۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۹
جان بولتون: ترامپ در انتخابات شکست بزرگی را تجربه خواهد کرد
در کتاب خاطرات خود نوشت؛

جان بولتون: ترامپ در انتخابات شکست بزرگی را تجربه خواهد کرد

جان بولتون مشاور امنیت ملی دولت ترامپ در فاصله سالهای ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ میلادی، کتابی در مورد تجربه خود در دولت ترامپ منتشر کرد و در این کتاب ترامپ را فاقد استراتژی بزرگ و سیاست اصولی برای حل مشکلات کشور و شکل دهی روابط خارجی معرفی کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی امریکا در فاصله سالهای ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ میلادی که توسط ترامپ برکنار شد، اخیرا کتابی با نام «اتاقی که همه اتفاقات در آن افتاد» نوشته است و به تجربه خود در یک سال حضورش در دولت ترامپ و تشریح دوره ریاست جمهوری ترامپ پرداخته است.

او که شغل خود را به عنوان یک وکیل در امریکا شروع کرده است و در دوره ریاست جمهوری رونالد ریگان و جورج بوش پدر و جورج بوش پسر نقش های کلیدی در دولت امریکا داشته است و حتی در دوره ریاست جمهوری جورج بوش پسر به عنوان بیست و پنجمین سفیر امریکا در سازمان ملل متحد هم انتخاب شده بود در کتابش نوشت: «ترامپ مانند یک بازرگان در دنیای سیاست عمل می کند و در ارتباط با هم پیمانان و دوستان امریکا هم فقط به کسری و مازاد تجاری توجه دارد. من به او می گفتم تنها تجارت نمی تواند در رابطه بین کشورها نقش داشته باشد بلکه منافع مشترک سیاسی و نظامی هم در شکل گیری روابط نقش مهمی دارد و ما تصمیم گیری ها را بر مبنای منافع ملی انجام می دهیم. ولی او کار خود را می کرد و سیاستها را بدون توجه به اصول اثبات شده دولتی در کشور اتخاذ و اجرا می کرد. »

اشتباه بزرگ کمپین ترامپ در سال ۲۰۲۰
جان بولتون در بخش دیگری از کتاب نوشت: «به نظر من کمپین ترامپ با مشکلات زیادی روبرو است. در سال ۲۰۱۶، زمانی که همه مردم انتظار داشتند هیلاری کلینتون پیروز انتخابات شود، او با بیان ادعاهایی در مورد نادرست بودن خبرهای منتشر شده در رسانه ها و حتی نادرست بودن اخبار مربوط به آرای ثبت شده توسط مردم توانست راهی برای پیروزی در انتخابات به دست بیاورد. اما امسال وضعیت فرق دارد. مردم تجربه  انتخابات سال ۲۰۱۶ را دارند و می دانند تنها در صورتی می توانند ترامپ را  از کاخ سفید بیرون کنند که مشارکت زیادی در انتخابات داشته باشند. حال هر چه او بیشتر در مورد تقلب در انتخابات و رسانه های دروغ گو و غیره صحبت کند، نتیجه مثبتی برای او و کمپین او در بر ندارد و به نظر من شکست بزرگی در انتظار ترامپ است.»

وی در مورد دلیل او برای پذیرش شغل در دولت ترامپ نوشت:« قبل از اینکه این شغل را بپذیرم هم صدای انتقادهای مردم از روش کار ترامپ را می شنیدم ولی فکر کردم شاید به دلیل فشار کار و پیچیدگی این شغل است که اولین سالهای آن شاهد سردرگمی برخی از روسای جمهوری هستیم. به همین دلیل تصمیم گرفتن با پذیرفتن این شغل بخشی از بار را بر دوش بکشم و به زعم خودم مشکلات را برطرف کنم ولی کاملا اشتباه می کردم. با گذشت زمان متوجه شدم ترامپ هیچ فلسفه ای ندارد، هیچ استراتژی بزرگی برای اداره کشور و حل مشکلات کشور ندارد و حتی در زمینه سیاستهایی که باید اجرا کند هم فکری نکرده است. هر روز کار در دولت ترامپ برای من مانند یک ماجراجویی تازه بود. ماجراجویی در حوزه سیاست خارجی و روابط با کشورهایی که هر یک ساختار و منافع خاصی دارند. نکته دیگر این بود که او هیچ تمایلی برای یادگیری اصول سیاسی و اصول کاری ریاست جمهوری نداشت. او می خواست کشور را همان طوری اداره کند که شرکتها و هتل ها و بیزینس هایش را اداره می کرد و این کار امکان پذیر نبود.»

از پذیرش شغل پشیمان نیستم
او در بخش دیگری از کتابش نوشت: «بسیاری از من سوال می کنند آیا از اینکه این شغل را پذیرفتم و وارد دولت ترامپ  شده ام، پشیمان هستم یا خیر و من پاسخ می دهم که من از کارم پشیمان نیستم. من وارد دولت شدم تا مسولیت خودم را در مقابل کشور انجام دهم و تا زمانی که می توانستم به کار خود ادامه دادم. زمانی که از دولت خارج شدم  به تالیف کتابی در مورد تجربه خودم در دولت ترامپ و تمامی آنچه دیده بودم پرداختم تا همه بدانند در کاخ سفید در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ چه گذشته است. هنوز هم افرادی در دولت امریکا هستند که تلاش می کنند تا او را به انجام کار درست وادار کنند ولی نگرانی اصلی این است که او برای دومین دوره به عنوان رییس جمهور انتخاب شود و دیگر افرادی که علم و اطلاعات لازم را دارند از پذیرش شغل در کاخ سفید امتناع کنند. در آن صورت شرایط امریکا و جهان سخت تر از دوره اول ریاست جمهوری ترامپ خواهد شد.»

ترامپ شخصیت متناسب با رییس جمهوری را ندارد
جان بولتون در بخش دیگری از کتابش به نحوه انتخاب کاندیداها توسط احزاب در امریکا انتقاد کرد و نوشت: «به نظر من دونالد ترامپ از نظر شخصیتی برای ریاست جمهوری امریکا مناسب نیست و انتخاب او به عنوان کاندیدای حزب جمهوری خواه در امریکا را می توان به عنوان یک ضعف بزرگ در سیستم انتخاباتی کشور دانست. چرا فردی با ویژگی های شخصیتی و توان سیاسی ترامپ باید بتواند برای ریاست جمهوری  از طرف یکی از احزاب بزرگ سیاسی امریکا انتخاب شود. همیشه در کتابهای علوم سیاسی این طور نوشته می شود که بهترین افراد در دنیای سیاست وارد دولت می شوند و این سیستمی است که در دنیای سیاست وجود دارد و نتیجه آن ایجاد دولتی قدرتمند است ولی اگر این سیستم باعث حضور دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهوری در امریکا شده است، باید اطمینان داشت  که سیستم با مشکلات زیادی روبرو است و باید این ضعف ها اصلاح شود.»

کد خبر: ۴۹٬۷۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha