صدمه وارد می شود و در جیب تولیدکننده ها نیز نمی رود.
وی با گلایه از اینکه زمزمه افزایش بیشتر قیمت‌ها باعث شده تا فضا برای حضور دلالان و سوداگران در بازار فراهم شود، ادامه داد: اتحادیه آهن به عنوان توزیع‌کننده ، چندین بار مشکلات بازار را به مراجع مربوطه از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارش داده‌ است اما در این رابطه اقدام موثری صورت نگرفته است. بی‌سامانی بازار آهن باعث شده تا دلالان در این بازار حضور داشته و مدام به خرید محصولات و احتکار آنها اقدام کنند.
به گزارش خبرنگار بازار، امروز نیز روند رشد قیمت آهن در بازار ادامه داشت. هر شاخه تیرآهن ۱۸ (۱۲ متری) با وزن ۲۲۵ کیلو امروز ۳ میلیون تومان بود. هر شاخه تیر آهن ۲۰ نیز (۱۲ متری) با وزن ۲۷۶ کیلوگرم ۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان بود که ۵۰ هزار تومان رشد داشته است. 
هر شاخه تیرآهن ۲۲ (۱۲ متری) ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و هر شاخه تیرآهن ۲۴ (۱۲ متری) ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود. 
اما در بازار میلگرد نیز علیرغم اینکه چند روزی است دلار روند کاهشی داشته است قیمت ها ثابت مانده اند. قیمت هر کیلو میلگرد ۱۰ (۱۲ متری) با وزن تقریبی ۷.۵ کیلوگرم ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان و قیمت هر کیلو میلگرد ۱۴ (۱۲ متری) با وزن تقریبی ۱۵ کیلوگرم ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان بود.

کد خبر: ۴۹٬۹۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha