۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱
واردات با ارز آزاد، بازار را رانتی می‌کند
رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

واردات با ارز آزاد، بازار را رانتی می‌کند

قادری، رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه افزایش یارانه نقدی برای خرید کالاهای اساسی را موجب رانتی شدن بازار دانست و تنها راه را کوپنی شدن عنوان کرد.

به گزارش بازار، جعفر قادری در رابطه با تغییرات بودجه ۱۴۰۰ و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و واردات کالا با ارز آزاد اظهار کرد: اگر بنا باشد ارز نیمایی را در اختیار واردکننده قرار دهیم اما بازار با ارز آزاد قیمت گذاری شود، چه دلیلی برای در اختیار قرار دادنِ این رانت برای واردکننده وجود دارد!؟

وی در برنامه «صبح وگفتگو» با اشاره به اینکه جریان توزیع کالا در برخی حوزه‌ها بگونه‌ای است که دولت قادر به کنترل قیمت‌ها نیست، افزود: در اینجا باید کار را به شکل کوپنی پیگیری کنیم و توزیع توسط کارت هوشمند شاید بتواند برخی مشکلات را حل کند.

قادری با اعلام مخالفت نسبت پرداخت نقدی به مردم، گفت: در شرایط کسری بودجه، هزینه‌های جدید را نمی‌توان به دولت بار کرد و از طرفی افزایش نقدینگی موجب تورم می‌شود.

این نماینده مجلس پیشنهادِ کارت‌های هوشمند را مزیتی دانست تا واردکننده را وادار سازد کالا را با سود معقول در اختیار مردم قرار دهد و در غیر این صورت، چنین اقدامی را موجب رانتی شدن بازار دانست.

قادری در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، با بیان اینکه واردات با ارز آزاد، ورود به بازار را برای افراد کم درآمد و خانوارهایی با حقوق‌های ثابت، با مشکل روبرو می‌سازد، افزود: امروز عملا واردکننده‌ها کالا را بر مبنای ارز آزاد قیمت گذاری می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته درآمدهای نفتی را داشتیم و وضعیت تثبیت شده بود ولی امروز درآمدهای ثابت نفتی وجود ندارد پس نمی‌توان همه کاسه کوزه‌ها را برسر نبودِ سامانه یکپارچه بازار خورد کرد.

در ادامه احمد قاسمی، کارشناس اقتصادی ورود به اقتصاد آزاد و پرداخت کردنِ هزینه به مردم را به مانندِ آزاد سازیِ قیمت سوخت و تجربه تلخِ آن عنوان کرد و گفت: در آن سال هم بسیار بد عمل شد و مجبور شدیم بخشی از جامعه را حذف کنیم چراکه قادر به توزیعِ درست یارانه نبودیم.

وی با اشاره به حمایت کشورها توسعه یافته از دریافت کنندگانِ حقوقِ کمتر از ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار، گفت: در ایران رقمی معادلِ ۴۰۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم تا دولت قادر باشد چنین مبالغی را بعنوان یارانه به مردم پرداخت کند ولی اقتصاد کشور فاقد چنین ظرفیتی است.

قاسمی افزود: در حال حاضر چنین مبالغی، نیاز هیچ بخشی از خانوار را پوشش نمی‌دهد و شاید با یارانه‌های مدِ نظر دولت فقط بتوان ۱۰۰ عدد نان خریداری کرد.

وی لزوم تقویت زیر ساخت‌های اقتصادی تاکید و اقداماتی نظیر توسعه اشتغال و سرمایه گذاری را مقدم بر اضافه کردنِ یارانه نقدی دانست و گفت: بخش زیادی از یارانه نقدی کنونی نیز می‌تواند برای رونق اقتصادی صرف شود و بخشی از آن نیز باید در راستای تقویت پول ملی هزینه گردد.

کد خبر: ۴۹٬۸۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha