۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۱
سهم ۵۰هزار متر مکعبی هرمزگان از فاز اول طرح شیرین سازی آب‌ کشور
استاندار هرمزگان خبر داد

سهم ۵۰هزار متر مکعبی هرمزگان از فاز اول طرح شیرین سازی آب‌ کشور

بندرعباس- استاندار هرمزگان گفت: پروژه آب‌شیرین کن یک میلیون مترمکعبی بندرعباس یکی از ابرپروژه های کشور در بخش شیرین سازی آب است که تا کنون حدود هشت‌هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری ریالی و ۵۰۰میلون یورو سرمایه گذاری ارزی در آن صورت گرفته است.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی استانداری هرمزگان،استاندار هرمزگان در  بازدید از روند اجرای آب شیرین کن یک‌میلیون متر مکعبی بندرعباس، وضعیت بخشی از این آّب‌شیرین کن به ظرفیت انتقال روزانه ۴۰هزار مترمکعب آب به شهرخمیر و روستاهای اطراف آن که قرار است به زودی با حضور رییس جمهور افتتاح شود، را مورد بازدید و بررسی قرار داد.
 
به گفته استاندار فاز اول آب‌شیرین کن یک میلیون مترمکعبی بندرعباس با عنوان طرح ملی ساقی کوثر با هدف تأمین بخشی از نیاز آبی حوزه  صنعت، کشاورزی و آب شرب مردم استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد، با ظرفیت انتقال روزانه ۲۰۰هزار متر مکعب به‌زودی وارد مدار تولید می شود.
 
همتی  در بازدید از آب شیرین‌کن که با ظرفیت یک‌میلیون مترمکعب طراحی و در حال اجراست، گفت: این پروژه یکی از ابرپروژه های کشور در بخش شیرین سازی آب است که تاکنون حدود هشت‌هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری ریالی و ۵۰۰میلون یورو سرمایه گذاری ارزی در آن صورت گرفته است.
 
وی افزود: سیستم بسیار پیچیده شیرین سازی آب تا پیش از این باید توسط عوامل خارجی به اجرا در می آمد اما به‌واسطه تحریم ها و به همت مهندسان، نیروی انسانی جهادگر داخلی و  مجموعه مدیران خوبی که بانی این سرمایه گذاری هستند، بیش از ۷۰درصد دانش و تکنولوژی بکار رفته در این پروژه بومی است.

استاندار هرمزگان تجربیات به‌دست آمده در این پروژه را یک موفقیت بزرگ ورای پروژه شیرین سازی آب برشمرد و بیان داشت: ما می توانیم از این موفقیت و دانش بومی سازی شده به‌ویژه در شرایط تحریم که بسیاری از ماشین آلات و تجهیزات را به ما نمی دهند در انجام پروژه های دیگر استفاده کنیم.
 
همتی با بیان اینکه در فاز نخست پروژه آب‌شیرین کن یک‌میلیون مترمکعبی هرمزگان، ۲۰۰هزار متر مکعب آب شیرین سازی می شود، تصریح کرد: تأمین آب مورد صنایع بخش صنعت کشاورزی و آب شرب مردم سه استان هرمزگان، کرمان و یزد از اهداف این طرح است که امروز به‌صورت آزمایشی، بخشی از سهم آبی هرمزگان از این آب‌شیرین کن و با ظرفیت انتقال روزانه ۴۰هزارمترمکعب  وارد مدار شد که آب شهر خمیر و روستاهای اطراف این شهر تا ساعاتی دیگر از سامانه آب شیرین کن هرمزگان تامین خواهد شد.

وی با اشاره به بهره برداری از فاز دوم آب شیرین کن یک میلیون مترمکعبی بندرعباس تا ‍‍پایان سال ۱۴۰۰، اضافه کرد: سرمایه گذاری انجام شده توسط معادن بزرگ کشور در استان‌های کرمان و یزد، ظرفیت بزرگی برای هرمزگان بوجود آورد که با ایجاد این آب‌شیرین کن‌ها، آب شرب شهر بندرعباس و روستاهای اطراف آن و شهر خمیر، از طریق آب شیرین کن اول بندرعباس که با ظرفیت ۱۰۰هزار متر مکعب احداث و تا کنون دو فاز آن به بهره برداری رسیده و  همچنین فاز نخست آب شیرین کن دوم تأمین شده که ایمن سازی و پایداری در آب شرب را برای دو شهرستان بندرعباس و خمیر ایجاد کرده است.
 
همتی همچنین گفت: برنامه ریزی لازم برای تامین آب شرب بخش کشاورزی و صنایع شهرستان حاجی آباد و دیگر روستاهایی که در طول خط انتقال آب به استان های کرمان و یزد قرار دارد انجام شده و پیش بینی لازم برای آن صورت گرفته است.

استاندار هرمزگان ضمن تبریک به سرمایه گذاران، بخش خصوصی، پرسنل و کارشناسانی که در تحقق این ابرپروژه مشارکت داشتند، گفت: انجام این پروژه بزرگ، از یک سو باعث خوشحالی ملت بزرگ ایران و از سوی دیگر با تکیه بر دانش و تجربه بدست آمدهُ امنیت خاطر را برای فعالان حوزه صنعت برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف صنعتی وکشاورزی فراهم خواهد کرد.

وی انجام این پروژه را مصداق بارز تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق تولید به‌عنوان یکی از مهمترین دغدغه های رهبری معظم انقلاب برشمرد و بیان داشت: آنچه که مهم است این باور به وجود آمد که ما می توانیم نیاز آبی کشور را از دریای عمان، خلیج فارس و خزر برای رونق صنعت کشاورزی و توسعه منابع آب شرب تأمین کنیم

همتی افزود: آب‌رسانی به مناطقی که از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی بی بهره یا کم‌بهره هستند ثمره چندین سال تلاش، فکر و مسائل گوناگون و درگیری سازمان های متعدد است که چنین اتفاق بزرگی به همت جوانان این مرز وبوم رقم خورده است.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه مردم هرمزگان همراهی و همکاری مطلوبی برای به ثمرنشستن و تحقق این پروژه داشتند، گفت: استانداردهای زیست محیطی برای اجرای این پروژه به‌طور کامل و با مطالعه علمی کامل رصد و پایش می شود.

 وی با اشاره به اعلام آمادگی متقاضیان برای تحویل پساب آب شیرین کن، تصریح کرد: برنامه ریزی مقدماتی برای تحویل پساب آب شیرین کن های شماره یک و دو بندرعباس برای صنعتی سازی به متقاضیان انجام شده است.

امروز هم چنین همتی استاندار هرمزگان از خط انتقال یک‌هزار و ۴۰۰میلیمتری انتقال آب از آب شیرین‌کن ۱۰۰هزار مترمکعبی به مخازن داماهی بندرعباس نیز بازدید کرد.
 
به گفته وی انتقال خط آب شیرین کن به داماهی به‌عنوان شاهرگ حیاتی آب بندرعباس خواهد بود که ۳۳ کیلومتر طول دارد و با بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی، با هدف انتقال بهینه آب به مخازن شرق بندرعباس و اختلاط منابع تولید در حال اجراست.                    

کد خبر: ۴۹٬۷۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha