۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱
سرمایه ۷۰ درصد افرادی که وارد بورس شدند، خرد است
نماینده مردم اهواز در مجلس:

سرمایه ۷۰ درصد افرادی که وارد بورس شدند، خرد است

یوسفی، نماینده مردم اهواز در مجلس با انتقاد از اینکه مردم دچار یک دلالی مدرن در بازار بورس شده اند، گفت: سرمایه ۷۰ درصد افرادی که وارد بورس شدند، حدود ۱۰ میلیون تومان است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، مجتبی یوسفی در نشست علنی امروز (دوشنبه ۵ آبان) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی درخصوص بررسی وضعیت بازار سهام و عملکرد سازمان بورس و اورق بهادار و وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: امروز بازار بورس تبدیل به یکی از دغدغه های اساسی مردم شده که متاسفانه با نشان دادن در باغ سبزی از سوی دولتمردان، ۲۰ میلیون جمعیت به این بازار پیوستند.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قرار بود شفافیت در بازار بورس حاکم باشد، اظهار کرد: یکی از اهداف این بازار جمع آوری منابع خرد بود که براساس اظهارنظر کارشناسان ۷۰ درصد سرمایه های تازه وارد به این بازار متعلق به افرادی است که تنها حدود ۱۰ میلیون تومان بوده است.

وی ادامه داد: گاهی اوقات این بازار نزدیک ۴۵۰ هزار واحد رشد داشته و در چنین شرایطی این بازار با ابهامات و سوالات متعددی مواجه است.

یوسفی، نبود شفافیت در سازمان بورس و اوراق بهادار را یکی از اصلی ترین مسائل برشمرد و عنوان کرد: عدم شفافیت در شرکت های کارگزار نیز مشهود است که این شرکت ها سرمایه های خرد مردم را جمع آوری و به صورت هدایت شده خرید سهام انجام می دهند. براساس شنیده ها ۱۳ هزار میلیارد سهام عدالت فروخته شده است، در حالی که باید مشخص شود چه شرکت های واسطه ای اقدام به فروش سهامی که متعلق به مردم است، کرده اند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: نبود برنامه ریزی مناسب نیز یکی دیگر از ایرادات وارد به بازار بورس است که برای هدایت نقدینگی مردم لازم است شرکت ها را به دسته های کم ریسک و پر ریسک تقسیم بندی کنیم و برای اینکه مردم هوشیارانه در این بازار وجود داشته باشند، آموزش های لازم به این افراد داده شود، نه اینکه با اظهارات تبلیغاتی، مسئولان فقط پول مردم را وارد بازار کنند و مردم دچار یک دلالی مدرن در این بازار شوند.

وی با اشاره به عرضه اولیه شرکت های جدید که تا ۲۵ هزارمیلیارد تومان افزایش یافت، گفت: بسیاری از شرکت های خصولتی متعلق به نهادهای عمومی هستند که ورود این شرکت ها به بورس کمک بسیاری می توانست به حوزه صنعت و فعالیت شهرک های صنعتی کند، ولی مشخص نیست عواید حاصل از عرضه اولیه به چه سمتی هدایت شده است.

یوسفی ایراد وارد دیگر به بازار بورس را عدم هماهنگی دولت دانست و اظهار کرد: اتفاقی که در مردادماه رخ داد، نشان داد وزارت نفت و وزارت اقتصاد با یکدیگر هماهنگی به لحاظ سیاستگذاری در بازار بورس ندارند و همین مسئله موجب ریزش سهام در مقطعی در مردادماه شد. بسیاری از مردم برای خرید سهام نیازهای اولیه زندگی مانند خانه خود را به فروش گذاشتند.

عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: متاسفانه در حوزه فضای مجازی نیز هیچگونه نظارتی وجود ندارد و برخی کانال های تلگرامی و اینستاگرامی نقدینگی مردم را به سویی خاص جهت دهی می کنند، در حالی که این بازار نقدینگی مردم را باید به سمت تولید هدایت کند.

وی تصریح کرد: لازم است در زمانی که نوسانات در بازار به وجود آمد، صندوق تثبیت و صندوق توسعه وارد عمل شوند و در این حوزه نباید بار مالی جدیدی به دولت تحمیل کرد تا از این طریق تنش های شدید بازار از طریق خود بورس ضمانت شود تا منابع مردم به باد نرود.

کد خبر: ۴۹٬۸۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha