۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲
نرخ بالای بیکاری برای رئیس جمهور آتی یک فاجعه است/ بایدن پیشتاز است، اما ترامپ طرفداران خود را دارد
معاون پیشین وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با بازار:

نرخ بالای بیکاری برای رئیس جمهور آتی یک فاجعه است/ بایدن پیشتاز است، اما ترامپ طرفداران خود را دارد

«ریچارد مورفی» با اشاره به بحران کرونا به عنوان مهمترین مسئله داخلی تاثیر گذار در انتخابات پیش روی امریکا، چین یعنی بزرگترین رقیب تجاری امریکا را اساسی ترین عامل و سیاست خارجی موثر در این کارزار انتخاباتی در نظر می گیرد.

تهمینه غمخوار؛ بازار: انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ امریکا، علاوه بر ایجاد یک نبرد میان دو حزب جمهوری خواه و دموکرات،  بر سیاست خارجی این کشور نیز اثرگذار است.

از یک طرف طرفداران دونالد ترامپ، از وی می خواهند تا رویکرد ملی گرایانه خود را که اولویت بخشی به منافع ملی ایالات متحده است، ادامه دهد، زیرا ترامپ بارها نظام تجارت بین الملل را ناعادلانه برای منافع ملی کشورش ترسیم کرده است و از طرفی حامیان جو بایدن، نامزد حزب دموکرات رویکرد سیاست خارجی و بین الملل گرایی او را قبول دارند که بر تقویت همکاری میان متحدان تجاری ایالات متحده تاکید دارد.

در هر حال،  هر کدام از این دو نامزد که برنده نبرد ماه نوامبر شوند، سرانجام مشخص می شود که با توجه به تغییرات قابل توجه شرایط داخلی و خارجی، آیا این کشور همان مسیر و راه چهار سال اخیر را با هدف تاکید بر یکجانبه ادامه خواهد داد و یا بین الملل گرایی در صدر برنامه های دولت قرار خواهد گرفت.

در همین ارتباط، خبرنگار بازار گفتگویی  را با «ریچارد مورفی» دیپلمات پیشین و کهنه کار آمریکا انجام داده که در ادامه می ‌آید.

«ریچارد مورفی» دیپلمات پیشین و کهنه کار آمریکایی با ۳۴ سال فعالیت در حوزه خاورمیانه و کشورهای عربی، در سال‌ های جنگ ایران و عراق سفیر آمریکا در عربستان سعودی بود و سپس معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه شد. مورفی اینک با شرکت در شبکه‌های «بی‌بی‌سی»، «سی‌ان‌ان»، «فاکس نیوز» به تحلیل درباره رویدادهای جهان به ویژه خاورمیانه می ‌پردازد. وی عضو هیئت امنای دانشگاه آمریکایی «بیروت» در لبنان نیز هست.

«ریچارد مورفی»  در ابتدا در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر مهمترین موضوع تأثیرگذار بر انتخابات آمریکا به مسائل و موضوعات داخلی امریکا اشاره کرد.

از نظر این دیپلمات پیشین، اختلافات سیاسی عمیق و سیاست های اقتصادی در داخل کشور و موضوع اشتغال و تجارت به همراه کاهش مالیات شرکت‌ها، تحول وضع تجاری موجود و احیای تولید داخل از مسائل اساسی تاثیر گذار بر انتخابات پیش رو هستند. در شرایط فعلی اقتصاد آمریکا به یک طرح کمکی نیاز دارد که در حال حاضر با مخالفت بین جمهوری خواهان و دموکرات ها متوقف شده است.   

معاون سابق وزارت خارجه آمریکا  کشور چین را مهمترین موضوع سیاست خارجی تأثیرگذار در انتخابات هشت روز آینده می داند، زیرا چین با نظمی که پیش می‌ رود تا نیمه دهه جاری به قدرت اول اقتصادی جهان تبدیل شده و برنده این جنگ تجاری با امریکا خواهد شد.

برخی شخصیت ‌های برجسته دولت ترامپ به جای روسیه، چین را تهدید اصلی برای انتخابات امسال می‌ دانند و زمانی که صحبت از مداخله در انتخابات آمریکا باشد، چین تهدیدی بزرگتری به حساب می‌آید. چین تمام تلاش خود را به کار گرفته تا بر انتخابات امریکا تاثیرگذار باشد تا از این طریق هم به روند سیاست‌گذاری در این کشور شکل دهد، هم شخصیت‌هایی که آن‌ها را در تضاد با منافعش می‌بیند تحت فشار بگذارد.

این دیپلمات کهنه کار آمریکایی در پاسخ به سوال دیگر خبرگزاری بازار در رابطه با مهمترین موضوع داخلی تأثیرگذار در انتخابات آمریکا از جمله بحران کرونا، بحث مالیات و بیمه، حقوق و دستمزد و موضوع اشتغال به همراه مسائل نژادی، گسترش ویروس کرونا را به عنوان مهمترین عامل بر شمرد.

با پاسخ  «مورفی» و نگاهی به آمار اشتغال و افزایش نرخ بیکاری از زمان شیوع ویروس کرونا و پاندمی کوید_۱۹ می بینیم که در حالی که میزان بیکاری و فقر در امریکا که در اواخر سال ۲۰۱۹ به کمترین حد خود رسیده بود، با بحران کرونا همه چیز به یک باره تغییر کرد.

در ماه سپتامبر، ایالت متحده به میزان ۱۱.۴ میلیون شغل را ایجاد کرد که نیمی از ۲۲ میلیون شغل در طول ماههای مارس تا آوریل با بحران کووید -۱۹ از بین رفت، این رقم برای رئیس جمهور آتی امریکا یک فاجعه است، چرا که از زمان جنگ جهانی دوم، هرگز میزان بیکاری در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تا این اندازه (۷.۹ درصد) بالا نبوده است.  

معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه همچنین در رابطه با بیشترین شانس پیروزی در این انتخابات گفت: جو بایدن، نامزد از حزب دموکرات در نظرسنجی های افکار عمومی پیشتاز است، اما ترامپ با قدرت قابل توجه ای سعی دارد تا طرفداران خود را حفظ نماید. 

کد خبر: ۴۹٬۷۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha